Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalipedagogiikan ja sosiaalityön työorientaatiot (5op)

Toteutuksen tunnus: 7S00CW66-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2017 - 28.02.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
05.04.2018 - 21.05.2018
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Juha Santala
Raija Yliniemi
Vastuuhenkilö
Juha Santala
Opintojakso
7S00CW66

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija:
- Tietää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia
- Tietää erilaisia sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan työorientaatiota
- Osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen
- Osaa reflektoida omia arvojansa ja omaa toimintaansa suhteessa sosiaalipedagogisen työorientaation lähtökohtiin
- Ymmärtää ja osaa selittää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan yhteiskunnallisen merkityksen
- Ymmärtää sosiaalipedagogiikan merkityksen varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä.
- Osaa selittää eriarvoisuuden synnyn peruslähtökohdat

Sisältö (Opintojakso)

- Sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan perusorientaatiot ja toimintamuodot
- Ennaltaehkäisevä, kuntouttava, yhteisöllinen ja rakenteellinen sosiaalityö
- Sosiaalipedagogiikan lähestymistavat ja peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio
- Sorrettujen pedagogiikka, sosiokulttuurinen innostaminen,
- Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä
- Yhteisöllisyys, osallisuus, dialogi ja toiminnallisuus sosiaalialan työn lähtökohtina

Aika ja paikka

7S00CW66-3003Sosiaalipedagogiikan ja sosiaalityön työorientaatiot 5op Juha Santala ja Raija Yliniemi
vk 14 to 5.4 yhteinen aloitus 16.15 – 17.00 Raija jatkaa klo 20.00
vk 15 Juha ma 9.4 Sosiaalityön perusteet, 4h Raija to 12.4
vk 16 Raija ti17.4 ja Juha to 19.4 Sosiaalityön perusteet
vk 17 Raija ma 23.4 ja Juha ti 24.4Freire Muut ja to 26.4 (itsenäinen opiskelu )
vk 18 Juha ti 8.5 Freire ryhmä 2.Polkuopintolaiset
vk 19 Tentti Raijan osuus ma 7.5
vk 21 Sosiaalipedagogiikka käytännössä Mattila 21.5

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

vk 19 Tentti Raijan osuus 7.5
vk 21 Juhan tentti sovitaan yhdessä Tabulatentti. 10.5 klo 17 ja 28.5 klo 17

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja koko ajattelutapa esitetään virheellisesti.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Suomeksi
Tentti Raija:
- ilmiöstästä ja/tai käsitteestä tuotu esille keskeisiä seikkoja tentti materiaalin pohjalta
- vastaus jää hyvin toteavalle tasolle
- asioiden, ilmiöiden avaaminen suppeaa
- teksti jäsentymätöntä
- tekstissä voi esiintyä pienehköjä asiavirheitä
Kokonaisuus ei ole selkeä, asiat käsitellään, eritellään pinnallisesti, yleisellä tasolla. Paljon lähes suoraa lainausta. Soveltamista ja kommentointia erittäin niukasti
Freire: Käsitteet ja Freiren filosofia osataan kuvata ja keskeiset käsitteet nimetä, mutta ei selittää.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tentti Raija
- ilmiöstä ja/tai käsitteestä tuotu esille oleelliset seikat tentti materiaalin pohjalta
- vastaus jää melko yleiselle tasolle, mutta osoittaa asian tietämistä ja tunnistamista
- asioiden, ilmiöiden avaaminen yleisellä tasolla - teksti osittain toteavaa (3)
- ilmiöt kuvattu ja avattu monipuolisesti ( H4) jonkin verran omaa näkemystä
Freire: Käsitteet ja Freiren filosofia osataan kuvata ja keskeiset käsitteet osataan nimetä ja selittää

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tentti Raija:
- vastaus selkeä ja rajattu kokonaisuus
- oleelliset asiat avattu monipuolisesti ja analyyttisesti
- kokonaisuus osoittaa vastaajan ymmärtävän asiakokonaisuuden
- vastauksessa kriittisyyttä, omaa pohdintaa
Freire: Käsitteet ja Freiren filosofia osataan kuvata ja keskeiset käsitteet osataan nimetä ja selittää niin, että opiskelija osoittaa ymmärtävänsä käsitteiden välisiä yhteyksiä myös käytännössä

Siirry alkuun