Encountering Clients of Social Services (3 cr)
Code: 7S00CC68-3009
General information
- Enrolment period
- 02.07.2018 - 20.05.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2019 - 24.07.2019
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Juha Santala
- Ulla-Maija Takkunen
- Toni Leander
- Person in charge
- Juha Santala
- Course
- 7S00CC68
Objectives (course unit)
Opiskelija
- osaa jäsentää oman identiteetin merkitystä ja sosionomin roolia eettisessä asiakastyössä
- osaa reflektoida toimintaansa sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- osaa arvioida omaa suunnitelmallisuuttaan ja yhteistyökykyisyyttään
- osaa analysoida itseään asiakkaan kohtaajana sekä työyhteisön jäsenenä.
Content (course unit)
- Ennakkoluulot ja asenteet, tunteet, jaksaminen, ammatillisuuden rajat, tehtävärakenteet
- Syrjäytyminen, huono-osaisuus, tasa-arvoisuus ja osallisuus yksilötasolla
- Reflektio toiminnan eri vaiheissa, teoria käytännön jäsentämisessä ja ymmärtämisessä
- Tavoitteiden asettaminen, palautteen antaminen, vastaanottaminen ja huomioiminen, arviointitaidot, omien näkemysten esilletuominen, kuunteleminen ja toisten näkemysten kunnioittaminen,
- Asiakkaan ammatillinen kohtaaminen, omat roolit ja taidot ryhmän ja yhteisön jäsenenä, työyhteisö ja siinä toimiminen
Exam schedules
Pienryhmien itse suunnittelmien ja toteuttamien ryhmätuotosten esittely koko vuosikurssille keväällä 2018 ja henkilökohtaisten 2. vuoden kasvuyhteenvetojen esittely pienryhmissä toukokuussa 2018.
Assessment methods and criteria
Arviointi perustuu kolmeen kokonaisuuteen:
1) PAKOLLISET ja AKTIIVISET läsnäolot lähikerroilla - pakollisten poissaolojen osalta sovitaan mahdollisista korvaavuuksista oman pienryhmäopettajan JA ryhmän kanssa
2) pienryhmien oman ryhmätuotoksen suunnitteluun, toteutukseen JA esittämiseen osallistuminen aktiivisesti
3) henkilökohtaisen ammatillisen kasvun yhteenvedon hyväksytty tekeminen ja esittäminen opintojakson tavoitteet täyttäen
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
- pienryhmäpedagogiikka
- yhteistoiminnallisuus
- osallinen, kokemuksellinen ja dialoginen pedagogiikka
- prosessityöskentely (oman kasvun analyysi ammatillisen kasvun teemojen ja ryhmäprosessin kautta)
Vuosi koostuu sisällöllisesti ensimmäisen vuoden tapaan henkilökohtaisen kasvuprosessin dokumentoinnista vuoden aikana sekä vapaamuotoisesta yhteenvedosta ja esittelystä lukuvuoden päätteeksi.
Lisäksi osiossa "Sosionomit toimii ja palvelee" pienryhmät toteuttavat kertaluonteisen ihmisyyttä edistävän ja yhteisöä palvelevan toiminnon, jossa opetellaan samalla ammatillisen kasvun teemoista mm. "suunnitelmallisuutta", "reflektointia toiminnan eri vaiheissa" jne. Tämä keväällä.
Learning materials
- henkilökohtaista kasvua ohjaavat materiaalit
Student workload
Kokonaisuus: 3 op = 81 h
Lähiopetus: 40 h = n. 1,5 op
Itsenäinen kasvun prosessointi+ryhmätuotoksen teko+lähikertojen alustukset tms.: 41 h = n. 1,5 op
Content scheduling
04.09.2018 09.00 - 16.00 . YHTEINEN ALOITUS 8 h - toteutus, toimintaa yhdessä, ryhmäprosessin aloitus, rikostaustaote, kv, hopsaus, harjoittelupaikat (jobiili),
Leikkimielinen kilpailu ryhmien välillä.
Seuraavaksi kerraksi 27.9 luetaan artikkeli ja tehdään siitä pieni reflektiopaperi
Auttajan varjo teema
26.09.2018 13.00 - 16.00 Ei tarvita erillistä tilaa,
27.09.2018 13.00 - 16.00 B ja C-ryhmät 2 x 20 hengen tila Auttajan varjo
11.10 2018 13-16 A-ryhmä.
15.11.2018 13.00 - 16.00 3 x 20 hengen tila Toiminnan suunnittelua sekä auttamisen peruskysymysten ääressä. RIKOSTAUSTAOTE, niiltä jotka eivät ole sitä vielä näyttäneet.
03.12.2018 13.00 - 16.00 Liikuntasali, 3 luokkaa H0-siivestä. Tavataan ryhmää 16SO
-KEVÄT---------------------------------
10.1 Ryhmä tuotosten tilanne
25.1 Ryhmädynamiikka
12.2 Tuotosten esittely
18.3 Harjoitteluun valmistautuminen - työyhteisö ja ammatillinen kasvu
23.5 Ammatillisen kasvun yhteenvedon esitys
24.5 Ammatillisen kasvun yhteenvedon esitys
Completion alternatives
Opintojaksoa ei voida lukea hyväksi, eikä suorittaa muilla tavoilla.
Practical training and working life cooperation
Pienryhmien vapaamuotoiset ryhmätuotokset on mahdollista sitoa työelämään ja ammatillisen kasvun teemojen käsittelyssä voidaan käyttää työelämätahoja.
Pienryhmiä hyödynnetään myös kevään harjoittelun osalta henkilökohtaisen osaamisen pohdinnassa sekä harjoitteluaikaisen reflektiotapaamisen muodossa.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- kasvun yhteenveto lukuvuoden lopussa opintojakson tavoitteiden suuntaisesti jää kuvailun tasolle ilman reflektiivistä otetta
- opiskelija ei osallistu lähikerroille tai pienryhmätuotoksen tekemiseen
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- osaa jäsentää oman identiteetin merkitystä ja sosionomin roolia eettisessä asiakastyössä
- osaa reflektoida toimintaansa eri vaiheissa sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- osaa arvioida omaa suunnitelmallisuuttaan ja yhteistyökykyisyyttään
- osaa analysoida itseään asiakkaan kohtaajana sekä työyhteisön jäsenenä.