Skip to main content

Encountering Clients of Social Services (3 cr)

Code: 7S00CC68-3009

General information


Enrolment period
02.07.2018 - 20.05.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2019 - 24.07.2019
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Social Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Juha Santala
Ulla-Maija Takkunen
Toni Leander
Person in charge
Juha Santala
Course
7S00CC68

Objectives (course unit)

Opiskelija
- osaa jäsentää oman identiteetin merkitystä ja sosionomin roolia eettisessä asiakastyössä
- osaa reflektoida toimintaansa sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- osaa arvioida omaa suunnitelmallisuuttaan ja yhteistyökykyisyyttään
- osaa analysoida itseään asiakkaan kohtaajana sekä työyhteisön jäsenenä.

Content (course unit)

- Ennakkoluulot ja asenteet, tunteet, jaksaminen, ammatillisuuden rajat, tehtävärakenteet
- Syrjäytyminen, huono-osaisuus, tasa-arvoisuus ja osallisuus yksilötasolla
- Reflektio toiminnan eri vaiheissa, teoria käytännön jäsentämisessä ja ymmärtämisessä
- Tavoitteiden asettaminen, palautteen antaminen, vastaanottaminen ja huomioiminen, arviointitaidot, omien näkemysten esilletuominen, kuunteleminen ja toisten näkemysten kunnioittaminen,
- Asiakkaan ammatillinen kohtaaminen, omat roolit ja taidot ryhmän ja yhteisön jäsenenä, työyhteisö ja siinä toimiminen

Exam schedules

Pienryhmien itse suunnittelmien ja toteuttamien ryhmätuotosten esittely koko vuosikurssille keväällä 2018 ja henkilökohtaisten 2. vuoden kasvuyhteenvetojen esittely pienryhmissä toukokuussa 2018.

Assessment methods and criteria

Arviointi perustuu kolmeen kokonaisuuteen:
1) PAKOLLISET ja AKTIIVISET läsnäolot lähikerroilla - pakollisten poissaolojen osalta sovitaan mahdollisista korvaavuuksista oman pienryhmäopettajan JA ryhmän kanssa
2) pienryhmien oman ryhmätuotoksen suunnitteluun, toteutukseen JA esittämiseen osallistuminen aktiivisesti
3) henkilökohtaisen ammatillisen kasvun yhteenvedon hyväksytty tekeminen ja esittäminen opintojakson tavoitteet täyttäen

Assessment scale

Pass/Fail

Teaching methods

- pienryhmäpedagogiikka
- yhteistoiminnallisuus
- osallinen, kokemuksellinen ja dialoginen pedagogiikka
- prosessityöskentely (oman kasvun analyysi ammatillisen kasvun teemojen ja ryhmäprosessin kautta)
Vuosi koostuu sisällöllisesti ensimmäisen vuoden tapaan henkilökohtaisen kasvuprosessin dokumentoinnista vuoden aikana sekä vapaamuotoisesta yhteenvedosta ja esittelystä lukuvuoden päätteeksi.
Lisäksi osiossa "Sosionomit toimii ja palvelee" pienryhmät toteuttavat kertaluonteisen ihmisyyttä edistävän ja yhteisöä palvelevan toiminnon, jossa opetellaan samalla ammatillisen kasvun teemoista mm. "suunnitelmallisuutta", "reflektointia toiminnan eri vaiheissa" jne. Tämä keväällä.

Learning materials

- henkilökohtaista kasvua ohjaavat materiaalit

Student workload

Kokonaisuus: 3 op = 81 h
Lähiopetus: 40 h = n. 1,5 op
Itsenäinen kasvun prosessointi+ryhmätuotoksen teko+lähikertojen alustukset tms.: 41 h = n. 1,5 op

Content scheduling

04.09.2018 09.00 - 16.00 . YHTEINEN ALOITUS 8 h - toteutus, toimintaa yhdessä, ryhmäprosessin aloitus, rikostaustaote, kv, hopsaus, harjoittelupaikat (jobiili),
Leikkimielinen kilpailu ryhmien välillä.
Seuraavaksi kerraksi 27.9 luetaan artikkeli ja tehdään siitä pieni reflektiopaperi
Auttajan varjo teema
26.09.2018 13.00 - 16.00 Ei tarvita erillistä tilaa,
27.09.2018 13.00 - 16.00 B ja C-ryhmät 2 x 20 hengen tila Auttajan varjo
11.10 2018 13-16 A-ryhmä.
15.11.2018 13.00 - 16.00 3 x 20 hengen tila Toiminnan suunnittelua sekä auttamisen peruskysymysten ääressä. RIKOSTAUSTAOTE, niiltä jotka eivät ole sitä vielä näyttäneet.
03.12.2018 13.00 - 16.00 Liikuntasali, 3 luokkaa H0-siivestä. Tavataan ryhmää 16SO
-KEVÄT---------------------------------
10.1 Ryhmä tuotosten tilanne
25.1 Ryhmädynamiikka
12.2 Tuotosten esittely

18.3 Harjoitteluun valmistautuminen - työyhteisö ja ammatillinen kasvu

23.5 Ammatillisen kasvun yhteenvedon esitys
24.5 Ammatillisen kasvun yhteenvedon esitys

Completion alternatives

Opintojaksoa ei voida lukea hyväksi, eikä suorittaa muilla tavoilla.

Practical training and working life cooperation

Pienryhmien vapaamuotoiset ryhmätuotokset on mahdollista sitoa työelämään ja ammatillisen kasvun teemojen käsittelyssä voidaan käyttää työelämätahoja.
Pienryhmiä hyödynnetään myös kevään harjoittelun osalta henkilökohtaisen osaamisen pohdinnassa sekä harjoitteluaikaisen reflektiotapaamisen muodossa.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- kasvun yhteenveto lukuvuoden lopussa opintojakson tavoitteiden suuntaisesti jää kuvailun tasolle ilman reflektiivistä otetta
- opiskelija ei osallistu lähikerroille tai pienryhmätuotoksen tekemiseen

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- osaa jäsentää oman identiteetin merkitystä ja sosionomin roolia eettisessä asiakastyössä
- osaa reflektoida toimintaansa eri vaiheissa sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- osaa arvioida omaa suunnitelmallisuuttaan ja yhteistyökykyisyyttään
- osaa analysoida itseään asiakkaan kohtaajana sekä työyhteisön jäsenenä.

Go back to top of page