Ikäihmiset ja senioripalvelut (8 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-32-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2017 - 31.01.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2018 - 31.07.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 8 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Minna Eloranta
- Toni Leander
- Hanna-Kaisa Korpikoski
- Vastuuhenkilö
- Toni Leander
- Opintojakso
- 7S-32
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Osaamistavoitteet:
1. Sosionomina ikäihmisten kanssa
- osaa jäsentää sosionomin identiteettiä ikäihmisten kanssa tehtävässä työssä
- sisäistää gerontologisen sosiaalialan työn eettiset arvot.
2. Ikääntynyt ihminen hyvinvointi- sosiaali ja terveyspalveluiden asiakkaana
- osaa jäsentää ja tulkita vanhuutta ja vanhenemista gerontologisten teorioiden avulla
- osaa soveltaa gerontologista tietoa sekä voimavaraistavan ja valtauttavan ajattelun periaatteita
- ikääntyneen toimintakyvyn arviointi ja osallisuus asiakasprosessissa
3. Työorientaatiot ja menetelmät ikääntyneen kohtaamisessa
- osaa selittää vanhenemisen prosessia ja kokemuksia yksilön, yhteisön, yhteiskunnan ja kulttuurien kautta
- osaa soveltaa erilaisia työorientaatiota ja menetelmiä asiakkaan kohtaamisessa sekä yksilö- ja ryhmänohjauksessa
- hallitsee ikääntyneen asiakkaan palveluohjauksen
- tietää yleisimmät muistisairaudet
- osaa soveltaa erilaisia sosionomin asiakastyömenetelmäopintoja
4. Ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa soveltaa erityiskysymyksiin liittyvää ajankohtaista tutkimustietoa
- geronteknologia, esteettömyys
- kuntoutus ja ennalta ehkäisevä työ ikääntyneen näkökulmasta
- omaishoito, omaisten tukeminen, sukupolvityö, perhehoito,
- sosiokulttuurinen työ ikääntyvien parissa
- ikäihmisten sosiaaliset ongelmat ja muistisairaudet
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
-tietää ikäihmisiä koskevat lait ja osaa soveltaa niitä asiakaskeskeisesti,
- osaa arvioida ja kehittää asiakkuutta juridisten säädösten ja palvelujärjestelmän sekä asiakasprosessin näkökulmista.
Sisältö (Opintojakso)
- Gerontologian eri tieteen alat ja käytännöt
- Gerontologisen työn toimintakentät ja toimijat
- Ikäihmisten palvelut, kuntoutus, juridiset säädökset, palveluohjaus
- Moniammatillisuus, asiantuntijuus
- Sosiokulttuurinen ja ennalta ehkäisevä vanhustyö
- Ikäihmisten sosiaaliset ongelmat sekä muistisairaudet ja muistelutyö
- Erityiskysymykset ja ajankohtainen vaikuttamistyö
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Aktiivinen osallistuminen lähiopetuskerroille
- Lähiopetus
- Tiimityöskentely
- Työelämätahon toimeksiannon parissa tehtävä kehittämistyö
- Oppimissalkun tekeminen (e-portfolio)
- Yhteinen näyttöpäivä
Keskeiset sisällöt:
- osaa sosiaaligerontologian teoreettiset lähtökohdat
- osaa keskeisen lainsäädännön
- osaa ikäihmisten palvelujärjestelmän ja sosiaaliturvan keskeiset sisällöt sekä osaa etsiä niistä tietoa
- osaa ikäihmisen asiakasprosessin ja osaa laatia palvelu- ja hoitosuunnitelma
- tietää keskeiset sisällöt omaishoidosta ja perhehoidosta
- tuntee ikäihmisten keskeiset sosiaaliset ongelmat ja osaa sosionomina toimia asiakkaan tilannetta kartoittaen, tukien ja voimavaraistaen
- työelämäyhteistyö, kentän kartoitusta
- päätavoitteena osata sosionomin työn perustiedot ja -taidot ikäihmisten palveluissa ja lukuvuoden teoriaopintojen soveltaminen käytännön harjoitteluun
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Alustukset eri teemoista
- Työelämävierailut/-ja vierailijat
- itsenäinen opiskelu,
- opiskelu tiimeissä
- työskentely kentällä (opinnollistamisen pedagogiikka)
- e-portfolio (digityökalut)
- kirjallisuus ja tutkimus
Oppimateriaalit
- TABULASIVUT (aukeavat vkolla 2)
- Kirjallisuus sekä opintojaksolla jaettava materiaali.
Opintojakson kirjallisuus:
1. Bond et al. Ageing in Society. London Sage 2007 sekä
2. Asta Suomi ja Sinikka Hakonen ( toim. ) Kuluerästä voimavaraksi. Sosiokulttuurinen puheenvuoro ikääntymiskysymyksiin. Ps-kustannus. 2008.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
8x27h= 216h
-luennot ja seminaarit
- Työelämävierailut, opintokäynnit
- kirjalliseen materiaaliin tutustuminen
-itsenäinen opiskelu,tiimityö,oppimistehtävä, e-portfolio
Sisällön jaksotus
Lopullinen sisällön jaksotus rakentuu yhdessä opiskelijoiden kanssa. Keskiviikot varattu kaikille yhteisiksi opiskeluajoiksi. Opiskelijan kokonaistyöaika koostuu itsenäisestä työstä sekä tiimien kanssa sovittavasta työstä.
10.1.2018 (Orientaatio)
17.1. (Ap: toimeksiannon työstäminen, Ip: vierailu Kotitorille)
24.1. (E-portfolio esittely klo 9, klo 12:30 Kotipirtille)
31.1. (Ap: Lähiopetusta koululla: Vanhustyön tulevaisuus. Ip: Itsenäistä työskentelyä tiimeissä.)
7.2. (Itsenäistä työskentelyä toimeksiannon parissa.)
14.2. (Ap: työskentelyä ryhmissä erillisen ohjeistuksen pohjalta. Ip: Aamupäivän purku, ohjausta toimeksiantoon liittyen)
21.2. (Tarkentuu myöhemmin)
28.2. (Hiihtolomaviikko)
7.3. (Yhteinen näyttöpäivä)
14.3.( Lopetuskerta)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ikäihmisten palveluihin ja sosionomin työkenttään tutustuminen.
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso toteutetaan opinnollistamisen pedagogiikkaa hyödyntäen vahvasti työelämäyhteistyökumppanin kanssa.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja arviointiperusteisiin. Osaa ikääntyneiden parissa tehtävän sosiaalialan työn perusasiat tyydyttävästi. Tuntee keskeiset käsitteet ja suoriutuu annetuista tehtävistä opintojaksolla ja osallistuu ryhmän toimintaan.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja arviointiperusteisiin.Osaa ikääntyneiden parissa tehtävän sosiaalialan asiakastyön keskeiset tiedot ja -taidot hyvin. Osaa soveltaa ja perustella teoriaa suhteessa käytäntöön. Tunnistaa asiakastyön haasteet ja osaa arvioida kehittämistyön tarpeita. Tuntee yhteiskunnallisen ja yhteisöllisen tason vaikutuksia asiakastyöhön. Toimii vastuullisesti oman ja ryhmän osaamisen vahvistamiseksi.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja arviointiperusteisiin.Ymmärtää laaja-alaisesti ikääntyneiden parissa tehtävän sosiaalialan työn kokonaisuuden. Osaa yhdistää teoriaa ammatilliseen kontekstiin. Osaa arvioida erilaisia toimintatapoja ja vaihtoehtoja asiakastyössä sekä yhdistää niihin yhteiskunnallisen ja yhteisöllisen tason vaikutuksia. Toimii sitoutuneesti ja rakentavasti ryhmässä. Oman osaamisen vastuullinen kehittäminen.