Early Education and Day Care Services (8 cr)
Code: 7S-29-3010
General information
- Enrolment period
- 02.07.2018 - 30.10.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2018 - 31.12.2018
- Implementation has ended.
- Credits
- 8 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Riikkaelina Susipolku-Jensen
- Raija Yliniemi
- Course
- 7S-29
Objectives (course unit)
1. Early Childhood Educator
Students
- deepen and clarify own pedagogical awareness and can apply own perceptions in practical situations
- understand the meaning of pedagogical relationship
- can apply child orientation and child participation in own work
- recognize and question own beliefs, values, and attitudes concerning childhood, parenthood, and professionalism
2. Theoretical Principles of Early Childhood Education
Students
- can apply key principles and values of early childhood education
- know the main objectives of early childhood education and the documents governing it
- understand the learning and development process of a child
- can explain and justify own decisions and the principles of own work
- recognize the characteristics of children’s culture and community and can use them in own work
3. Education and Pedagogy
Students
- can support and guide a child in the different stages of growth, development, and learning
- can observe and assess the development and needs of a child
- can plan, implement and evaluate pedagogically meaningful activities for children
- can guide a child individually and in a group taking key pedagogical principles into account
- recognize the meaning of care, upbringing, and education in a child’s everyday life
- know the most important contents and methods of early childhood education
- can plan and construct a meaningful growth and learning environment for a child
- can support and promote a child’s spontaneous play and guide it if necessary
4. Environment and Basic Task of Day Care
Students
- know and can apply documents and legislation governing early education and day care
- can take the basic task of day care into account in own work and in the development of own work
- know and understand the different forms of day care
5. Multi-professional Networking and Educational Partnership
Students
- know the basic principles of educational partnership
- can initiate and maintain educational partnership in the different stages and situations of a child’s development
- can help to consolidate the different growth environments of a child
- can assess the need for early support and know what early intervention is
- understand the principles of multi-professional networking and can apply them in own work
Content (course unit)
Bachelor of Social services as an early childhood educator
The historical and theoretical background of early childhood education
Education and pedagogical understanding
The environment and basic task of day care
- Legislation, statutes
- Children’s culture
Multi-professional networking and educational partnership
Location and time
Opetus syksyn kontaktiviikoilla ja vierailukäynnit sovitaan erikseen lähiopetuksen ulkopuolelle. Tarkempi aikataulu kohdassa opintojen jaksotus.
Exam schedules
- Ennakkotehtävä: 5.9.2018
- Riikkaelinan etätehtävä: 18.11.2018
- Raijan etätehtävä: 28.1.2019
- Kirjapiirin yhteenvedot: 28.1.2019
Assessment methods and criteria
- Kontaktiopetuksessa on pakollinen läsnäolo.
- Kolme vierailukäyntiä (montessori, steiner, reggio-emilia): Vaihtoehtopedagogiikat (Hyväksytty/täydennettävä)
- Ennakkotehtävä: varhaiskasvatussuunnitelma (Hyväksytty/täydennettävä)
- Kirjapiiri (2-3krt) ja ryhmän tiivistelmä tapaamisissa käydystä keskustelusta: Varhaiskasvatuksen teoreettinen perusta ja filosofiset lähtökohdat (Hyväksytty/täydennettävä)
- Raijan etätehtävä: Varhaiskasvatuksen pedagogiikka (arviointi 0-5)
- Riikkaelinan etätehtävä: Positiivinen pedagogiikka (arviointi 0-5)
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot, keskusutelu, pienryhmätyöskentely, vieraikukäynnit, kirjallisuuden lukeminen, kirjallisuuspiiri, erilaiset etätehtävät, draama, toiminalliset menetelmät
Learning materials
Kirjallisuus Tabulassa 18ASOVP sivuilla, Tabula sivut avautuu elokuussa 2018
Student workload
VP-moduli 8 op = 216 h
Kontakti 48h
Itsenäinen 168h
Enakkotehtävä 10h
Kirjapiiri 26h
Vierailukäynnit 12h
Raijan etätehtävä 70h
Riikkaelinan etätehtävä 50h
Content scheduling
13.9 ap Info ja harjoittelun ohjeistus + ennakkotehtävän purku + varhaiskasvatuksen lähtökohdat
13.9 ip Seksuaalikasvatus
11.10 ap Lapsen oppiminen, lähikehityksen vyöhyke ja oppimisympäristöt
11.10 ip Lapsen oppiminen, lähikehityksen vyöhyke ja oppimisympäristöt
12.10 ap Pedagoginen suunnittelu ja pedagoginen dokumentointi
14.11 ap Traumatisoituneen lapsen kohtaaminen päivähoidossa
14.11 ip Lapsen osallisuus
10.12 ip Kasvatusyhteistyö
11.12 ap Lapsen havainnointi ja vasu-keskustelu
12.12 ap Haastavat kasvatustilanteet
12.12 ip Pedagoginen osaaminen
Tammikuussa 2019 yksi opetuskerta
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja
Practical training and working life cooperation
VP-modulin tavoitteet ja sisältö liittyy Asiakastyöharjoittelu II tavoitteisiin ja sisältöön.
Further information
Kokonaisuus jakautuu 2 opettajan kesken
Riikkaelina Susipolku 4 op kehityspsykologinen näkökulma
Raija Yliniemi Varhaiskasvatuksen pedagogiikan näkökulma 4 op
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Jäsentynyt kokonaisuus. Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omaa kokemuksten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote.