Structured Data Search (3 cr)
Code: 7K00CT60-3029
General information
- Enrolment period
- 02.12.2017 - 25.01.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 25.01.2018 - 04.03.2018
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Open University of Applied Sciences
- Teachers
- Heleena Laitinen
- Taina Peltonen
- Course
- 7K00CT60
Objectives (course unit)
The student
- knows how to define an inquiry and perform a structured data search;
- knows how to describe the process of a data search;
- understands the meaning of evidence based practice;
- knows how to search the clinical practice guidelines, based on health care
- identifies scientific/professional information sources in his/her field and can search for information systematically
- is able to evaluate and use information sources
Content (course unit)
- most essential national and international databases and guidelines;
- structured data search (e.g., PICO);
- evidence based practice;
- level of evidence;
- research critique
Prerequisites (course unit)
none
Location and time
katso lukujärjestys
HUOM! Kurssin tabulan osoite on: 7K00CT60-3029 Strukturoitu tiedonhankinta. Itserekisteröitykää kurssille ennen kurssin alkua, avainsana: tiedonhankinta
Exam schedules
Tentti: ajankohta ilmoitetaan.
uusinnat: hylätyn tai tentistä poissaolon voi uusia kaksi kertaa (ks. tutkintosääntö)
Evaluation methods and criteria
Arvioitava suoritus tiedonhaun tehtävistä. Kurssiin kuuluvat tehtävät suoritetaan hyväksytysti. Kirjallinen tentti kurssin lopussa. Tentti arvioidaan numeraalisesti.
Menestyksellä tehtävissä voi olla vaikutus numeroon.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot
Seminaarityöskentely
Tiedonhaku ja tiedonhaun tehtävät
yhteistoiminnallinen oppiminen
Itsenäinen oppiminen
Tiimityöskentely:
- tiedonhankinnan harjoitukset
- opiskelijat etsivät tietoa opintoja hyödyntävästä aiheesta
- seminaaritöiden vertaisarviointia
tiedonhankinnan atk-luennot (pakolliset)
kirjallinen viestintä
Learning materials
Elomaa L & Mikkola H. 2010. Näytön jäljillä – Tiedonhaku näyttöön perustuvassa hoitotyössä. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 12. Viides uudistettu painos. Turun ammattikorkeakoulu. Turku.
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara. 2013. Tutki ja kirjoita. Kustannusosakeyhtiö Tammi, Helsinki
Johansson, Axelin, Stolt & Ääri (toim.) 2007. Systemaattinen kirjallisuuskatsaus ja sen tekeminen. Turun yliopisto. Tutkimuksia ja raportteja A:51/2007.
Holopainen A, Junttila K, Jylhä V, Korhonen A, Seppänen S. 2013. Johda näyttö käyttöön hoitotyössä. Fioca Oy, Helsinki.
Holopainen A, Korhonen T, Miettinen M, Pelkonen M & Perälä M-L. 2010. Hoitotyön käytännöt yhtenäisiksi - toimintamalli näyttöön perustuvien käytäntöjen kehittämiseksi. Premissi 1, 38-45.
Kangasniemi, Utriainen, Ahonen, Pietilä, Jääskeläinen & Liikanen. 2013. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus: eteneminen tutkimuskysymyksestä jäsennettyyn tietoon. Hoitotiede 25(4), 291-301.
Korhonen T, Holopainen A, Kejonen P, Meretoja R, Eriksson E & Korhonen A. 2015. Hoitotyöntekijän tärkeä rooli näyttöön perustuvassa toiminnassa. Tutkiva Hoitotyö 13(1), 2015, 44-51.
Stolt, M; Axelin, A; Suhonen, R. 2016. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto 2. korjattu painos.
Completion alternatives
Ei ole.
opettaja ei anna korvaavia tehtäviä. Poissaolo pakollisilta voi luennoilta on korvatta esim osallistumalla toiseen vastaavaan luentoon.
Further information
Pakollinen läsnäolo ensimmäisellä luentokerralla, tiedonhaun tunneilla ja seminaareissa. Opettaja ei anna korvaavia tehtäviä. Poissaolo suortetaan osallistumalla toiselle vastaavalle toteutukselle.
Kaikki tunneilla tai verkossa annetut tehtävät suoritettava.
Kurssin toteuttamisessa käytetään myös englannin kieltä.
Osa kurssista toteutuu verkkototeutuksena.
Opetus tapahtuu osin tiimityöskentelynä. Opiskelijat muodostavat n 5 hengen tiimejä (minimi 4-maksimi 5), joissa tapahtuu työskentely tiedonhankinnan tehtävää varten. Tehtävään kuuluu myös vertaisarviointi. Tiimin jäsenten on osoitettava oma osallisuutensa tehtävän suorittamiseen (yhteisarviointi ja itsearviointi). Tiimillä on oikeus erottaa jäsen, joka ei osallistu yhteistyöhön tehtävien tekemisessä. Tiimillä on puheenjohtaja, joka vastaa kurssin toiminnasta ja on yhteyshenkilö tarvittaessa.
Kurssi tapahtuu myös yhteistyössä kirjallisen viestinnän kurssin kanssa.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Arviointikriteerit (0 hylätty)
- opiskelija ei tunne tiedonhaun vaiheita
- opiskelijan tietämys tiedonhausta ja näyttöön perustuvasta toiminnasta on hajanaista
- opiskelijan tiedot terveysalan suosituksista ovat puutteelliset
- opiskelija ei ole palaututanut sovittuja tehtäviä
- lähteet eivät ole tieteellisiä
- kansainvälisiä lähteitä ei ole käytetty
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Arviointikriteerit (1-2)
- opiskelija on kuvannut käyttämiään hakutermejä ja hakuprosessia
pintapuolisesti
- lähdeluetteloa on laadittu mutta se ei perustu annettuihin ohjeisiin
- opiskelijan tiedot tiedonhausta ja näyttöön perustuvasta toiminnasta on irrallista ja toteavalla tasolla
- käytetyt lähteet hajanaisia, eivät vastaa tutkimuskysymykseen
- käytetty vain yhtä kansainvälistä tutkimusartikkelia
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Arviointikriteerit (3-4)
- aihe on selkeästi rajattu, mutta se vaatii vielä tarkennusta
- hakustrategia ja -polku on kuvattu, mutta haun toistaminen ei annetuilla tiedoilla ole mahdollista
- hakuprosessia on kuvattu pääosin selkeästi
- lähdeluettelo on laadittu mutta se ei täysin perustu annettuihin ohjeisiin
- käytetyt lähteet sisältävät useita aiheeseen soveltuvia kansainvälisiä julkaisuja
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Arviointikriteerit (5 erinomainen)
- aihe on tarkoituksenmukaisesti rajattu
- hakustrategia on kuvattu riittävän tarkasti
- hakupolku on kuvattu johdonmukaisesti ja asiaankuuluvasti
- hakuprosessi on kuvattu selkeänä kuviona
- lähdeluettelo on laadittu ohjeiden mukaan
- käytetyt lähteet ovat aiheeseen soveltuvia pääosin kansainvälisiä julkaisuja