Tutkimuksellinen seminaarityo (4 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-45-3010
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2017 - 31.05.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 28.01.2018 - 31.07.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Merja Repo
- Seija Hurskainen
- Ulla-Maija Takkunen
- Marja-Liisa Timperi
- Raija Yliniemi
- Opintojakso
- 7S-45
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- laajentaa tietopohjaansa suunnitelmallisen tiedonhankinnan avulla
- osaa laatia kirjallisen tutkielman käyttäen tutkimuksellista otetta
- osaa esitellä tutkielman kokonaisuuden ja keskeisen sisällön suullisesti käyttäen havaintovälineitä
Sisältö (Opintojakso)
- Aiempaan tutkimukseen tutustuminen valitusta asiakasryhmästä, työorientaatiosta tai yhteiskunnallisesta ilmiöstä.
- Opiskelija paneutuu itseään kiinnostavaan ilmiöön, joka liittyy sosionomin työhön.
- Tutkielman laatiminen ko. aihepiiristä noudattaen Tamkin opinnäytetyön kirjallisen raportin oheistusta.
- Osallistuminen tiedonhankinnan opetukseen etsimällä kirjaston tietokannoista ajantasaisia tiedonlähteitä
- Lastentarhaopettajan kelpoisuuden hankkivat tekevät tutkielmansa varhaiskasvatuksen teemoista.
Aika ja paikka
Ma 8.1. klo 14:30-16 INFO Raija ja Ulla-Maija VP- oma ryhmä
Ti 9.1. klo 12.30-14.00 Äidinkielen osuus, Merja- kaikki yhdessä
Ti 16.1. klo 9-10:30 INFO 2 (aiheet päätettynä) Raija ja Ulla-Maija VP- oma ryhmä
To 18.1. klo 9-10:30 tiedonhaku A-ryhmä
klo 10:30-12 tiedonhaku B- ryhmä
Pe 19.1. klo 9-10:30 tiedonhaku C- ryhmä
Ma 12.3. klo 13-16 esitykset. Raija, Ulla-Maija ja Merja
To 15.3. klo 9-12 esitykset. Raija, Ulla-Maija ja Merja
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Ohjeistus ryhmässä 16 sovp ja muu ryhmä
seminaarityön kirjallisen raportin tekeminen ryhmissä
ohjaus pienryhmissä ja esitysseminaari.
Oppimateriaalit
Tutustuminen opinnäytyön ohjeistoon ja arviointi kriteereihin kts. intaranet
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työaika 4 x 27 = 108 tuntia.
Info ja ohjeistus, ohjaus 9 h
Tiedonhankinta 6h
Esitysseminaari 8 - 12 h
Itsenäinen työskentely 81-85 h.
Sisällön jaksotus
Aikataulu:
Ohjeistus ja aiheen valintaa
Äidinkielen ohjeistus raporttiin liittyen:
Tiedonhankinta kirjasto
Esitysseminaarit omissa ryhmissä
Lisätiedot
Aikataulu:
Ensimmäinen info viikolla 43
Ohjaus koko ryhmälle viikolla 45 ( aihe ja ryhmäjako oltava tiedossa)
Tiedonhankinta kirjastossa marraskuun aikana.
Itsenäinen työskentelyaika joulukuu 2013.
Seminaaritöiden palautus viikolla 51, kirjallisena paperilla Kuntokadulle.
Esitysseminaari 2 pv viikolla 3-4 2014.
Opiskelijan työaika 4 x 27 = 108 tuntia.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- työn sisältö on liian suppea
- otsikointi ei vastaa lukujen sisältöä, työn kokonaisuus jäsentymätön
- paljon puutteita raportin kielielellisessä ilmaisussa ja ulkoasussa
- pohdinta erittäin puutteellinen
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - epäselvä
2. Lähdemateriaalin käyttö- vähäistä, yksipuolista
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - yksipuolista puolista, jäsentymätöntä
4. Aineiston kuvailu - pinnallista
5. Aineiston kriittinen ja analyyttinen tarkastelu - puuttuu tai niukka
6. Kirjallinen ilmaisu- riittävää
7. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- puuttuu tai on niukkaa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - selkeä
2. Lähdemateriaalin käyttö- suhteellisen monipuolista
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - jäsentynyt ja selkeä, keskeinen sisältö monipuolinen
4. Aineiston kuvailu - hyvä
5. Aineiston kriittinen ja analyyttinen tarkastelu - pohtivaa
6. Kirjallinen ilmaisu- hyvä
7. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- hyvä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - selkeä ja perusteltu
2. Lähdemateriaalin käyttö- monipuolista, lähteet käyvät dialogia, ei pelkkää referaattia
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - monipuolinen
4. Aineiston kuvailu - selkeä
5. Aineiston kriittinen ja analyyttinen tarkastelu - kriittisesti reflektoiva
6. Kirjallinen ilmaisu- hyvä
7. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- hyviä ja raikkaita näkökulmia tuotu esiin