Varhaiskasvatus ja päivähoito (8 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-29-3010
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2018 - 30.10.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2018 - 31.12.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 8 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Riikkaelina Susipolku-Jensen
- Raija Yliniemi
- Opintojakso
- 7S-29
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Osaamistavoitteet:
1. Sosionomi varhaiskasvattajana
- syventää ja selkeyttää omaa kasvatustietoisuuttaan ja osaa soveltaa ammatillisia käsityksiään käytännön kasvatustilanteissa
- osaa kuvata ja argumentoida omat ratkaisunsa ja oman toimintansa perusteet
- ymmärtää pedagogisen suhteen merkityksen.
2. Varhaiskasvatuksen teoreettinen perusta ja filosofiset lähtökohdat
- tietää ja osaa soveltaa varhaiskasvatuspedagogiikan keskeisiä periaatteita ja lähtökohtia
- osaa soveltaa varhaiskasvatustyön keskeisiä päämääriä ja arvolähtökohtia
- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessit
- ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen elinikäisen oppimisen näkökulmasta
3. Kasvatus ja pedagogiikka
- osaa soveltaa lapsilähtöistä ja lasta osallistavaa orientaatiota toiminnassaan
- osaa havainnoida ja tukea lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti mielekästä toimintaa lapsille
- osaa huomioiden hoidon, kasvatuksen ja opetuksen kokonaisuuden lapsen arjessa
- osaa varhaiskasvatuksen keskeiset sisältöalueet sekä menetelmät
4. Päivähoidon toimintaympäristö ja perustehtävä
- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät , tavoitteet ja perustehtävän
- tuntee ja osaa soveltaa toiminnassaan varhaiskasvatuksen ja päivähoidon asiakirjoja sekä lainsäädäntöä
- tietää ja tuntee päivähoidon eri muodot.
5. Moniammatillinen yhteistyö ja kasvatuskumppanuus
- tuntee kasvatuskumppanuuden keskeiset periaatteet, osaa käynnistää sekä ylläpitää
- kasvatuskumppanuutta
- tietää moniammatillisen yhteistyön periaatteet ja osaa soveltaa niitä ammatillisessa toiminnassaan.
Sisältö (Opintojakso)
Sisällöt:
- Varhaiskasvatuksen arvopohja ja filosofiset lähtökohdat
- Varhaiskasvatuksen yhteiskunnalliset tehtävät
- Vaihtoehtoiset pedagogiikat
- Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset.
- Aikuinen oppimisen tukijana
- Lapsen osallisuus varhaiskasvatuksessa
- Pedagoginen suunnittelu (varhaiskasvatussuunnitelma)
- Lapsen oppimisympäristöt
- Sisällölliset orientaatiot
- Leikki, leikkiteoriat, leikin merkitys lapsen oppimisessa.
- Päivähoidon eri muodot, laatu ja arviointi
- Kasvatuskumppanuus ja moniammatillinen verkostotyö
Opintojakson tavoitteet ja sisällöt liitetään kiinteäksi osaksi varhaiskasvatuksen harjoittelua
(15op)
Aika ja paikka
Opetus syksyn kontaktiviikoilla ja vierailukäynnit sovitaan erikseen lähiopetuksen ulkopuolelle. Tarkempi aikataulu kohdassa opintojen jaksotus.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
- Ennakkotehtävä: 5.9.2018
- Riikkaelinan etätehtävä: 18.11.2018
- Raijan etätehtävä: 28.1.2019
- Kirjapiirin yhteenvedot: 28.1.2019
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Kontaktiopetuksessa on pakollinen läsnäolo.
- Kolme vierailukäyntiä (montessori, steiner, reggio-emilia): Vaihtoehtopedagogiikat (Hyväksytty/täydennettävä)
- Ennakkotehtävä: varhaiskasvatussuunnitelma (Hyväksytty/täydennettävä)
- Kirjapiiri (2-3krt) ja ryhmän tiivistelmä tapaamisissa käydystä keskustelusta: Varhaiskasvatuksen teoreettinen perusta ja filosofiset lähtökohdat (Hyväksytty/täydennettävä)
- Raijan etätehtävä: Varhaiskasvatuksen pedagogiikka (arviointi 0-5)
- Riikkaelinan etätehtävä: Positiivinen pedagogiikka (arviointi 0-5)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, keskusutelu, pienryhmätyöskentely, vieraikukäynnit, kirjallisuuden lukeminen, kirjallisuuspiiri, erilaiset etätehtävät, draama, toiminalliset menetelmät
Oppimateriaalit
Kirjallisuus Tabulassa 18ASOVP sivuilla, Tabula sivut avautuu elokuussa 2018
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
VP-moduli 8 op = 216 h
Kontakti 48h
Itsenäinen 168h
Enakkotehtävä 10h
Kirjapiiri 26h
Vierailukäynnit 12h
Raijan etätehtävä 70h
Riikkaelinan etätehtävä 50h
Sisällön jaksotus
13.9 ap Info ja harjoittelun ohjeistus + ennakkotehtävän purku + varhaiskasvatuksen lähtökohdat
13.9 ip Seksuaalikasvatus
11.10 ap Lapsen oppiminen, lähikehityksen vyöhyke ja oppimisympäristöt
11.10 ip Lapsen oppiminen, lähikehityksen vyöhyke ja oppimisympäristöt
12.10 ap Pedagoginen suunnittelu ja pedagoginen dokumentointi
14.11 ap Traumatisoituneen lapsen kohtaaminen päivähoidossa
14.11 ip Lapsen osallisuus
10.12 ip Kasvatusyhteistyö
11.12 ap Lapsen havainnointi ja vasu-keskustelu
12.12 ap Haastavat kasvatustilanteet
12.12 ip Pedagoginen osaaminen
Tammikuussa 2019 yksi opetuskerta
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
VP-modulin tavoitteet ja sisältö liittyy Asiakastyöharjoittelu II tavoitteisiin ja sisältöön.
Lisätietoja opiskelijoille
Kokonaisuus jakautuu 2 opettajan kesken
Riikkaelina Susipolku 4 op kehityspsykologinen näkökulma
Raija Yliniemi Varhaiskasvatuksen pedagogiikan näkökulma 4 op
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jäsentynyt kokonaisuus. Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omaa kokemuksten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote.