Puurakenteiden perusteet (3op)
Toteutuksen tunnus: 5R00CK00-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2018 - 15.02.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.01.2019 - 05.05.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Rakennusarkkitehti
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee kantavien rakenteiden suunnittelussa huomioitavat puun lujuus- ja muodonmuutosominaisuudet. Hän tuntee tavanmukaisten puurakenteiden toiminnan ja mitoituksen eri rasitusmuodoille sekä osaa tehdä yksinkertaisia kantavien rakennusosien mitoituksia.
Opiskelija tuntee puurakenteissa käytettävät liitostavat ja ymmärtää erilaisten liitosten teknisen toiminnan.
Opiskelija oppii lukemaan ja tulkitsemaan kantavien puurakenteiden suunnitelmia. Opintojakson jälkeen hän osaa hyödyntää näistä saatavaa tietoa suunnittelutyössään.
Sisältö (Opintojakso)
Lujuus ym. luokitukset.
Rakennusosat kuten palkit ja pilarit.
Puurakennusten jäykistystavat.
Naulaliitoksen mitoitus.
Kantavien puurakenteiden suunnitelmat.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojakson tentin ajankohta sovitaan myöhemmin. Uusintatentit ovat...
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu kokeeseen, harjoitustehtäviin ja yleiseen aktiivisuuteen.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset ja ongelmalähtöinen opiskelu.
Oppimateriaalit
Määritellään myöhemmin aihepiirikohtaisesti. Löytyy Tabulasta.
Luentomoniste
Lähdejulkaisuna RIL 205-1-2009.
www.puuinfo.fi
Finwood mitoitusohjelma
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
24h lähiopetusta. Harjoitustyön ohjausta 6h. Itsenäistä työskentelyä 42h.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Käsiteltävät asiat ovat keskeisiä rakennusarkkitehdin ammattitaidon kannalta.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustyössä on paljon puutteita. Kokonaisuudesta näkyy, että käsiteltyihin asioihin ei ole paneuduttu.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat tyydyttävästi.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustyössä on puutteita. Kokonaisuudesta näkyy, että käsiteltyihin asioihin ei ole paneuduttu.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat hyvin.
Opiskelijalla on vähän poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä on panostanut harjoitustyöhön hyvin.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat kiitettävästi.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija on tehnyt harjoitustyön kiitettävästi ja siinä ilmenee varsin vähän puutteita.