Skip to main content

Structured Data Search (3 cr)

Code: 7K00CT60-3026

General information


Enrolment period
11.06.2018 - 30.08.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
06.09.2018 - 14.10.2018
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Teachers
Ulla Markkanen
Taina Peltonen
Person in charge
Ulla Markkanen
Course
7K00CT60

Objectives (course unit)

The student
- knows how to define an inquiry and perform a structured data search;
- knows how to describe the process of a data search;
- understands the meaning of evidence based practice;
- knows how to search the clinical practice guidelines, based on health care
- identifies scientific/professional information sources in his/her field and can search for information systematically
- is able to evaluate and use information sources

Content (course unit)

- most essential national and international databases and guidelines;
- structured data search (e.g., PICO);
- evidence based practice;
- level of evidence;
- research critique

Prerequisites (course unit)

none

Exam schedules

Tentti 4.10.2018 , uusinnat examissa vk 44 ja 47/2018

Evaluation methods and criteria

Tentti (numeerinen arviointi) ja kirjallinen seminaaritehtävä ja vertaisarviointi (numeerinen arviointi).Kokonaisarvosanaksi muodostuu tentin ja seminaaritehtävän keskiarvo. Hyväksytyt tehtävät sekä tunneilla, seminaareissa että verkossa.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot
Pari- ja ryhmätyöskentely.
Seminaarityöskentely
Tiedonhaku ja tiedonhaun harjoitukset informaatikon kanssa.
Osa opintojaksosta toteutuu vain verkkotyöskentelynä Tabulassa.

Learning materials

Elomaa L & Mikkola H. 2010. Näytön jäljillä – Tiedonhaku näyttöön perustuvassa hoitotyössä. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 12. Viides uudistettu painos. Turun ammattikorkeakoulu. Turku.
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara. 2013. Tutki ja kirjoita. Kustannusosakeyhtiö Tammi, Helsinki
Johansson, Axelin, Stolt & Ääri (toim.) 2007. Systemaattinen kirjallisuuskatsaus ja sen tekeminen. Turun yliopisto. Tutkimuksia ja raportteja A:51/2007.
Holopainen A, Junttila K, Jylhä V, Korhonen A, Seppänen S. 2013. Johda näyttö käyttöön hoitotyössä. Fioca Oy, Helsinki.
Holopainen A, Korhonen T, Miettinen M, Pelkonen M & Perälä M-L. 2010. Hoitotyön käytännöt yhtenäisiksi - toimintamalli näyttöön perustuvien käytäntöjen kehittämiseksi. Premissi 1, 38-45.
Kangasniemi, Utriainen, Ahonen, Pietilä, Jääskeläinen & Liikanen. 2013. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus: eteneminen tutkimuskysymyksestä jäsennettyyn tietoon. Hoitotiede 25(4), 291-301.
Korhonen T, Holopainen A, Kejonen P, Meretoja R, Eriksson E & Korhonen A. 2015. Hoitotyöntekijän tärkeä rooli näyttöön perustuvassa toiminnassa. Tutkiva Hoitotyö 13(1), 2015, 44-51.
Stolt, M; Axelin, A; Suhonen, R. 2016. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto 2. korjattu painos.

Student workload

3 op = 81 tuntia

Content scheduling

Toteutuksen osat:
Osa 1: Teoria: arvioidaan numeerisesti 0-5.
Osa 2: Soveltavat toiminnot: hyväksytty / hylätty
Osa 3: Informaatikon tiedonhankinta: hyväksytty / hyjätty

Completion alternatives

Ei ole.

Further information

Opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti sairaanhoitajakoulutus, päivätoteutuksen opiskelijoille.
Totetussuunnitelma täydentyy syksyllä 2018.
Pakollinen läsnäolo ensimmäisellä luentokerralla, kaikilla tiedonhankinnan tunneilla ja soveltavien toimintojen tunneilla. Kaikki tunneilla tai verkossa annetut tehtävät suoritettava hyväksytysti. Toimintasuunnitelma täydentyy orientaatiotunnilla.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Arviointikriteerit (0 hylätty)
- opiskelija ei tunne tiedonhaun vaiheita
- opiskelijan tietämys tiedonhausta ja näyttöön perustuvasta toiminnasta on hajanaista
- opiskelijan tiedot terveysalan suosituksista ovat puutteelliset
- opiskelija ei ole palaututanut sovittuja tehtäviä
- lähteet eivät ole tieteellisiä
- kansainvälisiä lähteitä ei ole käytetty

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Arviointikriteerit (1-2)
- opiskelija on kuvannut käyttämiään hakutermejä ja hakuprosessia
pintapuolisesti
- lähdeluetteloa on laadittu mutta se ei perustu annettuihin ohjeisiin
- opiskelijan tiedot tiedonhausta ja näyttöön perustuvasta toiminnasta on irrallista ja toteavalla tasolla
- käytetyt lähteet hajanaisia, eivät vastaa tutkimuskysymykseen
- käytetty vain yhtä kansainvälistä tutkimusartikkelia

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Arviointikriteerit (3-4)
- aihe on selkeästi rajattu, mutta se vaatii vielä tarkennusta
- hakustrategia ja -polku on kuvattu, mutta haun toistaminen ei annetuilla tiedoilla ole mahdollista
- hakuprosessia on kuvattu pääosin selkeästi
- lähdeluettelo on laadittu mutta se ei täysin perustu annettuihin ohjeisiin
- käytetyt lähteet sisältävät useita aiheeseen soveltuvia kansainvälisiä julkaisuja

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Arviointikriteerit (5 erinomainen)
- aihe on tarkoituksenmukaisesti rajattu
- hakustrategia on kuvattu riittävän tarkasti
- hakupolku on kuvattu johdonmukaisesti ja asiaankuuluvasti
- hakuprosessi on kuvattu selkeänä kuviona
- lähdeluettelo on laadittu ohjeiden mukaan
- käytetyt lähteet ovat aiheeseen soveltuvia pääosin kansainvälisiä julkaisuja

Go back to top of page