Skip to main content

Gerontological Social Work (8 cr)

Code: 7S-32-3003

General information


Enrolment period
02.12.2017 - 31.01.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2018 - 31.07.2018
Implementation has ended.
Credits
8 cr
Virtual portion
2 cr
RDI portion
4 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Social Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Minna Eloranta
Toni Leander
Hanna-Kaisa Korpikoski
Person in charge
Toni Leander
Course
7S-32

Objectives (course unit)

1. Bachelor of Social Services in Work with Senior Citizens and the Aged
Students
- are able to analyse their individual and professional identity in working with senior citizens and the aged
- adssopt the ethical values of work with the aged
2. Elderly People as Clients of Social and Health Care Services
Students
- can analyse and understand old age and ageing with the help of gerontological theories
- can apply gerontological information and principles of empowerment in work with senior citizens and the aged
3. Methods and Approaches to Work with Elderly Clients
Students
- can explain the process and experiences of ageing from the perspective of individuals, community, society and cultures
- can apply different methods and approaches to work with clients
- comprehend case management with senior citizens and elderly people
- are familiar with the most common memory disorders and can apply different work methods with memory disorder patients
- can apply different methods of client work in individual and group counselling
4. Phenomena and Special issues in Work with Senior Citizens and the Aged
- Assistive technology, accessibility
- Social rehabilitation of elderly people
- Family caregivers, supporting family members, intergenerational work
- Maltreatment
- Sociocultural work with the aged
- Relationships and sexuality
- Current studies
5. Advanced Knowledge of Legislation, Service system and Client Process
Students
- acquire information on key laws, service system, services, and benefits in work with senior citizens and the aged
-can assess client relationships from the perspective of legislation, service system, and client process

Content (course unit)

Different disciplines and practices of gerontology
- Environments and actors
- Services, rehabilitation, legislation, case management
- Multi-professionalism, expertise
- Sociocultural and preventive work
- Memory disorders and reminiscence
- Special issues and current advocacy work

Assessment methods and criteria

- Aktiivinen osallistuminen lähiopetuskerroille
- Lähiopetus
- Tiimityöskentely
- Työelämätahon toimeksiannon parissa tehtävä kehittämistyö
- Oppimissalkun tekeminen (e-portfolio)
- Yhteinen näyttöpäivä
Keskeiset sisällöt:
- osaa sosiaaligerontologian teoreettiset lähtökohdat
- osaa keskeisen lainsäädännön
- osaa ikäihmisten palvelujärjestelmän ja sosiaaliturvan keskeiset sisällöt sekä osaa etsiä niistä tietoa
- osaa ikäihmisen asiakasprosessin ja osaa laatia palvelu- ja hoitosuunnitelma
- tietää keskeiset sisällöt omaishoidosta ja perhehoidosta
- tuntee ikäihmisten keskeiset sosiaaliset ongelmat ja osaa sosionomina toimia asiakkaan tilannetta kartoittaen, tukien ja voimavaraistaen
- työelämäyhteistyö, kentän kartoitusta
- päätavoitteena osata sosionomin työn perustiedot ja -taidot ikäihmisten palveluissa ja lukuvuoden teoriaopintojen soveltaminen käytännön harjoitteluun

Assessment scale

0-5

Teaching methods

- Alustukset eri teemoista
- Työelämävierailut/-ja vierailijat
- itsenäinen opiskelu,
- opiskelu tiimeissä
- työskentely kentällä (opinnollistamisen pedagogiikka)
- e-portfolio (digityökalut)
- kirjallisuus ja tutkimus

Learning materials

- TABULASIVUT (aukeavat vkolla 2)
- Kirjallisuus sekä opintojaksolla jaettava materiaali.
Opintojakson kirjallisuus:
1. Bond et al. Ageing in Society. London Sage 2007 sekä
2. Asta Suomi ja Sinikka Hakonen ( toim. ) Kuluerästä voimavaraksi. Sosiokulttuurinen puheenvuoro ikääntymiskysymyksiin. Ps-kustannus. 2008.

Student workload

8x27h= 216h
-luennot ja seminaarit
- Työelämävierailut, opintokäynnit
- kirjalliseen materiaaliin tutustuminen
-itsenäinen opiskelu,tiimityö,oppimistehtävä, e-portfolio

Content scheduling

Lopullinen sisällön jaksotus rakentuu yhdessä opiskelijoiden kanssa. Keskiviikot varattu kaikille yhteisiksi opiskeluajoiksi. Opiskelijan kokonaistyöaika koostuu itsenäisestä työstä sekä tiimien kanssa sovittavasta työstä.
10.1.2018 (Orientaatio)
17.1. (Ap: toimeksiannon työstäminen, Ip: vierailu Kotitorille)
24.1. (E-portfolio esittely klo 9, klo 12:30 Kotipirtille)
31.1. (Ap: Lähiopetusta koululla: Vanhustyön tulevaisuus. Ip: Itsenäistä työskentelyä tiimeissä.)
7.2. (Itsenäistä työskentelyä toimeksiannon parissa.)
14.2. (Ap: työskentelyä ryhmissä erillisen ohjeistuksen pohjalta. Ip: Aamupäivän purku, ohjausta toimeksiantoon liittyen)
21.2. (Tarkentuu myöhemmin)
28.2. (Hiihtolomaviikko)
7.3. (Yhteinen näyttöpäivä)
14.3.( Lopetuskerta)

Completion alternatives

-

Practical training and working life cooperation

Ikäihmisten palveluihin ja sosionomin työkenttään tutustuminen.

International connections

-

Further information

Opintojakso toteutetaan opinnollistamisen pedagogiikkaa hyödyntäen vahvasti työelämäyhteistyökumppanin kanssa.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja arviointiperusteisiin. Osaa ikääntyneiden parissa tehtävän sosiaalialan työn perusasiat tyydyttävästi. Tuntee keskeiset käsitteet ja suoriutuu annetuista tehtävistä opintojaksolla ja osallistuu ryhmän toimintaan.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja arviointiperusteisiin.Osaa ikääntyneiden parissa tehtävän sosiaalialan asiakastyön keskeiset tiedot ja -taidot hyvin. Osaa soveltaa ja perustella teoriaa suhteessa käytäntöön. Tunnistaa asiakastyön haasteet ja osaa arvioida kehittämistyön tarpeita. Tuntee yhteiskunnallisen ja yhteisöllisen tason vaikutuksia asiakastyöhön. Toimii vastuullisesti oman ja ryhmän osaamisen vahvistamiseksi.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja arviointiperusteisiin.Ymmärtää laaja-alaisesti ikääntyneiden parissa tehtävän sosiaalialan työn kokonaisuuden. Osaa yhdistää teoriaa ammatilliseen kontekstiin. Osaa arvioida erilaisia toimintatapoja ja vaihtoehtoja asiakastyössä sekä yhdistää niihin yhteiskunnallisen ja yhteisöllisen tason vaikutuksia. Toimii sitoutuneesti ja rakentavasti ryhmässä. Oman osaamisen vastuullinen kehittäminen.

Go back to top of page