Skip to main content

Clinical training in school health care (5 cr)

Code: 7K00BV66-3004

General information


Enrolment period
11.06.2018 - 31.08.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
03.09.2018 - 19.12.2018
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Public Health Nursing
Teachers
Anne Silvan
Paula Pajunen
Person in charge
Anne Silvan
Course
7K00BV66

Objectives (course unit)

Aims:
Students
- master follow-up and screening methods of diverse areas of child and adolescent development and can refer children and adolescents to treatment on demand
- recognise the needs for health support and are able to apply health promotion methods for clients at school
- meet children, adolescents and families from different cultures and life situations and deepen their professional skills in using the method of health discussion
- respond to the changing needs of school-aged children and their families
- understand the role of the public health nurse as an expert of health promotion at school and in multiprofessional networks
- use their knowledge of nursing school-aged children’ chronic diseases and prevent and take care of school accidents
- work according to the instructions of the school community

Content (course unit)

Orienting training
Clinical training

Prerequisites (course unit)

Participation in theory lessons

Location and time

Orhat ja harjoittelu ajoittuvat syksyyn 2018 limittäin aikuisen ja ikääntyvän terveydenhoitotyön harjoittelun kanssa.
Hyvinvointi virtaa -viikko toteutuu vk:lla 40/2018
Aikataulu tulee tarkentumaan myöhemmin

Exam schedules

-

Assessment methods and criteria

1. Orientoiva harjoittelu 0,5 op: valmistautuminen ja osallistuminen opetukseen + tehtävien teko
2. ohjattu harjoittelu 4,5 op : kouluterveydenhuollon harjoittelun hyväksytty suoritus + annettujen tehtävien teko + harjoitteluinfoon ja reflektioon osallistuminen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet voivat täydentyä myöhemmin.

Assessment scale

Pass/Fail

Teaching methods

1. orientoiva harjoittelu: osallistuminen Hyvinvointi virtaa -viikkoon (vk 40/2018) Tampereen seudun ammattiopistossa + SEPÄSE -seksuaali- ja päihdeseikkailu -teemapäivään yläkouluilla
2. ohjattu harjoittelu 3 vk kouluterveydenhuollossa, terveydenhoitajan työkirjan hyödyntäminen opiskelun tukena? Harjoittelun jälkeen reflektio koululla
Tehtävät: Erillinen ohje.
Opetusmenetelmät voivat täydentyä myöhemmin.

Learning materials

Teoriaopetuksen oppimateriaali
Terveydenhoitajaopiskelijan harjoittelun työkirja soveltuvin osin?
Oma ammatillinen portfolio
Viva -hanke: http://viva.tamk.fi/
SEPÄSE -seksuaali- ja päihdeseikkailu: https://www.innokyla.fi/web/malli2959863
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus tulevat täydentymään myöhemmin

Student workload

1. orientoiva harjoittelu: 0.5op = 13,5 tuntia. Erilliset ohjeet.
SEPÄSE -seksuaali- ja päihdeseikkailu -teemapäivää edeltää noin 1,5h koulutustilaisuus koululla, jossa läsnäolovelvollisuus
2. ohjattu harjoittelu 4,5op x 27 = 121,5 tuntia. Tarkemmat ohjeet harjoittelutunneista harjoittelun orientaatiossa.
Tehtävät: erilliset ohjeet.
Harjoittelun jälkeen koululla reflektio
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus -tiedot tulevat täydentymään myöhemmin.

Completion alternatives

-

Practical training and working life cooperation

Hyvinvointi virtaa -viikko Tampereen seudun ammattiopistossa toteutuu yhteistyössä ViVa -hankkeen kanssa
SEPÄSE -seksuaali- ja päihdeseikkailu -teemapäivä toteutuu yläkouluilla yhteistyössä SEPÄSE -hankkeen kanssa
Harjoittelu tapahtuu kouluterveydenhuollossa 4,5 op= 3 viikkoa. Tarkemmat ohjeet harjoittelutunneista harjoittelun orientaatiossa.

International connections

-

Further information

Hyvinvointi virtaa -viikko Tampereen seudun ammattiopistossa toteutuu yhteistyössä ViVa -hankkeen kanssa
SEPÄSE -seksuaali- ja päihdeseikkailu -teemapäivä toteutuu yhteistyössä SEPÄSE -hankkeen kanssa
Lisätiedot voivat täydentyä myöhemmin.

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Orientoiva harjoittelu:
hyväksytty suoritus: tehtävien tekeminen, osallistuminen hyvinvointi virtaa -viikkoon, osallistuminen sepäse -teemapäivään
Ohjattu harjoittelu:
Hylätty:
- ei kykene toteuttaminen itsenäisesti terveystarkastuksia
- ei kykene itsenäisesti arvioimaan koululaisen ja nuoren kasvua ja kehitystä
- toimii epäeettisesti suhteessa asiakkaisiin ja työyhteisöön
- ei ymmärrä koulu-tai opiskeluyhteissössä toimivan terveydenhoitajan roolia
- ei osaa huomioida koululaista/nuorta osana perhettään
- ei osaa rokottaa turvallisesti
Hyväksytty:
- osaa toteuttaa itsenäisesti kouluikäisen ja nuoren terveystarkastuksen
- osaa itsenäisesti arvioida kouluikäisen ja nuoren lapsen kasvua ja kehitystä
- osaa tehdä ja tulkita seulontatutkimukset, havaita mahdolliset poikkeamat
- osaa ohjata kouluikäisen- ja nuoren ja hänen perheensä tarvittaessa jatkohoitoon
- käyttää voimavaralähtöisiä menetelmiä kouluikäisen- ja nuoren perheiden ohjauksessa
- osaa rokottaa turvallisesti
- ymmärtää terveydenhoitajan roolin koulu-ja opiskeluyhteisön terveyden edistämisen
asiantuntijana
- osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä
- pitää vähintään yhden ryhmänohjaus/ tuntitilanteen

Go back to top of page