Lastensuojelu ja perhetyö (8 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-30-3010
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2017 - 14.01.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2018 - 21.03.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 8 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 55
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Riikkaelina Susipolku-Jensen
- Anssi-Pekka Udd
- Vastuuhenkilö
- Anssi-Pekka Udd
- Opintojakso
- 7S-30
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Osaamistavoitteet:
1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa analysoida omaa ja sosionomin identiteettiä lastensuojelutyössä.
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa jäsentää lapsen ja perheen kokemuksia lastensuojelun asiakkuudesta sekä analysoida niiden merkityksiä kohtaamisessa
- osaa selittää kriisi- ja traumareaktioita sekä perheen vuorovaikutuksen ongelmia
- osaa soveltaa lapsi- ja perhekeskeistä työotetta
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa
- osaa selittää varhaisen tuen periaatteita ja analysoida niiden soveltamistapoja arjessa
- osaa tukea lapsen ja nuoren arkea sekä vanhempien kasvatustyötä avohuollossa
- osaa analysoida laitoshuollon arkea yleisesti sekä eri työorientaatioiden ja menetelmien soveltamisen näkökulmista.
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa selittää lastensuojeluun liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa analysoida ilmiöiden ja erityiskysymysten merkityksiä asiakkuudessa, arjessa ja omassa toiminnassaan.
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa analysoida kriittisesti lastensuojelun vaikuttavuutta ja ilmiöitä lastensuojelulain, palvelujärjestelmän, asiakasprosessin ja oman työotteen näkökulmista.
Sisältö (Opintojakso)
- Oma kasvatushistoria ja kasvatusnäkemys, ammatillisuuden rajat ja jaksaminen, tehtävärakenne, työyhteisössä toimiminen, moniammatillinen verkostotyö
- Kokemuksia asiakkuudesta, lapsi- ja perhekeskeisyys, varhainen tuki, lastensuojelun perhetyö, perhekuntoutus, oppilashuolto
- Hoito- ja kasvatustyö laitoshuollossa, arkilähtöisyys, dialogisuus, yhteisöllisyys,
- Kriisiprosessi, traumatisoituminen, vuorovaikutustraumatisoituminen, traumataustan huomioiva työote
-Sosionomin asiakastyömenetelmäopintojen tavoitteellinen ja suunnitelmallinen soveltaminen yksilö- ja ryhmänohjauksessa
- Yhteisvastuu, arkilähtöisyys, dialogisuus, hoito- ja kasvatustyö sekä pedagogiikka laitoshuollossa
- syrjäytyminen, mielenterveys- ja päihdetyö, väkivalta ja seksuaalinen hyväksikäyttö, lähisuhdeväkivalta, monikulttuurisuus, kehitysvammaisuus, lapsi ja vanhemman vankeusrangaistus, aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen, yrittäjänä lastensuojelussa tai muut työelämästä nousseet aiheet
- Lastensuojelua koskevat lait ja niitä koskevat tiedonhankintataidot, palvelujärjestelmä, asiakasprosessi, vaikuttavuus lastensuojelussa
- Ajankohtainen tutkimustieto
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
EI TENTTIÄ!
Osaamissalkkujen palauttaminen tabulan palautuskansioon VIIMEISTÄÄN 3.4.2018 mennessä.
Myöhästyneet palautukset arvioidaan seuraavan toteutuksen yhteydessä keväällä 2019. Tämänkin vuoksi prosessimainen salkun työstäminen opintojakson aikana välttämätöntä!
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Aktiivinen osallistuminen lähiopetuskerroille - poissaollessa tiedot mahdollista opiskella itsenäisesti tabulassa olevien tehtävien ja aineistojen avulla
- Aktiivinen ja vastuullinen ote itsenäiseen opiskeluun ja ryhmätöihin
- Oppimispäiväkirjan tekeminen opintojakson aikana ja sen huomioiminen osana osaamissalkkua
- Osaamissalkun tekeminen kolmen opiskelijan pienryhmissä opintojakson aikana - arviointi osaamissalkun perusteella ja opintojakson tavoitteiden ja sisältöjen suuntaisesti - ks. arviointkriteerit
HUOM! Opintojaksopalaute edellytys suoritusmerkinnälle - annetaan opintojakson loputtua 14.3.-21.3.2018
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Lähiopetus - pääasiallisesti keskiviikot viikoilla 2-11 (HUOM! Myös to 11.1. klo 12.30-15.45)
- Itsenäinen työskentely - materiaaleihin tutustumista ja valmistautumista keskiviikkojen opetukseen yksilö- ja ryhmätyönä
- Työelämävierailut ja -vierailijat
- Oppimispäiväkirja - oma pohdinta ja pohdintatehtävät tabulassa
- Osaamissalkun teko 3 opiskelijan pienryhmissä
Oppimateriaalit
TABULASIVU ETENEMISEEN JA MATERIAALEIHIN LIITTYEN: 7S-30-3010 Lastensuojelu ja perhetyö, EI avainta
KIRJALLISUUTTA YM.
- Kaltoin kohdeltu lapsi. Käsikirja kaltoin kohdellun lapsen kanssa työskenteleville. 2015.
- Rönkkö, L. & Rytkönen, T. (2010): Monisäikeinen perhetyö
- Vehviläinen, S. (2014): Ohjaustyön opas- yhteistyössä kohti toimijuutta.
- Järvinen,R., Lankinen, A., Taajamo, T., Veistilä, M. & Virolainen, A. (2012): Perheen parhaaksi
- Välimäki, H. 2012. Lastenkotinuorten kokemuksia omaohjaajuudesta kiintymyssuhteena.
- Laakso, R. 2009. Arjen rutiinit ja yllätykset - etnografia lastenkotityöstä. Acta Universitas Tamperensis 1444. Väitöskirja. SIVUT: 20-48, 70-84, 114-265. (löytyy verkosta ja kirjastosta)
- Reinikainen, S. 2009. Nuorisokodista maailmalle. Kokemuksia nuorisokodissa elämisestä ja aikuisiässä selviytymisestä. Helsingin yliopisto. Kasvatustieteen laitoksen tutkimuksia 224. SIVUT: 52-79, 84-89.
- Hovi-Pulsa, R. 2011. Arkilähtöinen perhetyö. Strukturoitua avoimuutta. Lisensiaatintutkimus. Itä-Suomen yliopisto, SIVUT: 29-32, 44-48, 69-92 ja 98-106.
- Toimiva lastensuojelu. Selvitysryhmän raportti. 2013. STM.
- Toimiva lastensuojelu. Toteuttamissuunnitelma vuosille 2014-1019. 2014. STM.
- Lastensuojelun laatusuositus. Työryhmän raportti. 2013. STM.
- Alhanen, K. 2014. Vaarantunut lastensuojelu. Tutkimus lastensuojelujärjestelmän uhkatekijöistä. THL:n raportti 24.
- Sosiaalihuoltolain soveltamisopas (STM)
- Lastensuojelulaki ja sen uudistukset, Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki (ks. Finlex/Lastensuojelun käsikirja)
- Verkkosivut: Lastensuojelun käsikirja, Kasvun Kumppanit, Pesäpuu ry, Perhehoitoliitto jne.
- TÄRKEÄ!! Lapsi- ja perhepalvelujen muutosohjelma. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2016:29,
LAPE-hankkeen sivut: www.lapepirkanmaa.fi
- Tabulassa olevat perus- ja syventävät materiaalit
- Osaamissalkkuun liittyvä ajankohtainen tutkimus ja kirjallisuus
- Opiskelijan oman työskentelyn ja mielenkiinnon kannalta rakentuva kirjallisuus & lähteet
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaisuus 8 op = 216 h, josta
Lähiopetuskerrat: 9 x 8 h kontaktit + 4 h "Väkivaltaisen asiakkaan kohtaaminen koulutus" = 76 h = n. 3 op
Itsenäinen työskentely 140 h = n. 5 op, josta
- materiaaleihin tutustuminen/työstäminen yksin ja yhdessä+itsenäiset päiväkirjatehtävät: 2 op
- Osaamissalkun teko pienryhmissä (lähikertojen yhteenvedot+pohdintojen yhteenvedot, kirjallisuus, vierailukäynnit, erityiskysymyksen työstäminen jne.): 3 op
Sisällön jaksotus
VKO 2
ke 10.1. klo 9-16 TOTEUTUSINFO, KERTAUS JA AJANKOHTAISIA NÄKÖKULMIA LASTENSUOJELUUN JA PERHETYÖHÖN/ARJESSA OY:N SPARRAUSRYHMÄN ALOITUS
HUOM! TO 11.1. klo 12.30-15.45 VÄKIVALTAISEN ASIAKKAAN KOHTAAMINEN - POLIISILUENTO
VKO 3
ke 17.1. OMA IDENTITEETTI JA SOSIONOMIN IDENTITEETTI LASTENSUOJELUSSA/SIJA RY:N SPARRAUSRYHMÄN ALOITUS
VKO 4
ke 24.1. PERHEPALVELUJEN MONET MUODOT
VKO 5
ke 31.1. AVOHUOLTO
VKO 6
ke 7.2. SIJAISHUOLLON ERI MUODOT/VÄLIREFLEKTIO
VKO 7
ke 14.2. LAPSI JA PERHE LASTENSUOJELUN JA PERHETYÖN ASIAKKAANA/KLO 12.30-16 KALTOINKOHTELUUN PUUTTUMINEN - KOULUTUS (JUHLASALI)
VKO 8
ke 21.2. SIJAISTRAUMATISOITUMINEN, MYÖTÄTUNTOUUPUMUS JA JAKSAMINEN
VKO 9 TALVILOMA
VKO 10
ke 7.3. MONIALAINEN YHTEISTYÖ - PÄIVÄ TERVEYDENHOITAJA -OPISKELIJOIDEN KANSSA
VKO 11
ke 14.3. LASTENSUOJELUN LAATU, KEHITTÄMINEN JA TULEVAISUUS -LOPPUSEMINAARI/LOPPUREFLEKTIO
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Aiempaa lastensuojelun osaamista omaavat tekevät HyväHot -hakemuksen, jonka pohjalta sovitaan osaamisen näyttö ja mahdollinen osallistuminen opintojaksolle.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso toteutetaan tiiviissä yhteistyössä työelämän kanssa vierailijoiden ja vierailukäyntien muodossa.
Kansainvälisyys
Opiskelijan oman mielenkiinnon mukaisesti.
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutus pääasiallisesti 15sosi-ryhmälle ja poikkeustapauksessa muille ryhmäläisille (esim. nopeuttajat).
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa kuvailla lastensuojelutyötä vain yleisesti
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa mainita lapseen ja perheeseen liittyviä seikkoja lastensuojelun näkökulmasta
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa
- osaa erotella eri työmuotojen keskeiset piirteet toisistaan
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa nimetä lastensuojelun taustalla olevia syitä
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa mainita lastensuojeluun liittyviä lakeja
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa kuvailla itseään ja sosionomin roolia lastensuojelutyössä
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa kuvailla lapsen ja perheen roolia lastensuojelussa
- osaa nimetä kriisi- ja traumareaktioita sekä perheiden ongelmia
- osaa nimetä lasten ja perheiden kanssa työskentelyn tapoja
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa
- osaa nimetä varhaisen työn areenoita ja periaatteita
- osaa kuvailla lastensuojelun avohuollon työtä
- osaa kuvailla laitoshuollon arkea ja työskentelytapoja
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa nimetä lastensuojeluun liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa kuvailla lastensuojelun tilannetta lastensuojelulain, palvelujärjestelmän, asiakasprosessin ja oman työotteen näkökulmista
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa analysoida omaa ja sosionomin ammatti-identiteettiä lastensuojelutyössä.
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa jäsentää lapsen ja perheen kokemuksia lastensuojelun asiakkuudesta sekä analysoida niiden merkityksiä kohtaamisessa
- osaa selittää kriisi- ja traumareaktioita sekä perheen vuorovaikutuksen ongelmia
- osaa soveltaa lapsi- ja perhekeskeistä työotetta.
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa
- osaa selittää varhaisen tuen periaatteita ja analysoida niiden soveltamista eri ympäristöissä
- osaa tukea lapsen ja nuoren arkea sekä vanhempien kasvatustyötä avohuollossa
- osaa analysoida laitoshuollon arkea yleisesti sekä eri työorientaatioiden ja menetelmien soveltamisen näkökulmista.
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa selittää lastensuojeluun liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa analysoida ilmiöiden ja erityiskysymysten merkityksiä asiakkuudessa, arjessa ja omassa toiminnassaan.
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa analysoida kriittisesti lastensuojelun vaikuttavuutta lastensuojelulain, palvelujärjestelmän, asiakasprosessin ja oman työotteen näkökulmista.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa arvioida kriittisesti omaa ja ammatillista identiteettiään, vahvuuksiaan ja haasteitaan lastensuojelun asiakastyössä sekä yhteistyössä
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa muodostaa perustellen lapsen etua ja perhelähtöisyyttä ajavan ammatillisen näkemyksen ja soveltaa toimintaansa sen mukaisesti
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa JA
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa analysoida ja arvioida lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä sekä soveltaa perustellen niiden suuntaisia työorientaatioita ja menetelmiä ehkäisevässä työssä, avohuollossa sekä laitoshuollossa
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa analysoida, arvioida kriittisesti ja soveltaa perustellen lastensuojelulakia, palvelujärjestelmää ja asiakasprosessia