Public Health Nursing of School-Aged Children, Adolescents and Students (3 cr)
Code: 7K00BV65-3004
General information
- Enrolment period
- 11.06.2018 - 19.08.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 06.08.2018 - 30.09.2018
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Public Health Nursing
- Teachers
- Jussi Savolainen
- Hanna Viitala
- Liisa Sittig
- Anne Silvan
- Paula Pajunen
- Eeva-Mari Miettinen
- Person in charge
- Anne Silvan
- Small groups
- Pienryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
- Course
- 7K00BV65
Objectives (course unit)
Students
- evaluate and support pupils’ health, growth and development
- cooperate with parents and support their educational task
- evaluate and promote adolescents’ physical, psychological, social and emotional wellbeing in growth and school environment
- support adolescents’ maturation and prevent their social exclusion
- understand youth as a life period and understand its special characteristics taking advantage of them while working as a public health nurse
- support young persons in taking care of their own health and illness in cooperation with parents and other professionals
- recognise and take care of symptoms of school-aged children and their families in time and consult an expert and refer to follow-up treatment if needed
- evaluate students’ health, resources and wellbeing in school environment and support students’ and study communities’ wellbeing in cooperation with others
Content (course unit)
- public health nursing of school aged children
- public health nursing of adolescents
- youth as a period of moving to working life
- youth cultures, sexuality, eating problems, health practices
- public health nursing and social work with school-aged children and pupils
- cooperation with parents
- networking with youth work and creating new forms of cooperation
- public health nursing of students
Prerequisites (course unit)
Clinical professional studies of the degree programme and anatomy and physiology (135 cr)
Location and time
vk 32-39/2018
Exam schedules
Koe 28.9.18 (2h): ryhmäkoe? Koekäytänteet tarkentuvat orientaatiossa
Uusintakokeet Tenttiterraariossa
Assessment methods and criteria
Koe (ryhmäkoe?): numeraalinen arviointi
Pienryhmätyöskentely: läsnäolovelvollisuus + aktiivinen osallistuminen + tehtävien suorittaminen hyväksytty/ hylätty
Erityisasiantuntijoiden luennot: läsnäolovelvollisuus
Arviointimenetelmät tulevat tarkentumaan orientaatioon mennessä
Assessment scale
0-5
Teaching methods
keskusteluluennot
itsenäinen opiskelu
oppimistehtävät
tutkimusklubi
verkkokurssit
pienryhmätyöskentely
Opetusmenetelmiin voi tulla muutoksia orientaatiotuntiin mennessä
Learning materials
KOE:
* Neuvolatoiminta, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto sekä ehkäisevä suun terveydenhuolto. Asetuksen (380/2009, uusi numero 338/2011) perustelut ja soveltamisohjeet. 2009. STM. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/72129/URN%3aNBN%3afi-fe201504226745.pdf?sequence=1
s. 19-126 koulu- ja opiskeluterveydenhuollon osalta
* Hakulinen-Viitanen T. ym. 2012. Laaja terveystarkastus. Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon. THL Opas 22 http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90831/URN_ISBN_978-952-245-708-0.pdf?sequence=1
Luku 1 Laaja terveystarkastus – kuvaus ja käytännöt/kouluterveydenhuollon näkökulma
Luku 2 Laaja terveystarkastus – hyvinvoinnin arviointi ja neuvonta/kouluterveydenhuollon näkökulma
Luku 3 Laaja terveystarkastus – kirjaaminen, kehittäminen ja johtaminen: osat 1, 2 ja 3
* Mäki P. ym (toim.) 2016. Terveystarkastukset lastenneuvolassa & kouluterveydenhuollossa. Menetelmäkäsikirja. THL Opas 14
Osat 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9.4, 13, 14, 15, 16/kouluterveydenhuollon näkökulma
Linkistä https://www.thl.fi/documents/10531/1449887/Terveystarkastukset.pdf/e7ed0266-8f1b-43fe-82d7-8659fe8a8cf9 v:n 2011 opas, joka on vanhentunut. v:n 2016 oppaaseen on päivitetty osat 4 ja 6, joita ei opiskella v:n 2011 oppaasta vaan:
- Osa 4: Murrosikäkehityksen arviointi: luennot
- Osa 6: Näön seulonta kouluterveydenhuollossa linkistä: http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/130284/THL_TT_N%C3%A4%C3%B6nseulonta_verkko18032016.pdf?sequence=3
* Duodecim: Oppiportti Opiskeluterveys 2011. e-kirja. (Finna: Terveysportti → Oppiportti: kirjat: Opiskeluterveys) soveltuvin osin:
- Nuoren ja nuoren aikuisen psykososiaalinen kehitys
- Opiskelukyky on opiskelijan työkykyä
- Opiskeluterveydenhuollon tavoitteet ja toteutus
- Terveyden edistäminen ja varhainen puuttuminen opiskeluterveydenhuollossa
- Terveellinen ja turvallinen opiskeluympäristö
- Opiskelukyvyn ja opiskeluyhteisön hyvinvoinnin edistäminen
- Työelämään siirtyminen
- Terveystottumukset ja niihin vaikuttaminen
- Sairastaminen opiskeluiässä
* Haravuori ym. 2016. Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät opiskeluterveydenhuollossa. Opas arviointiin, hoitoon ja käytäntöihin. THL Ohjaus 20 http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/131873/URN_ISBN_978-952-302-722-0.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Luku 3 Mielenterveys- ja päihdehäiriöiden tunnistaminen, arvioiminen ja hoidon tarpeen määrittely
Luku 5 Mielenterveys- ja päihdehäiriöiden hoitomenetelmät
Luku 6 Mielenterveyden edistäminen oppilaitoksissa
Luennot ja luennoilla osoitettu materiaali
SUOSITELTAVA KIRJALLISUUS:
* Valtioneuvoston asetus (VNA 338/2011) neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110338
* Uusi oppilas- ja opiskelijahuoltolainsäädäntö soveltamisohje. Kuntainfo 13 a/2015. STM. http://stm.fi/documents/1271139/1427058/Kuntainfo13a+Uusi+soveltamisohje+oppilas-+ja+opiskelijahuoltolains%C3%A4%C3%A4d%C3%A4nn%C3%B6st%C3%A4+p%C3%A4ivitetty+18122015/ea07ef1e-38b5-4236-a503-aee01aa87185
* Opiskeluterveydenhuollon opas 2006. STM. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/71063/Julk_2006_12_opiskeluterveydenhuolto_verkko.pdf?sequence=1, s.21-180
* Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2017. Syödään ja opitaan yhdessä -kouluruokailusuositus. VRN, OPH ja THL http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/131834/Syo%C2%A6%C3%AAda%C2%A6%C3%AAa%C2%A6%C3%AAn_ja_opitaan_yhdessa%C2%A6%C3%AA_korjattu_5.2017_WEB.pdf?sequence=1
* Marttunen ym. 2013. Nuorten mielenterveyshäiriöt. Opas nuorten parissa työskenteleville aikuisille. THL. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/110484/THL_OPA025_2013.pdf?sequence=1
* Käypä hoito -suositukset:
ADHD (aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö) http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50061
Päänsärky (lapset) http://www.terveysportti.fi/xmedia/hoi/hoi29010.pdf
Syömishäiriöt http://www.terveysportti.fi/xmedia/hoi/hoi50101.pdf
* Lasten kaltoinkohtelun tunnistamisen tehokkaat menetelmät sosiaali- ja terveydenhuollossa –hoitosuositus 2015. HOTUS. http://www.hotus.fi/system/files/SUOSITUS_lasten_kaltoinkohtelu.pdf
* Duodecim: Oppiportti Opiskeluterveys 2011. e-kirja. (Finna: Terveysportti → Oppiportti: kirjat: Opiskeluterveys)
- Somaattiset pitkäaikaissairaudet
- Suun ja hampaiden ongelmat
- Opiskelijoiden selkäkivut ja ergonomia
- Uro-genitaaliongelmat
- Psyykkinen oireilu, mielenterveyden häiriöt ja itsetuhoisuus
- Neurologiset ja neuropsykiatriset oppimiseen vaikuttavat häiriöt
*Haravuori ym. 2016. Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät opiskeluterveydenhuollossa. Opas arviointiin, hoitoon ja käytäntöihin. THL Ohjaus 20 http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/131873/URN_ISBN_978-952-302-722-0.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Luku 2 Mielenterveys- ja päihdetyö, palvelut ja yhteistyö opiskeluterveydenhuollossa
Luku 4 Mielenterveys- ja päihdehäiriöiden hoito ja hoitomallit
* Mustonen H. & Ollila H. (toim.) 2009. Tupakatta työelämään. Savuttomuusopas ammatilliseen koulutukseen. THL Opas 7. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/80388/7dcbb525-9ff9-44d6-909f-d18c4ade7587.pdf?sequence=1
* Liimakka S. ym. 2015. Nuorten nuuskaaminen koulu- ja opiskeluterveydenhuollon ammattilaisten näkökulmasta. Yhteistä linjaa etsimässä? THL Raportti 2. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/126770/THL_RAPO2_2015_web.pdf?sequence=1
Luennoilla osoitettu materiaali
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus tulevat tarkentumaan orientaatioon mennessä.
Student workload
3 op 3 x 27 = 81 tuntia
lähiopetusta 17h + asiantuntijaluennot
3 tutor- lähtökohtaa
itsenäistä työskentelyä
Content scheduling
Toteutussuunnitelma tarkentuu orientaatiossa (15.8.18)
Completion alternatives
-
Practical training and working life cooperation
Opintokokonaisuuuteen sisältyy orientoivan harjoittelun sisältävä kouluikäisen terveydenhoitotyön ohjattu harjoittelu
International connections
-
Further information
Orientaatiossa läsnäolovelvollisuus
Asiantuntijaluennoilla läsnäolovelvollisuus
Lisätiedot tulevat täydentymään orientaatioon mennessä
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Jos arviointi hyväksytty/hylätty tällöin hyväksytyn suorituksen osaaminen tulee olla H3
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijan osoittama tieto on oikeaa, mutta asiat irrallisia, toteavalla tasolla ja perustelut puutteellisia.
Opiskelija tarkastelee kouluikäisen, nuoren ja opiskelijan terveyttä rajoittuneesti vain tietystä näkökulmasta.
Opiskelijan osoittama asiakas-, perhe- ja yhteisönäkökulma puutteellista
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
opiskelijan osoittama tieto pohjautuu tutkittuun tietoon, esitystapa johdonmukainen ja opiskelija pystyy perustelemaan asiat monesta eri näkökulmasta. Osaamisessa näkyy asiakas-,perhe- ja yhteisönäkökulma
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa tarkastella kouluikäisen, nuoren ja heidän perheidensä sekä opiskelijan tilannetta kokonaisvaltaisesti tutkittuun tietoon pohjautuen ja osoittaa valmiuksia heidän yksilölliseen tukemiseen. Osaaminen monipuolista ja perusteltua ja toiminnassa näkyy asikas-,perhe- ja yhteisönäkökulma