Siirry suoraan sisältöön

Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät, vaikuttavuustutkimus (sis. SPSS) (5 op)

Toteutuksen tunnus: NY00CV37-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.11.2017 - 26.01.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
27.01.2018 - 30.04.2018
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Osaamisyksiköt
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Liisa Laine
Vastuuhenkilö
Merja Sinkkonen
Opintojakso
NY00CV37

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- Osaa tutkimusprosessin vaiheittaisen etenemisen
- Osaa perustiedot kvantitatiivisistä tutkimusmenetelmistä
- Osaa kvantitatiivisen tutkimuksen eettiset näkökulmat
- Osaa kvantitatiivisen tutkimuksen luotettavuusnäkökulmat
- Osaa kuvata tuloksia monipuolisesti
- Osaa vaikuttavuustutkimuksen etenemisen prosessin
- Osaa arvioida palvelujen vaikuttavuutta tilastollisiin testeihin perustuen

Sisältö (Opintojakso)

Kvantitatiivinen tutkimusprosessi ja -menetelmät
Kyselylomakkeen laadinnan perusteet ja e-lomake-editorin käyttö
Kvantitatiivisen tutkimus eettisyys ja luotettavuus
SPSS-tilastointiohjelman käytön perusteet
Vaikuttavuustutkimuksen perusteet

Aika ja paikka

1. La 27.1.2018 klo 12.30 - 15.30
2. La 24.2.2018 klo 8.30 - 15.30
3. Pe 23.3.2018 klo 8.30 - 15.30
4. Pe 6.4.2018 klo 8.30 - 13.30
5. Ensimmäisellä kerralla sovittava konekokeen aika 2 h .

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

konekoe la 28.4.2018 klo 11-13 luokassa B3-18.


Uusintakoe la 5.5.2018 klo 15.30 - 17.30 luokassa B3-18


Toinen uusintakoe seuraavan Liisa Laineen pitämän NY00CV37 Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät-kurssin konekokeen yhteydessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoitustyö ja Konekoe opintojakson lopussa

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, harjoitukset, itsenäinen työskentely.

Oppimateriaalit

Metodikirjallisuus suomeksi ja englanniksi esimerkiksi:
Singh, Kultar 2007. Quantitative social research methods (e-kirja)
Cutis, Elizabeth A 2013. Quantitative health research: issues and methods. (e-kirja)
Creswell, John W. 2003. Research design: qualitative, quantitative na dmixed methods approaches.
Fransess, Philip & Paap, Richard 2001. Quantitative models in marketing research. (e-kirja)
Aaltola, Juhani & Valli Raine 2010. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. kurssikirja
Eskelinen, Harri & Karsikas, Sami 2014. Tutkimusmedotiikan perusteet.
Paunonen, Marita & Vehviläinen-Julkunen, Katsi 1997. Hoitotieteen tutkimusmetodiikka.
Tilastollisten menetelmien kirjallisuutta esimerkiksi:
Ernvall R., Ernvall S. & Kaukkila H-S. 2002. Tilastollisia menetelmiä sosiaali- ja terveysalalle. Helsinki: WSOY.
Nummenmaa L. 2004. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki : Tammi.
SPSS-tilasto-ohjelman perustoiminnot. Moniste (TAMK).
Heikkilä, Tarja 2014. Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita.
Muijs, Daniel 2004. Doing quantitative research in education with SPSS. (e-kirja)
Cramer, Suncan 2003. Advenced quantitative data analysis. (e-kirja)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 26 h, itsenäinen työskentely 109 h.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Lisätietoja opiskelijoille

Lähiopetus:
1. La 27.1.2018 klo 12.30 - 15.30
2. La 24.2.2018 klo 8.30 - 15.30
3. Pe 23.3.2018 klo 8.30 - 15.30
4. Pe 6.4.2018 klo 8.30 - 13.30
5. Ensimmäisellä kerralla sovittava konekokeen aika 2 h .
SPSS-ohjelmasta voi ladata 2 viikon kokeiluversion valmistajan (IBM) sivustolta
http://www-03.ibm.com/software/products/fi/spss-statistics
PSPP on Ilmainen ohjelma internetissä, jonka voi lada omalle koneelleen. Perusasiat samat kuin SPSS-ohjelmassa, mutta suppeampi.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa tutkimusprosessin eri vaiheet ja eri tutkimusmenetelmien perusteet.
Opiskelija osaa keskeiset tilastotieteen käsitteet, mitta-asteikot ja tunnusluvut.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja arvioida tutkimusprosessin eri vaiheita sekä perustella eri menetelmien soveltuvuutta erilaisten ilmiöiden tutkimiseen.
Opiskelija osaa arvioida tilastollisten testien tuloksia ja tehdä niistä johtopäätöksiä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa laaja-alisesti ja kriittisesti arvioida tutkimusprosessin eri vaiheita.
Opiskelija osaa arvioida tilastollisten testien tuloksia laajemmin ja tehdä niistä johtopäätöksiä.

Siirry alkuun