Design Project of a Detached House (3 cr)
Code: 5T00BJ72-3009
General information
- Enrolment period
- 02.07.2018 - 07.09.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 27.08.2018 - 21.12.2018
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Building Services Engineering
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Building Services Engineering, Electrical Systems
- Degree Programme in Building Services Engineering, HVAC Systems
- Teachers
- Timo Lähteenmäki
- Aki Kortetmäki
- Antti Mäkinen
- Jussi-Pekka Juvela
- Person in charge
- Antti Mäkinen
- Course
- 5T00BJ72
Objectives (course unit)
- describe the planning process of a detached house and its different stakeholders
- as a member of a project team, plan and document the building services engineering systems of a detached house and carry out the responsibilities allocated.
- determine specifications and create detailed documents of what is wanted
- plan a schedule and follow it.
Content (course unit)
The principles, stakeholders, schedule planning, specifications, space determination in building services engineering planning. Creating planning documents for building services engineering.
Location and time
1. ja 2. periodi, TAMK
Projektityöskentelyyn opiskelijoille jaetaan konekohtaiset paikat, jotka sijaitsevat työparin välittömässä läheisyydessä. Tarkemmat aikataulut ja luokkatilat ilmoitetaan ennen kurssin alkua.
Exam schedules
Kurssilla on kaksi välitenttiä, joiden tarkoitus on varmistaa opiskelijoiden ymmärrys kummankin osapuolen tehtävistä. Tarkemmat ajankohdat tenteille sovitaan kurssin alussa.
Evaluation methods and criteria
Opintojakson arviointiin vaikuttaa ohjauspalavereissä toimiminen, välikokeiden tulokset sekä lopputyöstä saatu ja annettu vertaisarviointi. Työparin kumpikin osapuoli arvostellaan erikseen.
Kokonaisarvosana koostuu:
50 % ohjauspalavereista ja suunnitelmien laatimisesta sekä dokumentoinnista*
30 % lopputyöstä saatu vertaisarviointi
20 % muille annetuista vertaisarvioinnista
Lisäksi 2 kpl välikokeita, joiden tulos voi laskea kokonaisarvosanaa 0...-2 -pistettä.
*Kahden viikon välein pidettävän ohjauspalaverin arvosana koostuu läsnäolosta, aikatauluissa pysymisestä sekä aktiivisesta osallistumisesta palaveriin.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Opintokokonaisuuteen liittyvä teoriaopetus, pienemmissä ryhmissä pidetyt ohjauspalaverit, työskentely projektissa sekä palaverien perusteella pidettävät opetusklinikat, projektiharjoitustyö.
Learning materials
Tabulassa oleva materiaali ja muu luentomariaali.
Suomen rakentamismääräyskokoelma ja LVI-kortisto.
SFS 6001 ja 6002 standardisarjat ja ST-kortisto.
Sähköisen talotekniikan opiskelijan tulee hankkia SFS käsikirjat 600-1 ja 600-2.
Student workload
Opintojakso on osa ''Talotekniikan ratkaisut asuinrakennuksessa'' -opintokokonaisuutta.
Opiskelijan arvioitu työmäärä opintokokonaisuudelle on 297 tuntia.
- Teoriaopetusta ja muuta ohjausta on pääsääntöisesti 3 + 4h / vko. (yht. n. 100h). Opettaja on paikalla luennoilla, ohjauspalavereissa sekä osan projektityöajasta. Lisäksi opiskelijan edellytetään työskentelevän myös itsenäisesti opintopisteisiin suhteutetun työajan verran.
Content scheduling
Projektityön ohjaus ja siihen liittyvät ohjauspalaverit ovat samana päivänä vuoroviikoin. Teoriatunnit yhdessä opetusklinikoiden kanssa on omana päivänään.
Completion alternatives
AHOT-menettely on mahdollista vain koko opintokokonaisuuden osalta. AHOT-hakemus tulee olla tehtynä kolme viikkoa opintojakson alkamisesta. Opiskelijan velvollisuus on huolehtia kaikki mahdolliset korvaavat suoritukset tehdyksi ja hyväksytyksi.
Practical training and working life cooperation
Mahdollisesti vierailevia luennoitsijoita talotekniikkatuoteteollisuudesta.
Further information
Opintojakso kuuluu opintokokonaisuuteen ''Talotekniikka asuinrakennuksissa''. Kokonaispistemäärä opintokokonaisuudesta on 11 op. Opintokokonaisuus muodostuu kolmesta kurssista: Sähköinen tai LVI talotekniikka asuinrakennuksessa, asuinrakennuksen talotekniikka ja asuinrakennuksen suunnitteluprojekti.
HUOM! Opiskelija voi saada arvosanan vain koulutusohjelmansa mukaisesta kurssista Sähköinen tai LVI talotekniikka asuinrakennuksessa.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Työ on puutteellinen, keskeneräinen tai esittelemättä. Opiskelija on osallistunut heikosti ohjauspalavereihin tai ei ole pysynyt annetuissa aikatauluissa. Vertaisarviointeja ei ole tehty.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Harjoitustyössä on vaaditut dokumentit koottuna yhteen. Opiskelija osaa perustella jonkin verran tekemiään ratkaisuja ja valintoja, sekä on tietoinen työparinsa osa-alueista projektissa. Opiskelijan aikataulussa pysyminen ja osallistuminen ohjauspalavereihin on ollut tyydyttävällä tasolla. Muiden töistä annettu vertaisarviointi on tehty.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa tuottaa ja dokumentoida rakenteeltaan ja tyyliltään ehjän ja viimeistellyn kokonaisuuden. Harjoitustyössä vaaditut dokumentit ovat huolellisesti tehtyjä, viimeisteltyjä, puhtaaksi kirjoitettuja ja yhteenkoottuja. Raportointi noudattaa yleisiä raportointiohjeita.
Opiskelija osaa perustella tehtyjen ratkaisujen taustatekijät. Opiskelija osoittaa kirjallisella dokumentoinnilla ja palautustilaisuuden suullisella esittelyllä tehneensä itsenäistä ja oma-aloitteitteista selvitystyötä. Työskentelyssä ja työssä korostuu pyrkimys ammatilliseen kehittymiseen ja ammattimaiseen työhön ja lopputulokseen. Opiskelija on pääosin pysynyt annettussa aikataulussa ja osallistunut aktiivisesti ohjauspalavereihin. Muiden töistä annettu vertaisarviointi on monipuolista ja rakentavaa.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Työn kirjallisessa ja suullisessa palautuksessa ei esiinny huomautettavaa. Opiskelija osoittaa kirjallisella dokumentoinnilla ja palautustilaisuuden suullisella esittelyllä kykenevänsä tekemään itsenäistä ja oma-aloitteitteista selvitystyötä, vertailemaan erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja ja tarkastelemaan suunnittelutyötä eri näkökulmista. Ohjauspalavereihin osallistuminen on ollut aktiivista ja työ on kiitettävästi aikataulussa. Opiskelijalla on myös hyvä ymmärrys työparinsa osa-alueesta projektissa. Muiden töistä annettu vertaisarviointi on kiitettävällä tasolla.