Sosionomin osaaminen kasvatuksessa ja erityiskasvatuksessa (5op)
Toteutuksen tunnus: 7S00CW39-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 02.07.2018 - 30.12.2018
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 01.08.2018 - 31.12.2018
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Laajuus
 - 5 op
 
- Toteutustapa
 - Lähiopetus
 
- Yksikkö
 - Sosionomi
 
- Toimipiste
 - TAMK Pääkampus
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Koulutus
 - Sosionomin tutkinto-ohjelma
 
- Opettajat
 - Päivi Lehtonen
 - Raija Yliniemi
 
- Opintojakso
 - 7S00CW39
 
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
- osaa nimetä keskeiset tekijät, jotka vaikuttavat yksilön kasvuun ja oppimiseen
- osaa kuvata kasvatustieteen keskeiset käsitteet, lähestymistavat ja teoriat
- osaa analysoida ja perustella kasvatus- ja ohjausnäkemystään
- osaa määritellä erityiskasvatuksen arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sekä merkityksen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää erityisen tuen tarpeita, arviointitapoja, tukitoimia sekä ekokulttuurisen ja moniammatillisen erityiskasvatuksen periaatteita
- osaa jäsentää erityiskasvatuksen periaatteita, ilmiöitä, tukitoimia ja sosionomin roolia elämänkulun eri vaiheissa
                    
Sisältö (Opintojakso)
- Erilaiset oppimiskäsitykset, ihmisen kasvatukseen ja ohjaamiseen liittyvät peruskäsitteet ja teoriat, kasvatus- ja ohjaustoiminta, elinikäinen oppiminen
- Erityiskasvatuksen lähestymistavat ja peruskäsitteet sekä ihmiskäsitys, ihmisarvo, integriteetti, itsemääräämisoikeus, osallisuus, segrekaatio, integraatio, inkluusio
- Sosioemotionaaliset vaikeudet, neuropsykiatriset häiriöt, kielihäiriöt, oppimisvaikeudet, tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät, itsetunnon tukeminen, vertaistuki, ekokulttuurisuus, erityiskasvatuksen moniammatillinen verkostotyö
- Oma toteutus varhaiskasvatuksen erityskasvatuksesta, jossa sisältö keskittyy varhaiskasvatukseen ja päivähoidon toimintaympäristöön.
                    
Aika ja paikka
Opintojakso totetuu seuraavasti:
Erityiskasvatus 2op osa tunneista on koko ryhmälle kts. lukujärjestys. Sisältö jakautuu kahteen toteutukseen Varhaiserityiskasvatus ( huom. 17sovp) ja yleinen eirityiskasvatus.
Kasvatus-osa on kaikille sisällöltään samanlainen.
                    
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
21.11.18 klo 13-16 Erityiskasvatuksen tentti
27.11.18 klo 9.00-12.00 Kasvatusosan tentti
                    
Arviointiasteikko
0-5
                    
Oppimateriaalit
Kavatus osan tenttikirja on Paalasmaa Jarno: Maailman parhaat Kasvatusajatukset. Lisäksi suoritukseen vaaditaan tunneilla annettujen tehtävien suorittaminen.
Erityiskasvatusosuudessa käytetään mm. seuraavia kirjoja:
Pihlaja Päivi & Viitala Riitta (toim.): Varhaiserityiskasvatus. PS-kustannus 2018.
Puukari Sauli, Lappalainen Kristiina & Kuorelahti Matti (toim.) Ohjaus ja erityisopetus oppijoiden tukena. PS-kustannus 2017.
Jahnukainen Markku (toim.) Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa. Vastapaino 2012.
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Erityiskasvatus 2op = 53h opiskelijan työmäärä
kontaktiopetus: 24h
itsenäinen:24h
Kasvatusosa 3 op = 80h opiskelijan työmäärä
kontaktiopetus
itsenäinen:
                    
Sisällön jaksotus
Tarkemmat ajat lukkarissa ja Tabulassa
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei Ole
                    
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vierailukäynnit.
                    
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian.
                    
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jäsentynyt kokonaisuus. Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omaa kokemuksten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan.
                    
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote.