Siirry suoraan sisältöön

Strukturoitu tiedonhankinta (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00CT60-3029

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2017 - 25.01.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
25.01.2018 - 04.03.2018
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Avoin ammattikorkeakoulu
Opettajat
Heleena Laitinen
Taina Peltonen
Opintojakso
7K00CT60

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa määritellä rajatun terveystieteellisen kysymyksen ja toteuttaa sen mukaisen pienimuotoisen, strukturoidun tiedonhaun
- osaa kuvata tiedonhakuprosessin
- ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen ja tietää näytönasteet
- osaa etsiä ja tuntee tieteellisen tiedon pohjalta rakennettuja terveysalan suosituksia
- tunnistaa oman alansa tieteelliset/ammatilliset tiedonlähteet ja osaa hakea niistä tietoa suunnitelmallisesti
- osaa arvioida ja käyttää tiedonlähteitä

Sisältö (Opintojakso)

- oman alan keskeisimmät kansalliset ja kansainväliset tietokannat ja suositukset
- strukturoitu tiedonhaku (esim. PICO)
- näyttöön perustuva toiminta
- näytönasteet
- lähdekritiikki

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

ei ole

Aika ja paikka

katso lukujärjestys
HUOM! Kurssin tabulan osoite on: 7K00CT60-3029 Strukturoitu tiedonhankinta. Itserekisteröitykää kurssille ennen kurssin alkua, avainsana: tiedonhankinta

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti: ajankohta ilmoitetaan.
uusinnat: hylätyn tai tentistä poissaolon voi uusia kaksi kertaa (ks. tutkintosääntö)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitava suoritus tiedonhaun tehtävistä. Kurssiin kuuluvat tehtävät suoritetaan hyväksytysti. Kirjallinen tentti kurssin lopussa. Tentti arvioidaan numeraalisesti.
Menestyksellä tehtävissä voi olla vaikutus numeroon.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot
Seminaarityöskentely
Tiedonhaku ja tiedonhaun tehtävät
yhteistoiminnallinen oppiminen
Itsenäinen oppiminen
Tiimityöskentely:
- tiedonhankinnan harjoitukset
- opiskelijat etsivät tietoa opintoja hyödyntävästä aiheesta
- seminaaritöiden vertaisarviointia
tiedonhankinnan atk-luennot (pakolliset)
kirjallinen viestintä

Oppimateriaalit

Elomaa L & Mikkola H. 2010. Näytön jäljillä – Tiedonhaku näyttöön perustuvassa hoitotyössä. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 12. Viides uudistettu painos. Turun ammattikorkeakoulu. Turku.
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara. 2013. Tutki ja kirjoita. Kustannusosakeyhtiö Tammi, Helsinki
Johansson, Axelin, Stolt & Ääri (toim.) 2007. Systemaattinen kirjallisuuskatsaus ja sen tekeminen. Turun yliopisto. Tutkimuksia ja raportteja A:51/2007.
Holopainen A, Junttila K, Jylhä V, Korhonen A, Seppänen S. 2013. Johda näyttö käyttöön hoitotyössä. Fioca Oy, Helsinki.
Holopainen A, Korhonen T, Miettinen M, Pelkonen M & Perälä M-L. 2010. Hoitotyön käytännöt yhtenäisiksi - toimintamalli näyttöön perustuvien käytäntöjen kehittämiseksi. Premissi 1, 38-45.
Kangasniemi, Utriainen, Ahonen, Pietilä, Jääskeläinen & Liikanen. 2013. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus: eteneminen tutkimuskysymyksestä jäsennettyyn tietoon. Hoitotiede 25(4), 291-301.
Korhonen T, Holopainen A, Kejonen P, Meretoja R, Eriksson E & Korhonen A. 2015. Hoitotyöntekijän tärkeä rooli näyttöön perustuvassa toiminnassa. Tutkiva Hoitotyö 13(1), 2015, 44-51.
Stolt, M; Axelin, A; Suhonen, R. 2016. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto 2. korjattu painos.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.
opettaja ei anna korvaavia tehtäviä. Poissaolo pakollisilta voi luennoilta on korvatta esim osallistumalla toiseen vastaavaan luentoon.

Lisätietoja opiskelijoille

Pakollinen läsnäolo ensimmäisellä luentokerralla, tiedonhaun tunneilla ja seminaareissa. Opettaja ei anna korvaavia tehtäviä. Poissaolo suortetaan osallistumalla toiselle vastaavalle toteutukselle.
Kaikki tunneilla tai verkossa annetut tehtävät suoritettava.
Kurssin toteuttamisessa käytetään myös englannin kieltä.
Osa kurssista toteutuu verkkototeutuksena.
Opetus tapahtuu osin tiimityöskentelynä. Opiskelijat muodostavat n 5 hengen tiimejä (minimi 4-maksimi 5), joissa tapahtuu työskentely tiedonhankinnan tehtävää varten. Tehtävään kuuluu myös vertaisarviointi. Tiimin jäsenten on osoitettava oma osallisuutensa tehtävän suorittamiseen (yhteisarviointi ja itsearviointi). Tiimillä on oikeus erottaa jäsen, joka ei osallistu yhteistyöhön tehtävien tekemisessä. Tiimillä on puheenjohtaja, joka vastaa kurssin toiminnasta ja on yhteyshenkilö tarvittaessa.
Kurssi tapahtuu myös yhteistyössä kirjallisen viestinnän kurssin kanssa.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Arviointikriteerit (0 hylätty)
- opiskelija ei tunne tiedonhaun vaiheita
- opiskelijan tietämys tiedonhausta ja näyttöön perustuvasta toiminnasta on hajanaista
- opiskelijan tiedot terveysalan suosituksista ovat puutteelliset
- opiskelija ei ole palaututanut sovittuja tehtäviä
- lähteet eivät ole tieteellisiä
- kansainvälisiä lähteitä ei ole käytetty

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Arviointikriteerit (1-2)
- opiskelija on kuvannut käyttämiään hakutermejä ja hakuprosessia
pintapuolisesti
- lähdeluetteloa on laadittu mutta se ei perustu annettuihin ohjeisiin
- opiskelijan tiedot tiedonhausta ja näyttöön perustuvasta toiminnasta on irrallista ja toteavalla tasolla
- käytetyt lähteet hajanaisia, eivät vastaa tutkimuskysymykseen
- käytetty vain yhtä kansainvälistä tutkimusartikkelia

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Arviointikriteerit (3-4)
- aihe on selkeästi rajattu, mutta se vaatii vielä tarkennusta
- hakustrategia ja -polku on kuvattu, mutta haun toistaminen ei annetuilla tiedoilla ole mahdollista
- hakuprosessia on kuvattu pääosin selkeästi
- lähdeluettelo on laadittu mutta se ei täysin perustu annettuihin ohjeisiin
- käytetyt lähteet sisältävät useita aiheeseen soveltuvia kansainvälisiä julkaisuja

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Arviointikriteerit (5 erinomainen)
- aihe on tarkoituksenmukaisesti rajattu
- hakustrategia on kuvattu riittävän tarkasti
- hakupolku on kuvattu johdonmukaisesti ja asiaankuuluvasti
- hakuprosessi on kuvattu selkeänä kuviona
- lähdeluettelo on laadittu ohjeiden mukaan
- käytetyt lähteet ovat aiheeseen soveltuvia pääosin kansainvälisiä julkaisuja

Siirry alkuun