Sosionomin osaaminen kasvatuksessa ja erityiskasvatuksessa (5op)
Toteutuksen tunnus: 7S00CW39-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.01.2019 - 31.05.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2019 - 31.07.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Annikki Torikka
- Raija Yliniemi
- Opintojakso
- 7S00CW39
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
- osaa nimetä keskeiset tekijät, jotka vaikuttavat yksilön kasvuun ja oppimiseen
- osaa kuvata kasvatustieteen keskeiset käsitteet, lähestymistavat ja teoriat
- osaa analysoida ja perustella kasvatus- ja ohjausnäkemystään
- osaa määritellä erityiskasvatuksen arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sekä merkityksen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää erityisen tuen tarpeita, arviointitapoja, tukitoimia sekä ekokulttuurisen ja moniammatillisen erityiskasvatuksen periaatteita
- osaa jäsentää erityiskasvatuksen periaatteita, ilmiöitä, tukitoimia ja sosionomin roolia elämänkulun eri vaiheissa
Sisältö (Opintojakso)
- Erilaiset oppimiskäsitykset, ihmisen kasvatukseen ja ohjaamiseen liittyvät peruskäsitteet ja teoriat, kasvatus- ja ohjaustoiminta, elinikäinen oppiminen
- Erityiskasvatuksen lähestymistavat ja peruskäsitteet sekä ihmiskäsitys, ihmisarvo, integriteetti, itsemääräämisoikeus, osallisuus, segrekaatio, integraatio, inkluusio
- Sosioemotionaaliset vaikeudet, neuropsykiatriset häiriöt, kielihäiriöt, oppimisvaikeudet, tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät, itsetunnon tukeminen, vertaistuki, ekokulttuurisuus, erityiskasvatuksen moniammatillinen verkostotyö
- Oma toteutus varhaiskasvatuksen erityskasvatuksesta, jossa sisältö keskittyy varhaiskasvatukseen ja päivähoidon toimintaympäristöön.
Aika ja paikka
Opintojakso totetuu seuraavasti:
Erityiskasvatus 2op Kasvatus 3op
Kasvatuksen teemaviikko viikolla 4
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kasvatus osuuden Tentti ma 25.3. klo 15.00-17.15 Tenttiä voit myös exam sähköinen tenttiminen järjestelmässä ajalla 4.3- 30.4.19 ajalla. Myöhemmin mahdollisuus uusia hylätty tentti exam järjestelmässä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus vk 4 , luento, ryhmätyöt.
IIsenäinen osuus: Tentti, referaatti, työelämälähtöinen oppimistehtävä
Oppimateriaalit
Kasvatus osan tenttikirja Motivaatio ja oppimien. Toim. Salmela-Aro. PS-kustantamo. Kantaaottava referaatti Paalasmaa Jarno: Maailman parhaat Kasvatusajatukset.
Erityiskasvatus:työelämälähtöinen oppimistehtävä
Erityiskasvatukseen liittyvä kirjallisuuslista Tabulassa, mm. Pihlaja Päivi & Viitala Riitta (toim.): Varhaiserityiskasvatus. PS-kustannus 2018.
Puukari Sauli, Lappalainen Kristiina & Kuorelahti Matti (toim.) Ohjaus ja erityisopetus oppijoiden tukena. PS-kustannus 2017.
Jahnukainen Markku (toim.) Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa. Vastapaino 2012.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Erityiskasvatus 2op = 53h opiskelijan työmäärä
kontaktiopetus: 12h
itsenäinen: 41h
Kasvatus
Opiskelijan työmäärä 3op= 81h
Lähiopetus 14h, referaatti 14h ,tentti 53h
Sisällön jaksotus
Tarkemmat ajat lukkarissa ja Tabulassa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei Ole
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ei tunnista eikä osaa määritellä peruskäsitteistöä. Tehtävien rajaus ei onnistunutta ja näkökulma puuttuu. Jäsentely sekavaa ja asioiden väliset yhteydet epäselviä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jäsentynyt kokonaisuus. Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omaa kokemuksten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote.