Sosiaalipedagogiikan ja sosiaalityön työorientaatiot (5op)
Toteutuksen tunnus: 7S00CW66-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2017 - 13.03.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 15.02.2018 - 15.05.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Juha Santala
- Tapio Salomäki
- Eeva-Mari Miettinen
- Vastuuhenkilö
- Juha Santala
- Opintojakso
- 7S00CW66
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
- Tietää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia
- Tietää erilaisia sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan työorientaatiota
- Osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen
- Osaa reflektoida omia arvojansa ja omaa toimintaansa suhteessa sosiaalipedagogisen työorientaation lähtökohtiin
- Ymmärtää ja osaa selittää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan yhteiskunnallisen merkityksen
- Ymmärtää sosiaalipedagogiikan merkityksen varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä.
- Osaa selittää eriarvoisuuden synnyn peruslähtökohdat
Sisältö (Opintojakso)
- Sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan perusorientaatiot ja toimintamuodot
- Ennaltaehkäisevä, kuntouttava, yhteisöllinen ja rakenteellinen sosiaalityö
- Sosiaalipedagogiikan lähestymistavat ja peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio
- Sorrettujen pedagogiikka, sosiokulttuurinen innostaminen,
- Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä
- Yhteisöllisyys, osallisuus, dialogi ja toiminnallisuus sosiaalialan työn lähtökohtina
Aika ja paikka
22.2.-18.4.2018
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
luentotentti tenttiterraariossa 18.4.-15.5.2018
kirjallisuustentti tenttiterraariossa 1.2.-15.5.2018
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
A) Luento- ja kirjallisuustentit 1-5
B) Keskusteluessee pareittain, vertaisarviointi hyv/hyl
C) Toiminnallinen osuus: hyv/hyl
D) Vlogi HYV/HYL
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Tarkennetaan kurssin alussa
A) Luento- ja kirjallisuustentti yhdessä sovittavana ajankohtana tenttiterraariossa sekä oppimistehtävät ja ennakkotehtävät lähiopetusta varten.
B) Keskusteluessee pareittain, vertaisarviointi
C) Toiminnallinen osuus: Helmihulinat, Eläväkirjasto, Yhteisöjuhlat
D)Sosiaalipedagogiikan päivät
E) Vapaavalintaisinfo
Oppimateriaalit
Tenttimateriaali:
1) Freire: Sorrettujen pedagogiikka.
2) Sosiaalipedagogiikan artikkelimateriaali ( Tabula )
3) Luennot
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op = 135h
lähiopetus 44h
toiminnallinen osuus 16h
keskusteleva essee ja vertaisarviointi 16h
kirjallisuus ja tentit 59h
Sisällön jaksotus
22.02.2018 08.00 - 16.00 Aloituskerta ap: Social work- introduction sosiaalityö/Juha
ip: totsu + Kölvi klo 15
06.03.2018 13.00 - 16.00 kaikki Eevi/Sosiaalipedagogiikan ydinkäsitteet
13.03.2018 09.00 - 12.00 kaikki,Vierailijoita klo 9 - 10.15. klo 10.30 - 12. small group discussions of SW. Juha/,
20.3.2018 17.00 -19 Sosiaalipedagogiikan ilta. G00 auditorio
21.03.2018 09.00 - 12.00 kaikki Eevi/Sosiaalipedagoginen asiantuntijuus
21.03.2018 13.00 - 16.00 valm. sos.ped päiville
22.03.2018 09.00 - 16.00 Sosiaalipedagogiikan päivät. Sosiaalipedagogiikan päivät
23.03.2018 09.00 - 16.00 Sosiaalipedagogiikan päivät. Sosiaalipedagogiikan päivät
27.03.2018 09.00 - 12.00 kaikki Vierailijoita, Juha/ setlementtityö, sosiaalipedagogiikka sosiaalityössä
06.04.2018 09.00 - 12.00 kaikki vlogi, itsenäinen
12.04.2018 09.00 - 12.00 Pienryhmät: Juha: A Sorrettujen pedagogiikka
B Eevi: Käsitekaruselli ja c Tapsa:
12.04.2018 13.00 - 16.00 B Juha, C Eevi, A, Tapio
16.04.2018 13.00 - 16.00 C JUha, A Eevi B Tapio
17.04.2018 09.00 - 12.00 kaikki Keskusteluesseet ja yhteenvedot
18.04.2018 09.00 - 16.00 kaikki ap:, vlogit, klo 13 Loppureflektio
20.4 klo 13-13.45 lklo 13 Loppuseminaari. Aleksi Fornaciari. Klo 14.15 Freireläinen kasvatusyhteisö käytännössä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Toiminnallinen osuus yhteistyötahojen kanssa. Helmihulinat, Eläväkirjasto tai Yhteisöjuhlat
Sosiaalipedagogiikan päivät
Kansainvälisyys
Exchange students is with us also.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssin osa-alueita, tai ei ole läpäissyt luento- ja kirjallisuustenttiä
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kuvaa ja tietää sosiaalipedagogisen orientaation perusajatukset, käsitteet ja toimintatavat
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kykenee kertomaan monipuolisesti ja laaja-alaisesti sosiaalipedagogisen toiminnan lähtökohdista ja merkityksistä sosiaalialan työssä sekä hieman analysoimaan niiden avulla sosiaalista todellisuutta ja työtään
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kykenee luomaan kohtuullisen kokonaisvaltaisen ja teoreettisesti perustellun ajattelumallin sosiaalipedagogiikasta ja kykenee analysoimaan sen avulla omaa työotettaan ja sosiaalista todellisuutta
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hylätty
Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssin osa-alueita, tai ole läpäissyt luento- ja kirjallisuustenttiä
Tyydyttävä
Kuvaa ja tietää sosiaalipedagogisen orientaation perusajatukset, käsiteet ja toimintatavat
Hyvä
Kykenee kertomaan monipuolisesti ja laaja-laisesti sosiaalipedagogisen toiminnan lähtökohdista ja merkityksistä sosiaalialan työssä sekä hieman analysoimaan niiden avulla sosiaalista todellisuutta ja työtään
Kiitettävä
Kykenee luomaan kohtuullisen kokonaisvaltaisen ja teoreettisesti perustellun ajattelumallin sosiaalipedagogiikasta ja kykenee analysoimaan sen avulla omaa työotettaan ja sosiaalista todellisuutta