Koululaisen, nuoren ja opiskelijan terveydenhoitajatyö (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00BV65-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 11.06.2018 - 19.08.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 06.08.2018 - 30.09.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jussi Savolainen
- Hanna Viitala
- Liisa Sittig
- Anne Silvan
- Paula Pajunen
- Eeva-Mari Miettinen
- Vastuuhenkilö
- Anne Silvan
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
- Opintojakso
- 7K00BV65
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa arvioida ja tukea oppilaan terveyttä, kasvua ja kehitystä
- osaa toimia yhteistyössä vanhempien kanssa ja tukea osaltaan vanhempien kasvatustehtävää
- osaa arvioida ja edistää lapsen ja nuoren kasvu- ja kouluympäristön fyysistä, psyykkistä, sosiaalista ja emotionaalista hyvinvointia yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa
- osaa tukea nuorta aikuistumisessa ja ehkäistä syrjäytymistä
- ymmärtää nuoruuden elämänvaiheena ja sen erityispiirteet ja osaa hyödyntää niitä työssään
- osaa tukea nuorta terveyden ja sairauden omahoidossa yhteistyössä vanhempien ja muiden toimijoiden kanssa
- osaa tunnistaa ja puuttua ajoissa oppilaan ja hänen perheensä oireiluun sekä osaa tarvittaessa konsultoida ja lähettää hoitoon
- osaa arvioida opiskelijan terveyttä , voimavaroja ja opiskeluympäristön hyvinvointia sekä tukee opiskelijan ja opiskeluyhteisön hyvinvointia yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa
Sisältö (Opintojakso)
- kouluikäisen terveydenhoitotyö
- nuoren terveydenhoitotyö
- nuoruus työelämään siirtymisen vaiheena
- nuorisokulttuurit, seksuaalisuus, syömishäiriöt, terveystottumukset
- oppilas- ja opiskeluhuoltotyö
- vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö
- koulu-opiskelu ja nuorisotoimen kanssa verkostoituminen ja yhteistyömuotojen kehittäminen
- opiskelijan terveydenhoitotyö
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Sairaanhoitajavaiheen kliinisten opintojen ja anatomian ja fysiologian suorittaminen (135 op)
Aika ja paikka
vk 32-39/2018
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Koe 28.9.18 (2h): ryhmäkoe? Koekäytänteet tarkentuvat orientaatiossa
Uusintakokeet Tenttiterraariossa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Koe (ryhmäkoe?): numeraalinen arviointi
Pienryhmätyöskentely: läsnäolovelvollisuus + aktiivinen osallistuminen + tehtävien suorittaminen hyväksytty/ hylätty
Erityisasiantuntijoiden luennot: läsnäolovelvollisuus
Arviointimenetelmät tulevat tarkentumaan orientaatioon mennessä
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
keskusteluluennot
itsenäinen opiskelu
oppimistehtävät
tutkimusklubi
verkkokurssit
pienryhmätyöskentely
Opetusmenetelmiin voi tulla muutoksia orientaatiotuntiin mennessä
Oppimateriaalit
KOE:
* Neuvolatoiminta, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto sekä ehkäisevä suun terveydenhuolto. Asetuksen (380/2009, uusi numero 338/2011) perustelut ja soveltamisohjeet. 2009. STM. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/72129/URN%3aNBN%3afi-fe201504226745.pdf?sequence=1
s. 19-126 koulu- ja opiskeluterveydenhuollon osalta
* Hakulinen-Viitanen T. ym. 2012. Laaja terveystarkastus. Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon. THL Opas 22 http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90831/URN_ISBN_978-952-245-708-0.pdf?sequence=1
Luku 1 Laaja terveystarkastus – kuvaus ja käytännöt/kouluterveydenhuollon näkökulma
Luku 2 Laaja terveystarkastus – hyvinvoinnin arviointi ja neuvonta/kouluterveydenhuollon näkökulma
Luku 3 Laaja terveystarkastus – kirjaaminen, kehittäminen ja johtaminen: osat 1, 2 ja 3
* Mäki P. ym (toim.) 2016. Terveystarkastukset lastenneuvolassa & kouluterveydenhuollossa. Menetelmäkäsikirja. THL Opas 14
Osat 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9.4, 13, 14, 15, 16/kouluterveydenhuollon näkökulma
Linkistä https://www.thl.fi/documents/10531/1449887/Terveystarkastukset.pdf/e7ed0266-8f1b-43fe-82d7-8659fe8a8cf9 v:n 2011 opas, joka on vanhentunut. v:n 2016 oppaaseen on päivitetty osat 4 ja 6, joita ei opiskella v:n 2011 oppaasta vaan:
- Osa 4: Murrosikäkehityksen arviointi: luennot
- Osa 6: Näön seulonta kouluterveydenhuollossa linkistä: http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/130284/THL_TT_N%C3%A4%C3%B6nseulonta_verkko18032016.pdf?sequence=3
* Duodecim: Oppiportti Opiskeluterveys 2011. e-kirja. (Finna: Terveysportti → Oppiportti: kirjat: Opiskeluterveys) soveltuvin osin:
- Nuoren ja nuoren aikuisen psykososiaalinen kehitys
- Opiskelukyky on opiskelijan työkykyä
- Opiskeluterveydenhuollon tavoitteet ja toteutus
- Terveyden edistäminen ja varhainen puuttuminen opiskeluterveydenhuollossa
- Terveellinen ja turvallinen opiskeluympäristö
- Opiskelukyvyn ja opiskeluyhteisön hyvinvoinnin edistäminen
- Työelämään siirtyminen
- Terveystottumukset ja niihin vaikuttaminen
- Sairastaminen opiskeluiässä
* Haravuori ym. 2016. Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät opiskeluterveydenhuollossa. Opas arviointiin, hoitoon ja käytäntöihin. THL Ohjaus 20 http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/131873/URN_ISBN_978-952-302-722-0.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Luku 3 Mielenterveys- ja päihdehäiriöiden tunnistaminen, arvioiminen ja hoidon tarpeen määrittely
Luku 5 Mielenterveys- ja päihdehäiriöiden hoitomenetelmät
Luku 6 Mielenterveyden edistäminen oppilaitoksissa
Luennot ja luennoilla osoitettu materiaali
SUOSITELTAVA KIRJALLISUUS:
* Valtioneuvoston asetus (VNA 338/2011) neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110338
* Uusi oppilas- ja opiskelijahuoltolainsäädäntö soveltamisohje. Kuntainfo 13 a/2015. STM. http://stm.fi/documents/1271139/1427058/Kuntainfo13a+Uusi+soveltamisohje+oppilas-+ja+opiskelijahuoltolains%C3%A4%C3%A4d%C3%A4nn%C3%B6st%C3%A4+p%C3%A4ivitetty+18122015/ea07ef1e-38b5-4236-a503-aee01aa87185
* Opiskeluterveydenhuollon opas 2006. STM. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/71063/Julk_2006_12_opiskeluterveydenhuolto_verkko.pdf?sequence=1, s.21-180
* Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2017. Syödään ja opitaan yhdessä -kouluruokailusuositus. VRN, OPH ja THL http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/131834/Syo%C2%A6%C3%AAda%C2%A6%C3%AAa%C2%A6%C3%AAn_ja_opitaan_yhdessa%C2%A6%C3%AA_korjattu_5.2017_WEB.pdf?sequence=1
* Marttunen ym. 2013. Nuorten mielenterveyshäiriöt. Opas nuorten parissa työskenteleville aikuisille. THL. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/110484/THL_OPA025_2013.pdf?sequence=1
* Käypä hoito -suositukset:
ADHD (aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö) http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50061
Päänsärky (lapset) http://www.terveysportti.fi/xmedia/hoi/hoi29010.pdf
Syömishäiriöt http://www.terveysportti.fi/xmedia/hoi/hoi50101.pdf
* Lasten kaltoinkohtelun tunnistamisen tehokkaat menetelmät sosiaali- ja terveydenhuollossa –hoitosuositus 2015. HOTUS. http://www.hotus.fi/system/files/SUOSITUS_lasten_kaltoinkohtelu.pdf
* Duodecim: Oppiportti Opiskeluterveys 2011. e-kirja. (Finna: Terveysportti → Oppiportti: kirjat: Opiskeluterveys)
- Somaattiset pitkäaikaissairaudet
- Suun ja hampaiden ongelmat
- Opiskelijoiden selkäkivut ja ergonomia
- Uro-genitaaliongelmat
- Psyykkinen oireilu, mielenterveyden häiriöt ja itsetuhoisuus
- Neurologiset ja neuropsykiatriset oppimiseen vaikuttavat häiriöt
*Haravuori ym. 2016. Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät opiskeluterveydenhuollossa. Opas arviointiin, hoitoon ja käytäntöihin. THL Ohjaus 20 http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/131873/URN_ISBN_978-952-302-722-0.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Luku 2 Mielenterveys- ja päihdetyö, palvelut ja yhteistyö opiskeluterveydenhuollossa
Luku 4 Mielenterveys- ja päihdehäiriöiden hoito ja hoitomallit
* Mustonen H. & Ollila H. (toim.) 2009. Tupakatta työelämään. Savuttomuusopas ammatilliseen koulutukseen. THL Opas 7. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/80388/7dcbb525-9ff9-44d6-909f-d18c4ade7587.pdf?sequence=1
* Liimakka S. ym. 2015. Nuorten nuuskaaminen koulu- ja opiskeluterveydenhuollon ammattilaisten näkökulmasta. Yhteistä linjaa etsimässä? THL Raportti 2. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/126770/THL_RAPO2_2015_web.pdf?sequence=1
Luennoilla osoitettu materiaali
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus tulevat tarkentumaan orientaatioon mennessä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op 3 x 27 = 81 tuntia
lähiopetusta 17h + asiantuntijaluennot
3 tutor- lähtökohtaa
itsenäistä työskentelyä
Sisällön jaksotus
Toteutussuunnitelma tarkentuu orientaatiossa (15.8.18)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintokokonaisuuuteen sisältyy orientoivan harjoittelun sisältävä kouluikäisen terveydenhoitotyön ohjattu harjoittelu
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Orientaatiossa läsnäolovelvollisuus
Asiantuntijaluennoilla läsnäolovelvollisuus
Lisätiedot tulevat täydentymään orientaatioon mennessä
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jos arviointi hyväksytty/hylätty tällöin hyväksytyn suorituksen osaaminen tulee olla H3
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osoittama tieto on oikeaa, mutta asiat irrallisia, toteavalla tasolla ja perustelut puutteellisia.
Opiskelija tarkastelee kouluikäisen, nuoren ja opiskelijan terveyttä rajoittuneesti vain tietystä näkökulmasta.
Opiskelijan osoittama asiakas-, perhe- ja yhteisönäkökulma puutteellista
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
opiskelijan osoittama tieto pohjautuu tutkittuun tietoon, esitystapa johdonmukainen ja opiskelija pystyy perustelemaan asiat monesta eri näkökulmasta. Osaamisessa näkyy asiakas-,perhe- ja yhteisönäkökulma
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tarkastella kouluikäisen, nuoren ja heidän perheidensä sekä opiskelijan tilannetta kokonaisvaltaisesti tutkittuun tietoon pohjautuen ja osoittaa valmiuksia heidän yksilölliseen tukemiseen. Osaaminen monipuolista ja perusteltua ja toiminnassa näkyy asikas-,perhe- ja yhteisönäkökulma