Yhteiskunta- ja käyttäytymistieteelliset opinnot (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00BC61-3048
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2017 - 10.01.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2018 - 04.03.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tietää kasvatustieteen, psykologian ja sosiaalipolitiikan tieteenalat ja kiinnostuksen kohteet
- osaa kuvata psyykkisten tekijöiden yhteyttä terveyteen
- tietää eri- ikäisen ihmisen psyykkisestä kehityksestä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteita hoitotyössä kasvatustieteellistä tietoa soveltaen
- tietää sosiaalivakuutusjärjestelmän ja kuntoutuspalvelut siten, että osaa toimia hoitotyön ammattilaisena osana moniammatillista työryhmää
Sisältö (Opintojakso)
- kehityspsykologia
- terveyspsykologia
- ohjausprosessi
- suomalainen sosiaaliturva
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
- ei esitietovaatimuksia
Aika ja paikka
10.1. Opintojakson orientaatiossa ja Ohjaus-teeman ensimmäisellä tunnilla läsnäolovelvollisuus.
Sosiaaliturvan ja Psykologian ensimmäisellä kerralla läsnäolovelvollisuus.
Kurssin tabula:http://tabula.tamk.fi/course/view.php?id=11752
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Sosiaaliturvan tehtävän palautus viimeistään su 4.2.2018. Tehtävän palauttaminen tämän jälkeen ei ole mahdollista, vaan tulee osallistua kirjatenttiin.
1. uusinta vk 10-11 eli ma 5.3. – ma 19.3.2018 tenttiterraariossa
2. uusinta vk 15-16 eli ma 9.4. – ma 23.4.2018 tenttiterraariossa
Muut tehtävät tulee hoitaa määräaikoihin mennessä, tarkemmin tabulassa.
Kasvatustieteen tehtävä suoritettva hyväksytysti kevään 2018 aikana.
Psykologian tentti on tenttiterraariossa kurssin päätteeksi.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kunkin opintojakson osan suoritus sovitaan opettajan kanssa ensimmäisellä tunnilla, jolla läsnäolopakko.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, tehtävät, seminaari, itsenäinen työskentely verkossa
Oppimateriaalit
Nurmi J-E, Ahonen T, Lyytinen P, Pulkkinen L ja Ruoppila I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys . Sivut 1-308. WSOY
Ryttyläinen K ja Valkama S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. s. 200-227. Edita
Niemelä P (toim) 2010. Hyvinvointipolitiikka. WSOY
Sosiaali- ja terveydenhuollon monikanavaisen rahoituksen edut, haitat ja kehittämistarpeet, Raportti 4/2011,THL
Ihalainen J ja Kettunen T. 2011. Turvaverkko vai trampoliini. WSOY
Vänskä K, Laitinen-Väänänen S, Kettunen T ja Mäkelä J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Edita
Muu luennoitsijan tunnilla ilmoittama kirjallisuus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op tarkoittaa 135 h opiskelijan työtä.
Lähiopetusta on 8 + 8 + 8 h
Itsenäisen opiskelun osuus 111 h.
Sisällön jaksotus
OSA 1 Kasvatustiede 1 op
OSA 2 Psykologia 2 op
OSA 3 Sosiaaliturva 2 op
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
KTS. arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Vaihtoehto, jos et osallistu 24.1.2018 Ohjaaminen-aiheen tunneille: Kirjoita analyysistä 5 sivun raportti (TAMKin kirjallisen työn ohjeen mukaan), jossa vertaat perustellen omaa ohjaustasi lähteistä löytyviin kuvauksiin ohjaustapahtumista/ohjausvuorovaikutuksesta. Raportissa on käytettävä vähintään viittä lähdettä (löytyvät joko Finnasta tai kirjastosta), jotka löytyvät sekä tekstisi lomasta että lähdeluettelosta. Palautus anna.rinne.TAMK@analysis.urkund.com 1.5.2018 mennessä.
Jos sosiaaliturvan tehtävää ei ole palautettu määräaikaan mennessä ilman erillistä sopimista, tulee osallistua kirjatenttiin (1. ja 2. uusinta tenttiterraariossa, tarkemmat ajat tabulassa).
Lisätietoja opiskelijoille
Kunkin osan ensimmäiselle tunnille on osallistuttava.
KASVATUSTIEDE:
- erilaiset oppijat
- ammatillisen ohjauksen suunnittelun elementit
- ohjauksen menetelmät
PSYKOLOGIA:
- psykologia tieteenä
- terveyspsykologia
- kehityspsykologia
* voimavarat ja psyykkinen itsesäätely
* psyykkiset tekijät somaattisessa sairastamisessa
* seksuaaliterveys ja seksuaalisuuden kehitys
* seksuaaliohjaus ja -neuvonta hoitotyössä
* ihmisen psylokoginen kehitys eri ikävaiheissa
* käsitteet (temperamentti, persoonallisuus, identiteetti, kiintymys)
* kiintymyssuhdeteoria
SOSIAALIPOLITIIKKA:
- suomalainen sosiaaliturva
* sosiaalipolitiikan tavoitteet ja sisältö
* sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet
* asumisperusteinen ja ansiosidonnainen sosiaaliturva
* hyvinvointivaltio ja hyvinvointiyhteiskunta
* suomalaisen sosiaaliturvan palvelujärjestelmä: sosiaalipalvelut ja toimeentuloturva (sosiaalihuollon toimeentulotuki, vähimmäistoimeentuloturva Kelalta sairastumisen, vammautumisen, työttömyyden ja ikääntymisen johdosta)
* palvelurakenteen muutos
* eri- ikäisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien asiakkaiden/ potilaiden kuntoutuspalvelujärjestelmä (perus- ja erityistason sosiaali- ja terveydenhuolto, Kela, tapaturmavakuutusyhtiöt) ja kuntouttava työote
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- ei tunnista riittävällä laajuudella yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisiin aloihin liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä.
- esittää virheellistä tai arkitietoa
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa tunnistaa ja määritellä yhteiskunta- ja käyttäytymistieteiden alaan kuuluvia ilmiöitä ja osaa käyttää tieteenalojen peruskäsitteitä.
- ymmärtää käsitteiden perussisällön ja eri tieteiden yhteyden hoitotyöhön.
- tieto on pinnallista, toistavaa, perustelut vähäisiä
- toteuttaa annetut tehtävät vastuullisesti ryhmän jäsenenä
- osaa suunnitella ammatillisen ohjaustilanteen
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa jäsentää ja yhdistellä yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisten ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- osaa vertailla eri teoriaperinteistä tulevia näkemyksiä
- osaa suhteuttaa teoreettista tietoa tulevan ammattinsa käytäntöihin
- osaa käyttää psykologista ja kasvatustieteellistä tietoa erilaisissa ohjaus- ja ongelmatilanteissa sekä perustella toimintaansa
- osaa analysoida kokemuksiaan ja toimintaa teoreettisen tiedon avulla
- osoittaa ammatillisia ohjaus- ja vuorovaikutustaitoja ryhmässä
- osaa suunnitella kasvatustieteelliseen tietoon perustuvia erilaisia ohjaustilanteita
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- ymmärtää yhteiskunta- ja käyttäytymistieteisiin liittyviä laaja-alaisia kokonaisuuksia, teoriaperinteitä ja niiden välisiä suhteita
- kykenee arvioimaan ja analysoimaan tietoa ja sen merkitystä hoitotyön kontekstissa
- osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, sekä perustella valintojaan ja kokeilla luovasti uudenlaisia toimintamalleja
- osaa toimia yhteistyössä joustavasti ja rakentavasti
- osaa sekä suunnitella että analysoida ja reflektoida ohjausta ja vuorovaikutusta hoitotyössä teoriatiedon avulla
- tunnistaa teoreettisen tiedon avulla oman toimintansa merkityksen asiakastyössä ja työyhteisön kehittämisessä
- osaa käyttää tietoa oman ammatillisen kasvunsa tukena
- ymmärtää oman toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia edistävät vaikutukset