Skip to main content

Social and Behavioural sciences (5 cr)

Code: 7K00BC61-3048

General information


Enrolment period
02.12.2017 - 10.01.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2018 - 04.03.2018
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Teachers
Anna Rinne
Anna Aikasalo
Vesa Joutsen
Person in charge
Anna Rinne
Course
7K00BC61

Objectives (course unit)

The student

-knows the focus of educational sciences, psychology and social policy;
-is able to describe psychological factors related to health;
-knows psychological development at different ages;
-is able to plan, implement and evaluate educational sessions by using pedagogical knowledge;
-knows the social security system and rehabilitation services and is able to work as a professional in interdisciplinary teams.

Content (course unit)

-developmental psychology
-health psychology
-guidance process
-Finnish social security system

Prerequisites (course unit)

None

Location and time

10.1. Opintojakson orientaatiossa ja Ohjaus-teeman ensimmäisellä tunnilla läsnäolovelvollisuus.
Sosiaaliturvan ja Psykologian ensimmäisellä kerralla läsnäolovelvollisuus.
Kurssin tabula:http://tabula.tamk.fi/course/view.php?id=11752

Exam schedules

Sosiaaliturvan tehtävän palautus viimeistään su 4.2.2018. Tehtävän palauttaminen tämän jälkeen ei ole mahdollista, vaan tulee osallistua kirjatenttiin.
1. uusinta vk 10-11 eli ma 5.3. – ma 19.3.2018 tenttiterraariossa
2. uusinta vk 15-16 eli ma 9.4. – ma 23.4.2018 tenttiterraariossa
Muut tehtävät tulee hoitaa määräaikoihin mennessä, tarkemmin tabulassa.
Kasvatustieteen tehtävä suoritettva hyväksytysti kevään 2018 aikana.

Psykologian tentti on tenttiterraariossa kurssin päätteeksi.

Evaluation methods and criteria

Kunkin opintojakson osan suoritus sovitaan opettajan kanssa ensimmäisellä tunnilla, jolla läsnäolopakko.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Lähiopetus, pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, tehtävät, seminaari, itsenäinen työskentely verkossa

Learning materials

Nurmi J-E, Ahonen T, Lyytinen P, Pulkkinen L ja Ruoppila I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys . Sivut 1-308. WSOY
Ryttyläinen K ja Valkama S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. s. 200-227. Edita
Niemelä P (toim) 2010. Hyvinvointipolitiikka. WSOY
Sosiaali- ja terveydenhuollon monikanavaisen rahoituksen edut, haitat ja kehittämistarpeet, Raportti 4/2011,THL
Ihalainen J ja Kettunen T. 2011. Turvaverkko vai trampoliini. WSOY
Vänskä K, Laitinen-Väänänen S, Kettunen T ja Mäkelä J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Edita
Muu luennoitsijan tunnilla ilmoittama kirjallisuus.

Student workload

5 op tarkoittaa 135 h opiskelijan työtä.
Lähiopetusta on 8 + 8 + 8 h
Itsenäisen opiskelun osuus 111 h.

Content scheduling

OSA 1 Kasvatustiede 1 op
OSA 2 Psykologia 2 op
OSA 3 Sosiaaliturva 2 op

Completion alternatives

KTS. arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Vaihtoehto, jos et osallistu 24.1.2018 Ohjaaminen-aiheen tunneille: Kirjoita analyysistä 5 sivun raportti (TAMKin kirjallisen työn ohjeen mukaan), jossa vertaat perustellen omaa ohjaustasi lähteistä löytyviin kuvauksiin ohjaustapahtumista/ohjausvuorovaikutuksesta. Raportissa on käytettävä vähintään viittä lähdettä (löytyvät joko Finnasta tai kirjastosta), jotka löytyvät sekä tekstisi lomasta että lähdeluettelosta. Palautus anna.rinne.TAMK@analysis.urkund.com 1.5.2018 mennessä.
Jos sosiaaliturvan tehtävää ei ole palautettu määräaikaan mennessä ilman erillistä sopimista, tulee osallistua kirjatenttiin (1. ja 2. uusinta tenttiterraariossa, tarkemmat ajat tabulassa).

Further information

Kunkin osan ensimmäiselle tunnille on osallistuttava.
KASVATUSTIEDE:
- erilaiset oppijat
- ammatillisen ohjauksen suunnittelun elementit
- ohjauksen menetelmät
PSYKOLOGIA:
- psykologia tieteenä
- terveyspsykologia
- kehityspsykologia
* voimavarat ja psyykkinen itsesäätely
* psyykkiset tekijät somaattisessa sairastamisessa
* seksuaaliterveys ja seksuaalisuuden kehitys
* seksuaaliohjaus ja -neuvonta hoitotyössä
* ihmisen psylokoginen kehitys eri ikävaiheissa
* käsitteet (temperamentti, persoonallisuus, identiteetti, kiintymys)
* kiintymyssuhdeteoria
SOSIAALIPOLITIIKKA:
- suomalainen sosiaaliturva
* sosiaalipolitiikan tavoitteet ja sisältö
* sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet
* asumisperusteinen ja ansiosidonnainen sosiaaliturva
* hyvinvointivaltio ja hyvinvointiyhteiskunta
* suomalaisen sosiaaliturvan palvelujärjestelmä: sosiaalipalvelut ja toimeentuloturva (sosiaalihuollon toimeentulotuki, vähimmäistoimeentuloturva Kelalta sairastumisen, vammautumisen, työttömyyden ja ikääntymisen johdosta)
* palvelurakenteen muutos
* eri- ikäisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien asiakkaiden/ potilaiden kuntoutuspalvelujärjestelmä (perus- ja erityistason sosiaali- ja terveydenhuolto, Kela, tapaturmavakuutusyhtiöt) ja kuntouttava työote

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
- ei tunnista riittävällä laajuudella yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisiin aloihin liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä.
- esittää virheellistä tai arkitietoa

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
- osaa tunnistaa ja määritellä yhteiskunta- ja käyttäytymistieteiden alaan kuuluvia ilmiöitä ja osaa käyttää tieteenalojen peruskäsitteitä.
- ymmärtää käsitteiden perussisällön ja eri tieteiden yhteyden hoitotyöhön.
- tieto on pinnallista, toistavaa, perustelut vähäisiä
- toteuttaa annetut tehtävät vastuullisesti ryhmän jäsenenä
- osaa suunnitella ammatillisen ohjaustilanteen

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
- osaa jäsentää ja yhdistellä yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisten ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- osaa vertailla eri teoriaperinteistä tulevia näkemyksiä
- osaa suhteuttaa teoreettista tietoa tulevan ammattinsa käytäntöihin
- osaa käyttää psykologista ja kasvatustieteellistä tietoa erilaisissa ohjaus- ja ongelmatilanteissa sekä perustella toimintaansa
- osaa analysoida kokemuksiaan ja toimintaa teoreettisen tiedon avulla
- osoittaa ammatillisia ohjaus- ja vuorovaikutustaitoja ryhmässä
- osaa suunnitella kasvatustieteelliseen tietoon perustuvia erilaisia ohjaustilanteita

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
- ymmärtää yhteiskunta- ja käyttäytymistieteisiin liittyviä laaja-alaisia kokonaisuuksia, teoriaperinteitä ja niiden välisiä suhteita
- kykenee arvioimaan ja analysoimaan tietoa ja sen merkitystä hoitotyön kontekstissa
- osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, sekä perustella valintojaan ja kokeilla luovasti uudenlaisia toimintamalleja
- osaa toimia yhteistyössä joustavasti ja rakentavasti
- osaa sekä suunnitella että analysoida ja reflektoida ohjausta ja vuorovaikutusta hoitotyössä teoriatiedon avulla
- tunnistaa teoreettisen tiedon avulla oman toimintansa merkityksen asiakastyössä ja työyhteisön kehittämisessä
- osaa käyttää tietoa oman ammatillisen kasvunsa tukena
- ymmärtää oman toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia edistävät vaikutukset

Go back to top of page