Siirry suoraan sisältöön

Tutkimuksellinen seminaarityo (4 op)

Toteutuksen tunnus: 7S-45-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2017 - 31.05.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
28.01.2018 - 31.07.2018
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Merja Repo
Seija Hurskainen
Ulla-Maija Takkunen
Marja-Liisa Timperi
Raija Yliniemi
Opintojakso
7S-45

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- laajentaa tietopohjaansa suunnitelmallisen tiedonhankinnan avulla
- osaa laatia kirjallisen tutkielman käyttäen tutkimuksellista otetta
- osaa esitellä tutkielman kokonaisuuden ja keskeisen sisällön suullisesti käyttäen havaintovälineitä

Sisältö (Opintojakso)

- Aiempaan tutkimukseen tutustuminen valitusta asiakasryhmästä, työorientaatiosta tai yhteiskunnallisesta ilmiöstä.
- Opiskelija paneutuu itseään kiinnostavaan ilmiöön, joka liittyy sosionomin työhön.
- Tutkielman laatiminen ko. aihepiiristä noudattaen Tamkin opinnäytetyön kirjallisen raportin oheistusta.
- Osallistuminen tiedonhankinnan opetukseen etsimällä kirjaston tietokannoista ajantasaisia tiedonlähteitä
- Lastentarhaopettajan kelpoisuuden hankkivat tekevät tutkielmansa varhaiskasvatuksen teemoista.

Aika ja paikka

Ma 8.1. klo 14:30-16 INFO Raija ja Ulla-Maija VP- oma ryhmä
Ti 9.1. klo 12.30-14.00 Äidinkielen osuus, Merja- kaikki yhdessä
Ti 16.1. klo 9-10:30 INFO 2 (aiheet päätettynä) Raija ja Ulla-Maija VP- oma ryhmä
To 18.1. klo 9-10:30 tiedonhaku A-ryhmä
klo 10:30-12 tiedonhaku B- ryhmä
Pe 19.1. klo 9-10:30 tiedonhaku C- ryhmä
Ma 12.3. klo 13-16 esitykset. Raija, Ulla-Maija ja Merja
To 15.3. klo 9-12 esitykset. Raija, Ulla-Maija ja Merja

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Ohjeistus ryhmässä 16 sovp ja muu ryhmä
seminaarityön kirjallisen raportin tekeminen ryhmissä
ohjaus pienryhmissä ja esitysseminaari.

Oppimateriaalit

Tutustuminen opinnäytyön ohjeistoon ja arviointi kriteereihin kts. intaranet

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työaika 4 x 27 = 108 tuntia.
Info ja ohjeistus, ohjaus 9 h
Tiedonhankinta 6h
Esitysseminaari 8 - 12 h
Itsenäinen työskentely 81-85 h.

Sisällön jaksotus

Aikataulu:
Ohjeistus ja aiheen valintaa
Äidinkielen ohjeistus raporttiin liittyen:
Tiedonhankinta kirjasto
Esitysseminaarit omissa ryhmissä

Lisätiedot

Aikataulu:
Ensimmäinen info viikolla 43
Ohjaus koko ryhmälle viikolla 45 ( aihe ja ryhmäjako oltava tiedossa)
Tiedonhankinta kirjastossa marraskuun aikana.
Itsenäinen työskentelyaika joulukuu 2013.
Seminaaritöiden palautus viikolla 51, kirjallisena paperilla Kuntokadulle.
Esitysseminaari 2 pv viikolla 3-4 2014.
Opiskelijan työaika 4 x 27 = 108 tuntia.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- työn sisältö on liian suppea
- otsikointi ei vastaa lukujen sisältöä, työn kokonaisuus jäsentymätön
- paljon puutteita raportin kielielellisessä ilmaisussa ja ulkoasussa
- pohdinta erittäin puutteellinen

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - epäselvä
2. Lähdemateriaalin käyttö- vähäistä, yksipuolista
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - yksipuolista puolista, jäsentymätöntä
4. Aineiston kuvailu - pinnallista
5. Aineiston kriittinen ja analyyttinen tarkastelu - puuttuu tai niukka
6. Kirjallinen ilmaisu- riittävää
7. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- puuttuu tai on niukkaa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - selkeä
2. Lähdemateriaalin käyttö- suhteellisen monipuolista
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - jäsentynyt ja selkeä, keskeinen sisältö monipuolinen
4. Aineiston kuvailu - hyvä
5. Aineiston kriittinen ja analyyttinen tarkastelu - pohtivaa
6. Kirjallinen ilmaisu- hyvä
7. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- hyvä

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - selkeä ja perusteltu
2. Lähdemateriaalin käyttö- monipuolista, lähteet käyvät dialogia, ei pelkkää referaattia
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - monipuolinen
4. Aineiston kuvailu - selkeä
5. Aineiston kriittinen ja analyyttinen tarkastelu - kriittisesti reflektoiva
6. Kirjallinen ilmaisu- hyvä
7. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- hyviä ja raikkaita näkökulmia tuotu esiin

Siirry alkuun