Quantitative Research Methods, Effectiveness (incl. SPSS) (5 cr)
Code: NY00CV37-3003
General information
- Enrolment period
- 01.11.2017 - 26.01.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 27.01.2018 - 30.04.2018
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Educations
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
Objectives (course unit)
Student
- Master the research process step by step
- Master the basic knowledge of quantitative research methods
- Master ethical aspects of quantitative research
- Master the reliability aspects of quantitative research
- Can describe the results of research in a wide range
- Can describe the process of effectiveness study
- Can Evaluate the impact of services based on statistical tests
Content (course unit)
Quantitative research process and methodology
Preparation of the questionnaire and the use of e-form-editor
Quantitative research ethics, validity and realiablility
Using of the SPSS statistical program
Effectiveness study
Location and time
1. La 27.1.2018 klo 12.30 - 15.30
2. La 24.2.2018 klo 8.30 - 15.30
3. Pe 23.3.2018 klo 8.30 - 15.30
4. Pe 6.4.2018 klo 8.30 - 13.30
5. Ensimmäisellä kerralla sovittava konekokeen aika 2 h .
Exam schedules
konekoe la 28.4.2018 klo 11-13 luokassa B3-18.
Uusintakoe la 5.5.2018 klo 15.30 - 17.30 luokassa B3-18
Toinen uusintakoe seuraavan Liisa Laineen pitämän NY00CV37 Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät-kurssin konekokeen yhteydessä.
Evaluation methods and criteria
Harjoitustyö ja Konekoe opintojakson lopussa
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Lähiopetus, harjoitukset, itsenäinen työskentely.
Learning materials
Metodikirjallisuus suomeksi ja englanniksi esimerkiksi:
Singh, Kultar 2007. Quantitative social research methods (e-kirja)
Cutis, Elizabeth A 2013. Quantitative health research: issues and methods. (e-kirja)
Creswell, John W. 2003. Research design: qualitative, quantitative na dmixed methods approaches.
Fransess, Philip & Paap, Richard 2001. Quantitative models in marketing research. (e-kirja)
Aaltola, Juhani & Valli Raine 2010. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. kurssikirja
Eskelinen, Harri & Karsikas, Sami 2014. Tutkimusmedotiikan perusteet.
Paunonen, Marita & Vehviläinen-Julkunen, Katsi 1997. Hoitotieteen tutkimusmetodiikka.
Tilastollisten menetelmien kirjallisuutta esimerkiksi:
Ernvall R., Ernvall S. & Kaukkila H-S. 2002. Tilastollisia menetelmiä sosiaali- ja terveysalalle. Helsinki: WSOY.
Nummenmaa L. 2004. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki : Tammi.
SPSS-tilasto-ohjelman perustoiminnot. Moniste (TAMK).
Heikkilä, Tarja 2014. Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita.
Muijs, Daniel 2004. Doing quantitative research in education with SPSS. (e-kirja)
Cramer, Suncan 2003. Advenced quantitative data analysis. (e-kirja)
Student workload
Lähiopetus 26 h, itsenäinen työskentely 109 h.
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Further information
Lähiopetus:
1. La 27.1.2018 klo 12.30 - 15.30
2. La 24.2.2018 klo 8.30 - 15.30
3. Pe 23.3.2018 klo 8.30 - 15.30
4. Pe 6.4.2018 klo 8.30 - 13.30
5. Ensimmäisellä kerralla sovittava konekokeen aika 2 h .
SPSS-ohjelmasta voi ladata 2 viikon kokeiluversion valmistajan (IBM) sivustolta
http://www-03.ibm.com/software/products/fi/spss-statistics
PSPP on Ilmainen ohjelma internetissä, jonka voi lada omalle koneelleen. Perusasiat samat kuin SPSS-ohjelmassa, mutta suppeampi.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa tutkimusprosessin eri vaiheet ja eri tutkimusmenetelmien perusteet.
Opiskelija osaa keskeiset tilastotieteen käsitteet, mitta-asteikot ja tunnusluvut.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa tunnistaa ja arvioida tutkimusprosessin eri vaiheita sekä perustella eri menetelmien soveltuvuutta erilaisten ilmiöiden tutkimiseen.
Opiskelija osaa arvioida tilastollisten testien tuloksia ja tehdä niistä johtopäätöksiä.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa laaja-alisesti ja kriittisesti arvioida tutkimusprosessin eri vaiheita.
Opiskelija osaa arvioida tilastollisten testien tuloksia laajemmin ja tehdä niistä johtopäätöksiä.