Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalipedagogiikan ja sosiaalityön työorientaatiot (5op)

Toteutuksen tunnus: 7S00CW66-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2017 - 28.02.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2018 - 31.07.2018
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Juha Santala
Raija Yliniemi
Vastuuhenkilö
Juha Santala
Opintojakso
7S00CW66

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija:
- Tietää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia
- Tietää erilaisia sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan työorientaatiota
- Osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen
- Osaa reflektoida omia arvojansa ja omaa toimintaansa suhteessa sosiaalipedagogisen työorientaation lähtökohtiin
- Ymmärtää ja osaa selittää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan yhteiskunnallisen merkityksen
- Ymmärtää sosiaalipedagogiikan merkityksen varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä.
- Osaa selittää eriarvoisuuden synnyn peruslähtökohdat

Sisältö (Opintojakso)

- Sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan perusorientaatiot ja toimintamuodot
- Ennaltaehkäisevä, kuntouttava, yhteisöllinen ja rakenteellinen sosiaalityö
- Sosiaalipedagogiikan lähestymistavat ja peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio
- Sorrettujen pedagogiikka, sosiokulttuurinen innostaminen,
- Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä
- Yhteisöllisyys, osallisuus, dialogi ja toiminnallisuus sosiaalialan työn lähtökohtina

Aika ja paikka

Lukujärjestyksessä ilmenevässä paikassa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti Freiren Sorrettujen pedagogiikasta
19.4 klo 20-23
8.5 klo 18.00- 21
30.5 klo 11.30 - 14.30

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, dialogiset ryhmät,ryhmätyöt, itsenäinen tehtävä , tentti.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali tulee Tabulaan ja lisäksi teos
Freire Paulo : Sorrettujen pedagogiikka
RAIJAN TENTTI TOUKOKUUSSA 18.5

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op 5x 27h=135h
Kontaktiopetus 23 + 4h tentti = 27h
Itsenäinen opiskelu 108h

23.2 Aloitus: Sosiaalityön perusteet
3.4 Sossiaalityön lähtökohdat
5.4 Raija, sosiaalipedagogiikka
6.4 sosiaalipedagogiikassa
27.4 Opintokäynti
18.5 Raijan tentti klo 9-10.45+ reflektio klo 11-12

Sisällön jaksotus

Sosiaalityö ja sosiaalipedagogiikka Juha Santala
Johdanto sosiaalipedagogiikkaan Raija Yliniemi

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja koko ajattelutapa esitetään virheellisesti.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tentti Raija:
- ilmiöstästä ja/tai käsitteestä tuotu esille keskeisiä seikkoja tentti materiaalin pohjalta
- vastaus jää hyvin toteavalle tasolle
- asioiden, ilmiöiden avaaminen suppeaa
- teksti jäsentymätöntä
- tekstissä voi esiintyä pienehköjä asiavirheitä
Kokonaisuus ei ole selkeä, asiat käsitellään, eritellään pinnallisesti, yleisellä tasolla. Paljon lähes suoraa lainausta. Soveltamista ja kommentointia erittäin niukasti
Freire: Käsitteet ja Freiren filosofia osataan kuvata ja keskeiset käsitteet nimetä, mutta ei selittää.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tentti Raija
- ilmiöstä ja/tai käsitteestä tuotu esille oleelliset seikat tentti materiaalin pohjalta
- vastaus jää melko yleiselle tasolle, mutta osoittaa asian tietämistä ja tunnistamista
- asioiden, ilmiöiden avaaminen yleisellä tasolla - teksti osittain toteavaa (3)
- ilmiöt kuvattu ja avattu monipuolisesti ( H4) jonkin verran omaa näkemystä
Freire: Käsitteet ja Freiren filosofia osataan kuvata ja keskeiset käsitteet osataan nimetä ja selittää

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tentti Raija:
- vastaus selkeä ja rajattu kokonaisuus
- oleelliset asiat avattu monipuolisesti ja analyyttisesti
- kokonaisuus osoittaa vastaajan ymmärtävän asiakokonaisuuden
- vastauksessa kriittisyyttä, omaa pohdintaa
Freire: Käsitteet ja Freiren filosofia osataan kuvata ja keskeiset käsitteet osataan nimetä ja selittää niin, että opiskelija osoittaa ymmärtävänsä käsitteiden välisiä yhteyksiä myös käytännössä

Siirry alkuun