Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalipedagogiikan ja sosiaalityön työorientaatiot (5op)

Toteutuksen tunnus: 7S00CW66-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2017 - 13.03.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
15.02.2018 - 15.05.2018
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Juha Santala
Tapio Salomäki
Eeva-Mari Miettinen
Vastuuhenkilö
Juha Santala
Opintojakso
7S00CW66

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija:
- Tietää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia
- Tietää erilaisia sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan työorientaatiota
- Osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen
- Osaa reflektoida omia arvojansa ja omaa toimintaansa suhteessa sosiaalipedagogisen työorientaation lähtökohtiin
- Ymmärtää ja osaa selittää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan yhteiskunnallisen merkityksen
- Ymmärtää sosiaalipedagogiikan merkityksen varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä.
- Osaa selittää eriarvoisuuden synnyn peruslähtökohdat

Sisältö (Opintojakso)

- Sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan perusorientaatiot ja toimintamuodot
- Ennaltaehkäisevä, kuntouttava, yhteisöllinen ja rakenteellinen sosiaalityö
- Sosiaalipedagogiikan lähestymistavat ja peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio
- Sorrettujen pedagogiikka, sosiokulttuurinen innostaminen,
- Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä
- Yhteisöllisyys, osallisuus, dialogi ja toiminnallisuus sosiaalialan työn lähtökohtina

Aika ja paikka

22.2.-18.4.2018

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

luentotentti tenttiterraariossa 18.4.-15.5.2018
kirjallisuustentti tenttiterraariossa 1.2.-15.5.2018

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

A) Luento- ja kirjallisuustentit 1-5
B) Keskusteluessee pareittain, vertaisarviointi hyv/hyl
C) Toiminnallinen osuus: hyv/hyl
D) Vlogi HYV/HYL

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Tarkennetaan kurssin alussa
A) Luento- ja kirjallisuustentti yhdessä sovittavana ajankohtana tenttiterraariossa sekä oppimistehtävät ja ennakkotehtävät lähiopetusta varten.
B) Keskusteluessee pareittain, vertaisarviointi
C) Toiminnallinen osuus: Helmihulinat, Eläväkirjasto, Yhteisöjuhlat
D)Sosiaalipedagogiikan päivät
E) Vapaavalintaisinfo

Oppimateriaalit

Tenttimateriaali:
1) Freire: Sorrettujen pedagogiikka.
2) Sosiaalipedagogiikan artikkelimateriaali ( Tabula )
3) Luennot

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op = 135h
lähiopetus 44h
toiminnallinen osuus 16h
keskusteleva essee ja vertaisarviointi 16h
kirjallisuus ja tentit 59h

Sisällön jaksotus

22.02.2018 08.00 - 16.00 Aloituskerta ap: Social work- introduction sosiaalityö/Juha
ip: totsu + Kölvi klo 15
06.03.2018 13.00 - 16.00 kaikki Eevi/Sosiaalipedagogiikan ydinkäsitteet
13.03.2018 09.00 - 12.00 kaikki,Vierailijoita klo 9 - 10.15. klo 10.30 - 12. small group discussions of SW. Juha/,
20.3.2018 17.00 -19 Sosiaalipedagogiikan ilta. G00 auditorio
21.03.2018 09.00 - 12.00 kaikki Eevi/Sosiaalipedagoginen asiantuntijuus
21.03.2018 13.00 - 16.00 valm. sos.ped päiville
22.03.2018 09.00 - 16.00 Sosiaalipedagogiikan päivät. Sosiaalipedagogiikan päivät
23.03.2018 09.00 - 16.00 Sosiaalipedagogiikan päivät. Sosiaalipedagogiikan päivät
27.03.2018 09.00 - 12.00 kaikki Vierailijoita, Juha/ setlementtityö, sosiaalipedagogiikka sosiaalityössä
06.04.2018 09.00 - 12.00 kaikki vlogi, itsenäinen
12.04.2018 09.00 - 12.00 Pienryhmät: Juha: A Sorrettujen pedagogiikka
B Eevi: Käsitekaruselli ja c Tapsa:
12.04.2018 13.00 - 16.00 B Juha, C Eevi, A, Tapio
16.04.2018 13.00 - 16.00 C JUha, A Eevi B Tapio
17.04.2018 09.00 - 12.00 kaikki Keskusteluesseet ja yhteenvedot
18.04.2018 09.00 - 16.00 kaikki ap:, vlogit, klo 13 Loppureflektio
20.4 klo 13-13.45 lklo 13 Loppuseminaari. Aleksi Fornaciari. Klo 14.15 Freireläinen kasvatusyhteisö käytännössä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Toiminnallinen osuus yhteistyötahojen kanssa. Helmihulinat, Eläväkirjasto tai Yhteisöjuhlat
Sosiaalipedagogiikan päivät

Kansainvälisyys

Exchange students is with us also.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssin osa-alueita, tai ei ole läpäissyt luento- ja kirjallisuustenttiä

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kuvaa ja tietää sosiaalipedagogisen orientaation perusajatukset, käsitteet ja toimintatavat

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kykenee kertomaan monipuolisesti ja laaja-alaisesti sosiaalipedagogisen toiminnan lähtökohdista ja merkityksistä sosiaalialan työssä sekä hieman analysoimaan niiden avulla sosiaalista todellisuutta ja työtään

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kykenee luomaan kohtuullisen kokonaisvaltaisen ja teoreettisesti perustellun ajattelumallin sosiaalipedagogiikasta ja kykenee analysoimaan sen avulla omaa työotettaan ja sosiaalista todellisuutta

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hylätty
Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssin osa-alueita, tai ole läpäissyt luento- ja kirjallisuustenttiä
Tyydyttävä
Kuvaa ja tietää sosiaalipedagogisen orientaation perusajatukset, käsiteet ja toimintatavat
Hyvä
Kykenee kertomaan monipuolisesti ja laaja-laisesti sosiaalipedagogisen toiminnan lähtökohdista ja merkityksistä sosiaalialan työssä sekä hieman analysoimaan niiden avulla sosiaalista todellisuutta ja työtään
Kiitettävä
Kykenee luomaan kohtuullisen kokonaisvaltaisen ja teoreettisesti perustellun ajattelumallin sosiaalipedagogiikasta ja kykenee analysoimaan sen avulla omaa työotettaan ja sosiaalista todellisuutta

Siirry alkuun