Hoitotiede eilen ja tänään (3op)
Toteutuksen tunnus: 7K00CT89-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 19.01.2018 - 09.03.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 05.03.2018 - 19.04.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
- tietää mitä on tiede ja mitä on hoitotiede
- tiedostaa muiden tieteiden merkityksen hoitotieteessä ja hoitotyössä
- tuntee hoitotieteen historialliset lähtökohdat nykytilan taustana
- ymmärtää hoitotieteen merkityksen hoitotyössä ja sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- osaa perusteet tieteellisestä argumentoinnista ja näyttöön perustuvasta ajattelusta
Sisältö (Opintojakso)
- tiede, hoitotiede ja suhde muihin tieteisiin
- hoitotieteen historiallinen kehitys
- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset tieteen ja hoitotyön käytännön kehittämisen perustana
- hoitotieteen tuottaman tiedon hyödyntäminen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- tieteellisen argumentoinnin perusteet ja näyttöön perustuvan ajattelun lähtökohdat
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
ei ole
Aika ja paikka
Kurssi toteutuu:
ma 5.3, pe 9.3, ke 4.4 ja ma 9.4 (seminaari)
Paikka: Tampereen ammattikorkeakoulu
Monitieteiden luentosarja kts.ohjelma, paikkana Tampereen yliopisto.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti pidetään 12.4.2018 klo 8.30-10.
Uusinnat myöhemmin ilmoitettavina ajankohtina.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi asteikolla 0-5.:
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetusmenetelminä ovat keskusteluluennot, ryhmässä tehtävä esitys, josta jokainen ryhmä pitää seminaariesityksen. Lisäksi jokainen kirjoittaa pohtivan esseen. Ohjeet esseeseen, esityksen tekemiseen ja esittämiseen annetaan aloitusluennolla ma 5.3.2018. Seminaari pidetään ma 9.4 klo 12.30-15.45. Läsnäolo on pakollinen orientaatiossa, seminaarissa sekä yhdellä monitieteisellä luennollaTampereen yliopiston rakennuksessa.
Kurssilla keskustellaan ja vertaisarvioidaan myös Tabula - alustaa hyödyntämällä toisten kurssilaisten tuotoksia.
Oppimateriaalit
Ajankohtaiset hoitotieteellliset artikkelit.
Tenttikirja: Eriksson K. Ym. 2012. Hoitotiede.SanomaPro. ISBN: 978-952-63-0143-3.
Oheiskirjallisuus: Kyngäs, H ja Lauri S.2004. Hoitotieteen teorian kehittäminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 3 op eli 81 h, josta läsnäoloa on 24 h. ja itsenäistä opiskelua 57 h.
Sisällön jaksotus
Aloitusluennot:
- Hoitotieteen historiallinen kehitys
- tieteenfilosofiset lähtökohdat
- hoitotiede tieteenä
- perhehoitotiede
ryhmätyö ja verkkokeskustelut:
- tieteellinen tieto ja sen tuottaminen ja soveltaminen hoitotyöhön
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat jäsentyneitä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein