Skip to main content

Competences of Special Education (5cr)

Code: 7S00CW39-3004

General information


Enrolment period
02.01.2019 - 31.05.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2019 - 31.07.2019
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Social Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Teachers
Annikki Torikka
Raija Yliniemi
Course
7S00CW39

Objectives (course unit)

- osaa nimetä keskeiset tekijät, jotka vaikuttavat yksilön kasvuun ja oppimiseen
- osaa kuvata kasvatustieteen keskeiset käsitteet, lähestymistavat ja teoriat
- osaa analysoida ja perustella kasvatus- ja ohjausnäkemystään
- osaa määritellä erityiskasvatuksen arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sekä merkityksen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää erityisen tuen tarpeita, arviointitapoja, tukitoimia sekä ekokulttuurisen ja moniammatillisen erityiskasvatuksen periaatteita
- osaa jäsentää erityiskasvatuksen periaatteita, ilmiöitä, tukitoimia ja sosionomin roolia elämänkulun eri vaiheissa

Content (course unit)

- Erilaiset oppimiskäsitykset, ihmisen kasvatukseen ja ohjaamiseen liittyvät peruskäsitteet ja teoriat, kasvatus- ja ohjaustoiminta, elinikäinen oppiminen
- Erityiskasvatuksen lähestymistavat ja peruskäsitteet sekä ihmiskäsitys, ihmisarvo, integriteetti, itsemääräämisoikeus, osallisuus, segrekaatio, integraatio, inkluusio
- Sosioemotionaaliset vaikeudet, neuropsykiatriset häiriöt, kielihäiriöt, oppimisvaikeudet, tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät, itsetunnon tukeminen, vertaistuki, ekokulttuurisuus, erityiskasvatuksen moniammatillinen verkostotyö
- Oma toteutus varhaiskasvatuksen erityskasvatuksesta, jossa sisältö keskittyy varhaiskasvatukseen ja päivähoidon toimintaympäristöön.

Location and time

Opintojakso totetuu seuraavasti:
Erityiskasvatus 2op Kasvatus 3op
Kasvatuksen teemaviikko viikolla 4

Exam schedules

Kasvatus osuuden Tentti ma 25.3. klo 15.00-17.15 Tenttiä voit myös exam sähköinen tenttiminen järjestelmässä ajalla 4.3- 30.4.19 ajalla. Myöhemmin mahdollisuus uusia hylätty tentti exam järjestelmässä.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Lähiopetus vk 4 , luento, ryhmätyöt.
IIsenäinen osuus: Tentti, referaatti, työelämälähtöinen oppimistehtävä

Learning materials

Kasvatus osan tenttikirja Motivaatio ja oppimien. Toim. Salmela-Aro. PS-kustantamo. Kantaaottava referaatti Paalasmaa Jarno: Maailman parhaat Kasvatusajatukset.

Erityiskasvatus:työelämälähtöinen oppimistehtävä
Erityiskasvatukseen liittyvä kirjallisuuslista Tabulassa, mm. Pihlaja Päivi & Viitala Riitta (toim.): Varhaiserityiskasvatus. PS-kustannus 2018.
Puukari Sauli, Lappalainen Kristiina & Kuorelahti Matti (toim.) Ohjaus ja erityisopetus oppijoiden tukena. PS-kustannus 2017.
Jahnukainen Markku (toim.) Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa. Vastapaino 2012.

Student workload

Erityiskasvatus 2op = 53h opiskelijan työmäärä
kontaktiopetus: 12h
itsenäinen: 41h
Kasvatus
Opiskelijan työmäärä 3op= 81h
Lähiopetus 14h, referaatti 14h ,tentti 53h

Content scheduling

Tarkemmat ajat lukkarissa ja Tabulassa

Completion alternatives

Ei Ole

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Ei tunnista eikä osaa määritellä peruskäsitteistöä. Tehtävien rajaus ei onnistunutta ja näkökulma puuttuu. Jäsentely sekavaa ja asioiden väliset yhteydet epäselviä.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Jäsentynyt kokonaisuus. Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omaa kokemuksten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote.

Go back to top of page