Siirry suoraan sisältöön

Strukturoitu tiedonhankinta (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00CT60-3026

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.06.2018 - 30.08.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
06.09.2018 - 14.10.2018
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Ulla Markkanen
Taina Peltonen
Vastuuhenkilö
Ulla Markkanen
Opintojakso
7K00CT60

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa määritellä rajatun terveystieteellisen kysymyksen ja toteuttaa sen mukaisen pienimuotoisen, strukturoidun tiedonhaun
- osaa kuvata tiedonhakuprosessin
- ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen ja tietää näytönasteet
- osaa etsiä ja tuntee tieteellisen tiedon pohjalta rakennettuja terveysalan suosituksia
- tunnistaa oman alansa tieteelliset/ammatilliset tiedonlähteet ja osaa hakea niistä tietoa suunnitelmallisesti
- osaa arvioida ja käyttää tiedonlähteitä

Sisältö (Opintojakso)

- oman alan keskeisimmät kansalliset ja kansainväliset tietokannat ja suositukset
- strukturoitu tiedonhaku (esim. PICO)
- näyttöön perustuva toiminta
- näytönasteet
- lähdekritiikki

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

ei ole

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti 4.10.2018 , uusinnat examissa vk 44 ja 47/2018

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti (numeerinen arviointi) ja kirjallinen seminaaritehtävä ja vertaisarviointi (numeerinen arviointi).Kokonaisarvosanaksi muodostuu tentin ja seminaaritehtävän keskiarvo. Hyväksytyt tehtävät sekä tunneilla, seminaareissa että verkossa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot
Pari- ja ryhmätyöskentely.
Seminaarityöskentely
Tiedonhaku ja tiedonhaun harjoitukset informaatikon kanssa.
Osa opintojaksosta toteutuu vain verkkotyöskentelynä Tabulassa.

Oppimateriaalit

Elomaa L & Mikkola H. 2010. Näytön jäljillä – Tiedonhaku näyttöön perustuvassa hoitotyössä. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 12. Viides uudistettu painos. Turun ammattikorkeakoulu. Turku.
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara. 2013. Tutki ja kirjoita. Kustannusosakeyhtiö Tammi, Helsinki
Johansson, Axelin, Stolt & Ääri (toim.) 2007. Systemaattinen kirjallisuuskatsaus ja sen tekeminen. Turun yliopisto. Tutkimuksia ja raportteja A:51/2007.
Holopainen A, Junttila K, Jylhä V, Korhonen A, Seppänen S. 2013. Johda näyttö käyttöön hoitotyössä. Fioca Oy, Helsinki.
Holopainen A, Korhonen T, Miettinen M, Pelkonen M & Perälä M-L. 2010. Hoitotyön käytännöt yhtenäisiksi - toimintamalli näyttöön perustuvien käytäntöjen kehittämiseksi. Premissi 1, 38-45.
Kangasniemi, Utriainen, Ahonen, Pietilä, Jääskeläinen & Liikanen. 2013. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus: eteneminen tutkimuskysymyksestä jäsennettyyn tietoon. Hoitotiede 25(4), 291-301.
Korhonen T, Holopainen A, Kejonen P, Meretoja R, Eriksson E & Korhonen A. 2015. Hoitotyöntekijän tärkeä rooli näyttöön perustuvassa toiminnassa. Tutkiva Hoitotyö 13(1), 2015, 44-51.
Stolt, M; Axelin, A; Suhonen, R. 2016. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto 2. korjattu painos.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op = 81 tuntia

Sisällön jaksotus

Toteutuksen osat:
Osa 1: Teoria: arvioidaan numeerisesti 0-5.
Osa 2: Soveltavat toiminnot: hyväksytty / hylätty
Osa 3: Informaatikon tiedonhankinta: hyväksytty / hyjätty

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti sairaanhoitajakoulutus, päivätoteutuksen opiskelijoille.
Totetussuunnitelma täydentyy syksyllä 2018.
Pakollinen läsnäolo ensimmäisellä luentokerralla, kaikilla tiedonhankinnan tunneilla ja soveltavien toimintojen tunneilla. Kaikki tunneilla tai verkossa annetut tehtävät suoritettava hyväksytysti. Toimintasuunnitelma täydentyy orientaatiotunnilla.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Arviointikriteerit (0 hylätty)
- opiskelija ei tunne tiedonhaun vaiheita
- opiskelijan tietämys tiedonhausta ja näyttöön perustuvasta toiminnasta on hajanaista
- opiskelijan tiedot terveysalan suosituksista ovat puutteelliset
- opiskelija ei ole palaututanut sovittuja tehtäviä
- lähteet eivät ole tieteellisiä
- kansainvälisiä lähteitä ei ole käytetty

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Arviointikriteerit (1-2)
- opiskelija on kuvannut käyttämiään hakutermejä ja hakuprosessia
pintapuolisesti
- lähdeluetteloa on laadittu mutta se ei perustu annettuihin ohjeisiin
- opiskelijan tiedot tiedonhausta ja näyttöön perustuvasta toiminnasta on irrallista ja toteavalla tasolla
- käytetyt lähteet hajanaisia, eivät vastaa tutkimuskysymykseen
- käytetty vain yhtä kansainvälistä tutkimusartikkelia

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Arviointikriteerit (3-4)
- aihe on selkeästi rajattu, mutta se vaatii vielä tarkennusta
- hakustrategia ja -polku on kuvattu, mutta haun toistaminen ei annetuilla tiedoilla ole mahdollista
- hakuprosessia on kuvattu pääosin selkeästi
- lähdeluettelo on laadittu mutta se ei täysin perustu annettuihin ohjeisiin
- käytetyt lähteet sisältävät useita aiheeseen soveltuvia kansainvälisiä julkaisuja

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Arviointikriteerit (5 erinomainen)
- aihe on tarkoituksenmukaisesti rajattu
- hakustrategia on kuvattu riittävän tarkasti
- hakupolku on kuvattu johdonmukaisesti ja asiaankuuluvasti
- hakuprosessi on kuvattu selkeänä kuviona
- lähdeluettelo on laadittu ohjeiden mukaan
- käytetyt lähteet ovat aiheeseen soveltuvia pääosin kansainvälisiä julkaisuja

Siirry alkuun