Lasten ja nuorten hoitotyön harjoittelu 2 (9 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00BK57-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 26.12.2017 - 12.01.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 05.03.2018 - 15.04.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 9 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa itsenäisesti soveltaa lasten ja nuorten hoitotyön tietoja ja taitoja
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsen ja nuoren hoitotyötä yhteistyössä lapsen ja perheen kanssa
- osaa toteuttaa lasten lääke- ja nestehoitoa yhdessä ohjaajan kanssa ja tietää osaston lääkehoitokäytännöt
- tietää osaston potilastoimintaan liittyvät toiminnat
Sisältö (Opintojakso)
-ohjattu harjoittelu
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen keskivaiheen teoreettiset opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot. Osallistuminen pitkäaikaissairaan nuoren ja lapsen hoitotyön 4 op opintojaksoon.
Aika ja paikka
vk 10-15/2018
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
-
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Hyväksytty/ hylätty. Osallistuminen ohjatun harjoittelun orientaatio- ja reflektiotunneille. Osallistuminen ohjattuun harjoitteluun määrätyn tuntimäärän mukaisesti, harjoittelun tavoitteiden, itsearvioinnin ja kirjallisten tehtävien tekeminen ohjeiden mukaan. Lääkehoidon passin täyttäminen.
-15shlas1: Taitokoe ja hoitosuunnitelma
-15shlas2: Ohjaustehtävä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Ohjattu harjoittelu viikot 10-15/2018
Oppimateriaalit
Tabula: ohjatun harjoittelun käsikirja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoittelun kokonaistuntimäärä 40h x 6viikkoa eli yhteensä 240 tuntia
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
- Opiskelija on varannut harjoittelupaikan 6 viikoksi aikaisemmin Jobstepin kautta.
- 15shlas1: Osaamisen näyttö osastolla ja Oman lapsen ja perheen hoitosuunnitelma; Hoitosuunnitelma tehdään omasta lapsesta/perheestä 1 päivän osalta (tai poliklinikkakäynniltä) rakenteisen kirjaamisen (FinnCC mukaan) mukaan. Itsearvioinnissa pohdi vuorovaikutussuhdettasi lapseen/perheeseen. Hoitosuunnitelma palautetaan viikon kuluessa harjoittelujakson päättymisestä.
- 15shlas2: Ohjaustehtävä kts. Tabulasta ohje
- Täytä lääkehoidon passia jakson aikana.
- Laadi ennen harjoittelujakson alkua alustavat tavoitteet arviointilomakkeelle.
- Laadi harjoitteluohjaajien työvuoroja mukailevat työvuorot harjoittelujaksolle kirjattuna työvuorolomakkeelle. Kirjaa myös ohjaajasi nimikirjaimet kunkin työvuoron kohdalle.
- Lähetä ohjaavalle opettajalle työvuoroehdotukset ja alustavat tavoitteet arviointilomakkeelle kirjattuna, lait ko. sähköposti samalla kopiona myös harjoitteluohjaajille ensimmäisten harjoittelupäivien aikana.
- Ohjaava opettaja antaa sähköpostilla palautetta tavoitteista opiskelijalle sekä ohjaajille ja sopii loppuarviointiajankohdan 15shlas 2 ryhmän opiskelijan kanssa.
- Sovi harjoitteluohjaajan kanssa väliarviointiaika (3 viikolle) heti jakson alussa. Väliarviointi käydään opiskelijan ja ohjaajien kesken. Tarvittaessa (15shlas1) myös opettaja tulee paikalle. Opiskelija valmistautuu väliarviointiin etukäteen kirjaamalla itselleen oppimansa asiat ja kehittämishaasteet. Opiskelija kirjaa käydystä keskustelusta tiivistelmän arviointilomakkeelle ja lähettää sähköpostilla ohjaavalle opettajalle ja ohjaajalle.
- Harjoittelun puolessa välissä pidetään reflektiokeskustelu koululla tai osastolla/harjoittelupaikassa. Reflektiokeskustelu sisältyy harjoittelutunteihin.
- Loppuarviointikeskustelu käydään opiskelijan, ohjaajan ja opettajan kesken. Mikäli kaikille osapuolille sopivaa ajankohtaa ei löydy, sovitaan arviointitavasta erikseen. Opiskelija tekee kirjallisen itsearvioinnin arviointilomakkeelle ja lähettää sen sähköpostilla opettajalle ja ohjaajille kaksi päivää ennen loppuarviointia.
- Opettajaohjaajaan voit olla yhteydessä sähköpostitse/puhelimitse harjoittelun aikana.
- mahdolliset poissaolot korvataan opettajan ja osaston kanssa sovitusti, pääsääntöisesti jakson aikana, toissijaisesti jaksoa pidentämällä tai seuraavalla jaksolla. Lisäpäivistä täytyy tehdä erillinen sopimus harjoittelupaikan kanssa.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty
- osaa itsenäisesti soveltaa lasten ja nuorten hoitotyön tietoja ja taitoja, tunnistaa tiedon puutteitaan ja etsii aktiivisesti tietoa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida oman lapsipotilaansa hoitotyötä yhteistyössä ohjaajan, lapsen ja perheen kanssa
- osaa toteuttaa lasten lääke- ja nestehoitoa turvallisesti yhdessä ohjaajan kanssa ja tietää osaston lääkehoitokäytännöt
- tietää toimintayksikön merkityksen lapselle ja perheelle osana hoito- ja palveluketjua
- kohtaa lapsen/perheen/työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen lapsen/perheen/työyhteisön jäsenten kanssa
- osaa ohjata ja tukea eri-ikäistä lasta ja perhettä hoitoprosessin eri vaiheissa ohjaajan kanssa
- osaa toimia oman ammattinsa edustajana moniammatillisessa työyhteisössä
- toimii vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat ja osaa toimia turvallisesti lapsen ja perheen kanssa
- noudattaa salassapitovelvoitetta ja potilaan tietosuojaohjeistusta
- noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
- tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
Hylätty
- lasten ja nuorten hoitotyön teoriatiedoissa ja taidoissa selviä puutteita ohjauskeskusteluiden jälkeenkin, ei hae aktiivisesti itse tietoa eikä tunnista tiedon puutteitaan
- oman lapsipotilaan hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi ovat puutteellisia eivätkä edistä lapsen/perheen hyvinvointia
- tekee virheitä lääkehoidossa toistuvasti ohjauksesta huolimatta
- oman lapsipotilaan ja perheensä hoitopolku ei ole hahmottunut
- kohtelee lapsipotilaita/perhettä/työyhteisön jäseniä epäasiallisesti ja epäkunnioittavasti eikä kykene ammatilliseen vuorovaikutukseen lapsen/perheen tai työyhteisön jäsenten kanssa
- ei tunnista lapsen ja perheen ohjaus/tukemisen tarpeita eikä osoita halukkuutta osallistua niihin
- ei kykene toimimaan oman ammattinsa edustajana moniammatillisessa työyhteisössä
- ei tunnista osaamisensa rajoja, vaarantaa toiminnallaan lapsen turvallisuuden
- rikkoo salassapitovelvollisuutta tai potilaan tietosuojaa
- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä (esim. ei ota vastuuta omasta oppimisestaan, tavoitteet puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan, jakson tuntimäärä ei täyty)
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti eikä pysty vastaanottamaan palautetta