Asuinrakennuksen suunnitteluprojekti (3 op)
Toteutuksen tunnus: 5T00BJ72-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2018 - 07.09.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 27.08.2018 - 21.12.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Talotekniikka
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 40
- Koulutus
- Talotekniikan tutkinto-ohjelma, Sähköinen talotekniikka
- Talotekniikan tutkinto-ohjelma, LVI-talotekniikka
- Opettajat
- Timo Lähteenmäki
- Aki Kortetmäki
- Antti Mäkinen
- Jussi-Pekka Juvela
- Vastuuhenkilö
- Antti Mäkinen
- Opintojakso
- 5T00BJ72
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa
- kuvata pientalon suunnitteluprosessin ja sen eri osapuolet.
- osaa suunnitella ja dokumentoida pientalon talotekniset järjestelmät projektiryhmän jäsenenä ja hoitaa oman vastuualueensa tehtävät
- määritellä tavoitekuvauksia ja kirjata niiden pohjalta tilamäärityksiä ja huonekortteja
- suunnitella ja seurata aikataulua.
Sisältö (Opintojakso)
Taloteknisen suunnittelun periaatteet, osapuolet, aikataulusuunnittelu, tavoitekuvaukset, tilamäärittelyt, huonekortit. Taloteknisten järjestelmien suunnitelmadokumenttien laadinta.
Aika ja paikka
1. ja 2. periodi, TAMK
Projektityöskentelyyn opiskelijoille jaetaan konekohtaiset paikat, jotka sijaitsevat työparin välittömässä läheisyydessä. Tarkemmat aikataulut ja luokkatilat ilmoitetaan ennen kurssin alkua.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssilla on kaksi välitenttiä, joiden tarkoitus on varmistaa opiskelijoiden ymmärrys kummankin osapuolen tehtävistä. Tarkemmat ajankohdat tenteille sovitaan kurssin alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointiin vaikuttaa ohjauspalavereissä toimiminen, välikokeiden tulokset sekä lopputyöstä saatu ja annettu vertaisarviointi. Työparin kumpikin osapuoli arvostellaan erikseen.
Kokonaisarvosana koostuu:
50 % ohjauspalavereista ja suunnitelmien laatimisesta sekä dokumentoinnista*
30 % lopputyöstä saatu vertaisarviointi
20 % muille annetuista vertaisarvioinnista
Lisäksi 2 kpl välikokeita, joiden tulos voi laskea kokonaisarvosanaa 0...-2 -pistettä.
*Kahden viikon välein pidettävän ohjauspalaverin arvosana koostuu läsnäolosta, aikatauluissa pysymisestä sekä aktiivisesta osallistumisesta palaveriin.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintokokonaisuuteen liittyvä teoriaopetus, pienemmissä ryhmissä pidetyt ohjauspalaverit, työskentely projektissa sekä palaverien perusteella pidettävät opetusklinikat, projektiharjoitustyö.
Oppimateriaalit
Tabulassa oleva materiaali ja muu luentomariaali.
Suomen rakentamismääräyskokoelma ja LVI-kortisto.
SFS 6001 ja 6002 standardisarjat ja ST-kortisto.
Sähköisen talotekniikan opiskelijan tulee hankkia SFS käsikirjat 600-1 ja 600-2.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on osa ''Talotekniikan ratkaisut asuinrakennuksessa'' -opintokokonaisuutta.
Opiskelijan arvioitu työmäärä opintokokonaisuudelle on 297 tuntia.
- Teoriaopetusta ja muuta ohjausta on pääsääntöisesti 3 + 4h / vko. (yht. n. 100h). Opettaja on paikalla luennoilla, ohjauspalavereissa sekä osan projektityöajasta. Lisäksi opiskelijan edellytetään työskentelevän myös itsenäisesti opintopisteisiin suhteutetun työajan verran.
Sisällön jaksotus
Projektityön ohjaus ja siihen liittyvät ohjauspalaverit ovat samana päivänä vuoroviikoin. Teoriatunnit yhdessä opetusklinikoiden kanssa on omana päivänään.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettely on mahdollista vain koko opintokokonaisuuden osalta. AHOT-hakemus tulee olla tehtynä kolme viikkoa opintojakson alkamisesta. Opiskelijan velvollisuus on huolehtia kaikki mahdolliset korvaavat suoritukset tehdyksi ja hyväksytyksi.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdollisesti vierailevia luennoitsijoita talotekniikkatuoteteollisuudesta.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso kuuluu opintokokonaisuuteen ''Talotekniikka asuinrakennuksissa''. Kokonaispistemäärä opintokokonaisuudesta on 11 op. Opintokokonaisuus muodostuu kolmesta kurssista: Sähköinen tai LVI talotekniikka asuinrakennuksessa, asuinrakennuksen talotekniikka ja asuinrakennuksen suunnitteluprojekti.
HUOM! Opiskelija voi saada arvosanan vain koulutusohjelmansa mukaisesta kurssista Sähköinen tai LVI talotekniikka asuinrakennuksessa.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Työ on puutteellinen, keskeneräinen tai esittelemättä. Opiskelija on osallistunut heikosti ohjauspalavereihin tai ei ole pysynyt annetuissa aikatauluissa. Vertaisarviointeja ei ole tehty.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Harjoitustyössä on vaaditut dokumentit koottuna yhteen. Opiskelija osaa perustella jonkin verran tekemiään ratkaisuja ja valintoja, sekä on tietoinen työparinsa osa-alueista projektissa. Opiskelijan aikataulussa pysyminen ja osallistuminen ohjauspalavereihin on ollut tyydyttävällä tasolla. Muiden töistä annettu vertaisarviointi on tehty.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa tuottaa ja dokumentoida rakenteeltaan ja tyyliltään ehjän ja viimeistellyn kokonaisuuden. Harjoitustyössä vaaditut dokumentit ovat huolellisesti tehtyjä, viimeisteltyjä, puhtaaksi kirjoitettuja ja yhteenkoottuja. Raportointi noudattaa yleisiä raportointiohjeita.
Opiskelija osaa perustella tehtyjen ratkaisujen taustatekijät. Opiskelija osoittaa kirjallisella dokumentoinnilla ja palautustilaisuuden suullisella esittelyllä tehneensä itsenäistä ja oma-aloitteitteista selvitystyötä. Työskentelyssä ja työssä korostuu pyrkimys ammatilliseen kehittymiseen ja ammattimaiseen työhön ja lopputulokseen. Opiskelija on pääosin pysynyt annettussa aikataulussa ja osallistunut aktiivisesti ohjauspalavereihin. Muiden töistä annettu vertaisarviointi on monipuolista ja rakentavaa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Työn kirjallisessa ja suullisessa palautuksessa ei esiinny huomautettavaa. Opiskelija osoittaa kirjallisella dokumentoinnilla ja palautustilaisuuden suullisella esittelyllä kykenevänsä tekemään itsenäistä ja oma-aloitteitteista selvitystyötä, vertailemaan erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja ja tarkastelemaan suunnittelutyötä eri näkökulmista. Ohjauspalavereihin osallistuminen on ollut aktiivista ja työ on kiitettävästi aikataulussa. Opiskelijalla on myös hyvä ymmärrys työparinsa osa-alueesta projektissa. Muiden töistä annettu vertaisarviointi on kiitettävällä tasolla.