Child Welfare and Family Work (8 cr)
Code: 7S-30-3010
General information
- Enrolment period
- 02.12.2017 - 14.01.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2018 - 21.03.2018
- Implementation has ended.
- Credits
- 8 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 55
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Objectives (course unit)
1. Bachelor of Social Services in Child Welfare Services
Students
- are able to analyse their individual and professional identity in child welfare services
2. Child and Family as Clients of Child Welfare Services
Students
- are able to notice and stabilize crisis and trauma reactions as well as interactional problems in the family
- can analyse the child and family’s experiences on being a client of child welfare services and take them into account in client work
- can apply child and family-oriented approach in family work
3. Methods and Approaches to Work in Interaction with Clients and Institutional Care
Students
- can apply different methods and approaches to work with clients
- can analyse everyday life in institutional care and apply different methods and approaches to work there
4. Phenomena and Special Issues in Child Welfare
Students
- can describe phenomena and special issues related to child welfare
- can analyse the significance of phenomena and special issues in client relationships, everyday life, and own work
5. Advanced Knowledge of Legislation, Service system and Client process
Students
- can evaluate client relationships and phenomena in child welfare from the perspective of child welfare legislation, service system, and client process
Content (course unit)
Bachelor of Social Services in Child Welfare Services
- Own upbringing and educational history, pedagogical awareness, values, ethics, attitude, courage, experiences of workers, boundaries of professionalism, well-being at work, task structure, pair work, multi-professional cooperation
Child and Family as Clients of Child Welfare Services
- Crisis process, taking trauma history into account, family interaction, vicarious traumatization
- Experiences of children and parents on being clients
- Child and family-centred approach, family work, family foster care
Methods and Approaches to Work in Interaction with Clients and Institutional Care
- Goal-orientation, methodicalness, assessment, client-specific plan, everyday life, dialogue, community, being a member of a work community and a multi-professional team, social pedagogy
- Care and education in institutional care
Phenomena and Special Issues in Child Welfare
- Mental health and substance abuse work, violence and sexual abuse, multi-culturalism, developmental disability/special education, parent’s incarceration and the child, handling aggressive clients, entrepreneurship in child welfare, other topical issue
Advanced Knowledge of Legislation, Service System and Client Process
- Child welfare legislation, other applicable laws, service system, client process
Exam schedules
EI TENTTIÄ!
Osaamissalkkujen palauttaminen tabulan palautuskansioon VIIMEISTÄÄN 3.4.2018 mennessä.
Myöhästyneet palautukset arvioidaan seuraavan toteutuksen yhteydessä keväällä 2019. Tämänkin vuoksi prosessimainen salkun työstäminen opintojakson aikana välttämätöntä!
Assessment methods and criteria
- Aktiivinen osallistuminen lähiopetuskerroille - poissaollessa tiedot mahdollista opiskella itsenäisesti tabulassa olevien tehtävien ja aineistojen avulla
- Aktiivinen ja vastuullinen ote itsenäiseen opiskeluun ja ryhmätöihin
- Oppimispäiväkirjan tekeminen opintojakson aikana ja sen huomioiminen osana osaamissalkkua
- Osaamissalkun tekeminen kolmen opiskelijan pienryhmissä opintojakson aikana - arviointi osaamissalkun perusteella ja opintojakson tavoitteiden ja sisältöjen suuntaisesti - ks. arviointkriteerit
HUOM! Opintojaksopalaute edellytys suoritusmerkinnälle - annetaan opintojakson loputtua 14.3.-21.3.2018
Assessment scale
0-5
Teaching methods
- Lähiopetus - pääasiallisesti keskiviikot viikoilla 2-11 (HUOM! Myös to 11.1. klo 12.30-15.45)
- Itsenäinen työskentely - materiaaleihin tutustumista ja valmistautumista keskiviikkojen opetukseen yksilö- ja ryhmätyönä
- Työelämävierailut ja -vierailijat
- Oppimispäiväkirja - oma pohdinta ja pohdintatehtävät tabulassa
- Osaamissalkun teko 3 opiskelijan pienryhmissä
Learning materials
TABULASIVU ETENEMISEEN JA MATERIAALEIHIN LIITTYEN: 7S-30-3010 Lastensuojelu ja perhetyö, EI avainta
KIRJALLISUUTTA YM.
- Kaltoin kohdeltu lapsi. Käsikirja kaltoin kohdellun lapsen kanssa työskenteleville. 2015.
- Rönkkö, L. & Rytkönen, T. (2010): Monisäikeinen perhetyö
- Vehviläinen, S. (2014): Ohjaustyön opas- yhteistyössä kohti toimijuutta.
- Järvinen,R., Lankinen, A., Taajamo, T., Veistilä, M. & Virolainen, A. (2012): Perheen parhaaksi
- Välimäki, H. 2012. Lastenkotinuorten kokemuksia omaohjaajuudesta kiintymyssuhteena.
- Laakso, R. 2009. Arjen rutiinit ja yllätykset - etnografia lastenkotityöstä. Acta Universitas Tamperensis 1444. Väitöskirja. SIVUT: 20-48, 70-84, 114-265. (löytyy verkosta ja kirjastosta)
- Reinikainen, S. 2009. Nuorisokodista maailmalle. Kokemuksia nuorisokodissa elämisestä ja aikuisiässä selviytymisestä. Helsingin yliopisto. Kasvatustieteen laitoksen tutkimuksia 224. SIVUT: 52-79, 84-89.
- Hovi-Pulsa, R. 2011. Arkilähtöinen perhetyö. Strukturoitua avoimuutta. Lisensiaatintutkimus. Itä-Suomen yliopisto, SIVUT: 29-32, 44-48, 69-92 ja 98-106.
- Toimiva lastensuojelu. Selvitysryhmän raportti. 2013. STM.
- Toimiva lastensuojelu. Toteuttamissuunnitelma vuosille 2014-1019. 2014. STM.
- Lastensuojelun laatusuositus. Työryhmän raportti. 2013. STM.
- Alhanen, K. 2014. Vaarantunut lastensuojelu. Tutkimus lastensuojelujärjestelmän uhkatekijöistä. THL:n raportti 24.
- Sosiaalihuoltolain soveltamisopas (STM)
- Lastensuojelulaki ja sen uudistukset, Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki (ks. Finlex/Lastensuojelun käsikirja)
- Verkkosivut: Lastensuojelun käsikirja, Kasvun Kumppanit, Pesäpuu ry, Perhehoitoliitto jne.
- TÄRKEÄ!! Lapsi- ja perhepalvelujen muutosohjelma. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2016:29,
LAPE-hankkeen sivut: www.lapepirkanmaa.fi
- Tabulassa olevat perus- ja syventävät materiaalit
- Osaamissalkkuun liittyvä ajankohtainen tutkimus ja kirjallisuus
- Opiskelijan oman työskentelyn ja mielenkiinnon kannalta rakentuva kirjallisuus & lähteet
Student workload
Kokonaisuus 8 op = 216 h, josta
Lähiopetuskerrat: 9 x 8 h kontaktit + 4 h "Väkivaltaisen asiakkaan kohtaaminen koulutus" = 76 h = n. 3 op
Itsenäinen työskentely 140 h = n. 5 op, josta
- materiaaleihin tutustuminen/työstäminen yksin ja yhdessä+itsenäiset päiväkirjatehtävät: 2 op
- Osaamissalkun teko pienryhmissä (lähikertojen yhteenvedot+pohdintojen yhteenvedot, kirjallisuus, vierailukäynnit, erityiskysymyksen työstäminen jne.): 3 op
Content scheduling
VKO 2
ke 10.1. klo 9-16 TOTEUTUSINFO, KERTAUS JA AJANKOHTAISIA NÄKÖKULMIA LASTENSUOJELUUN JA PERHETYÖHÖN/ARJESSA OY:N SPARRAUSRYHMÄN ALOITUS
HUOM! TO 11.1. klo 12.30-15.45 VÄKIVALTAISEN ASIAKKAAN KOHTAAMINEN - POLIISILUENTO
VKO 3
ke 17.1. OMA IDENTITEETTI JA SOSIONOMIN IDENTITEETTI LASTENSUOJELUSSA/SIJA RY:N SPARRAUSRYHMÄN ALOITUS
VKO 4
ke 24.1. PERHEPALVELUJEN MONET MUODOT
VKO 5
ke 31.1. AVOHUOLTO
VKO 6
ke 7.2. SIJAISHUOLLON ERI MUODOT/VÄLIREFLEKTIO
VKO 7
ke 14.2. LAPSI JA PERHE LASTENSUOJELUN JA PERHETYÖN ASIAKKAANA/KLO 12.30-16 KALTOINKOHTELUUN PUUTTUMINEN - KOULUTUS (JUHLASALI)
VKO 8
ke 21.2. SIJAISTRAUMATISOITUMINEN, MYÖTÄTUNTOUUPUMUS JA JAKSAMINEN
VKO 9 TALVILOMA
VKO 10
ke 7.3. MONIALAINEN YHTEISTYÖ - PÄIVÄ TERVEYDENHOITAJA -OPISKELIJOIDEN KANSSA
VKO 11
ke 14.3. LASTENSUOJELUN LAATU, KEHITTÄMINEN JA TULEVAISUUS -LOPPUSEMINAARI/LOPPUREFLEKTIO
Completion alternatives
Aiempaa lastensuojelun osaamista omaavat tekevät HyväHot -hakemuksen, jonka pohjalta sovitaan osaamisen näyttö ja mahdollinen osallistuminen opintojaksolle.
Practical training and working life cooperation
Opintojakso toteutetaan tiiviissä yhteistyössä työelämän kanssa vierailijoiden ja vierailukäyntien muodossa.
International connections
Opiskelijan oman mielenkiinnon mukaisesti.
Further information
Toteutus pääasiallisesti 15sosi-ryhmälle ja poikkeustapauksessa muille ryhmäläisille (esim. nopeuttajat).
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa kuvailla lastensuojelutyötä vain yleisesti
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa mainita lapseen ja perheeseen liittyviä seikkoja lastensuojelun näkökulmasta
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa
- osaa erotella eri työmuotojen keskeiset piirteet toisistaan
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa nimetä lastensuojelun taustalla olevia syitä
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa mainita lastensuojeluun liittyviä lakeja
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa kuvailla itseään ja sosionomin roolia lastensuojelutyössä
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa kuvailla lapsen ja perheen roolia lastensuojelussa
- osaa nimetä kriisi- ja traumareaktioita sekä perheiden ongelmia
- osaa nimetä lasten ja perheiden kanssa työskentelyn tapoja
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa
- osaa nimetä varhaisen työn areenoita ja periaatteita
- osaa kuvailla lastensuojelun avohuollon työtä
- osaa kuvailla laitoshuollon arkea ja työskentelytapoja
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa nimetä lastensuojeluun liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa kuvailla lastensuojelun tilannetta lastensuojelulain, palvelujärjestelmän, asiakasprosessin ja oman työotteen näkökulmista
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa analysoida omaa ja sosionomin ammatti-identiteettiä lastensuojelutyössä.
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa jäsentää lapsen ja perheen kokemuksia lastensuojelun asiakkuudesta sekä analysoida niiden merkityksiä kohtaamisessa
- osaa selittää kriisi- ja traumareaktioita sekä perheen vuorovaikutuksen ongelmia
- osaa soveltaa lapsi- ja perhekeskeistä työotetta.
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa
- osaa selittää varhaisen tuen periaatteita ja analysoida niiden soveltamista eri ympäristöissä
- osaa tukea lapsen ja nuoren arkea sekä vanhempien kasvatustyötä avohuollossa
- osaa analysoida laitoshuollon arkea yleisesti sekä eri työorientaatioiden ja menetelmien soveltamisen näkökulmista.
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa selittää lastensuojeluun liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa analysoida ilmiöiden ja erityiskysymysten merkityksiä asiakkuudessa, arjessa ja omassa toiminnassaan.
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa analysoida kriittisesti lastensuojelun vaikuttavuutta lastensuojelulain, palvelujärjestelmän, asiakasprosessin ja oman työotteen näkökulmista.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa arvioida kriittisesti omaa ja ammatillista identiteettiään, vahvuuksiaan ja haasteitaan lastensuojelun asiakastyössä sekä yhteistyössä
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa muodostaa perustellen lapsen etua ja perhelähtöisyyttä ajavan ammatillisen näkemyksen ja soveltaa toimintaansa sen mukaisesti
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa JA
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa analysoida ja arvioida lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä sekä soveltaa perustellen niiden suuntaisia työorientaatioita ja menetelmiä ehkäisevässä työssä, avohuollossa sekä laitoshuollossa
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa analysoida, arvioida kriittisesti ja soveltaa perustellen lastensuojelulakia, palvelujärjestelmää ja asiakasprosessia