Nursing of Children and Adolescents, Supervised Clinical Training 2 (9 cr)
Code: 7K00BK57-3003
General information
- Enrolment period
- 26.12.2017 - 12.01.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 05.03.2018 - 15.04.2018
- Implementation has ended.
- Credits
- 9 cr
- Local portion
- 9 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Objectives (course unit)
The student
- is independently able to apply knowledge and skills in the nursing of children and adolescents;
- is able to plan, implement and evaluate nursing of children and adolescents in collaboration with the child and family;
- is able to implement children's medication and fluid therapy together with the mentor and knows the ward's medication procedures;
- knows the ward's patient protocols.
Content (course unit)
supervised clinical training
Prerequisites (course unit)
First year and middle phase studies completed, at least 135 credits , including the basic level studies in the field of the optional professional studies. Participation in Nursing of Children and Adolescents 2 4 ects
Location and time
vk 10-15/2018
Exam schedules
-
Evaluation methods and criteria
- Hyväksytty/ hylätty. Osallistuminen ohjatun harjoittelun orientaatio- ja reflektiotunneille. Osallistuminen ohjattuun harjoitteluun määrätyn tuntimäärän mukaisesti, harjoittelun tavoitteiden, itsearvioinnin ja kirjallisten tehtävien tekeminen ohjeiden mukaan. Lääkehoidon passin täyttäminen.
-15shlas1: Taitokoe ja hoitosuunnitelma
-15shlas2: Ohjaustehtävä
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
Ohjattu harjoittelu viikot 10-15/2018
Learning materials
Tabula: ohjatun harjoittelun käsikirja
Student workload
Harjoittelun kokonaistuntimäärä 40h x 6viikkoa eli yhteensä 240 tuntia
Completion alternatives
ei ole
International connections
-
Further information
- Opiskelija on varannut harjoittelupaikan 6 viikoksi aikaisemmin Jobstepin kautta.
- 15shlas1: Osaamisen näyttö osastolla ja Oman lapsen ja perheen hoitosuunnitelma; Hoitosuunnitelma tehdään omasta lapsesta/perheestä 1 päivän osalta (tai poliklinikkakäynniltä) rakenteisen kirjaamisen (FinnCC mukaan) mukaan. Itsearvioinnissa pohdi vuorovaikutussuhdettasi lapseen/perheeseen. Hoitosuunnitelma palautetaan viikon kuluessa harjoittelujakson päättymisestä.
- 15shlas2: Ohjaustehtävä kts. Tabulasta ohje
- Täytä lääkehoidon passia jakson aikana.
- Laadi ennen harjoittelujakson alkua alustavat tavoitteet arviointilomakkeelle.
- Laadi harjoitteluohjaajien työvuoroja mukailevat työvuorot harjoittelujaksolle kirjattuna työvuorolomakkeelle. Kirjaa myös ohjaajasi nimikirjaimet kunkin työvuoron kohdalle.
- Lähetä ohjaavalle opettajalle työvuoroehdotukset ja alustavat tavoitteet arviointilomakkeelle kirjattuna, lait ko. sähköposti samalla kopiona myös harjoitteluohjaajille ensimmäisten harjoittelupäivien aikana.
- Ohjaava opettaja antaa sähköpostilla palautetta tavoitteista opiskelijalle sekä ohjaajille ja sopii loppuarviointiajankohdan 15shlas 2 ryhmän opiskelijan kanssa.
- Sovi harjoitteluohjaajan kanssa väliarviointiaika (3 viikolle) heti jakson alussa. Väliarviointi käydään opiskelijan ja ohjaajien kesken. Tarvittaessa (15shlas1) myös opettaja tulee paikalle. Opiskelija valmistautuu väliarviointiin etukäteen kirjaamalla itselleen oppimansa asiat ja kehittämishaasteet. Opiskelija kirjaa käydystä keskustelusta tiivistelmän arviointilomakkeelle ja lähettää sähköpostilla ohjaavalle opettajalle ja ohjaajalle.
- Harjoittelun puolessa välissä pidetään reflektiokeskustelu koululla tai osastolla/harjoittelupaikassa. Reflektiokeskustelu sisältyy harjoittelutunteihin.
- Loppuarviointikeskustelu käydään opiskelijan, ohjaajan ja opettajan kesken. Mikäli kaikille osapuolille sopivaa ajankohtaa ei löydy, sovitaan arviointitavasta erikseen. Opiskelija tekee kirjallisen itsearvioinnin arviointilomakkeelle ja lähettää sen sähköpostilla opettajalle ja ohjaajille kaksi päivää ennen loppuarviointia.
- Opettajaohjaajaan voit olla yhteydessä sähköpostitse/puhelimitse harjoittelun aikana.
- mahdolliset poissaolot korvataan opettajan ja osaston kanssa sovitusti, pääsääntöisesti jakson aikana, toissijaisesti jaksoa pidentämällä tai seuraavalla jaksolla. Lisäpäivistä täytyy tehdä erillinen sopimus harjoittelupaikan kanssa.
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Hyväksytty
- osaa itsenäisesti soveltaa lasten ja nuorten hoitotyön tietoja ja taitoja, tunnistaa tiedon puutteitaan ja etsii aktiivisesti tietoa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida oman lapsipotilaansa hoitotyötä yhteistyössä ohjaajan, lapsen ja perheen kanssa
- osaa toteuttaa lasten lääke- ja nestehoitoa turvallisesti yhdessä ohjaajan kanssa ja tietää osaston lääkehoitokäytännöt
- tietää toimintayksikön merkityksen lapselle ja perheelle osana hoito- ja palveluketjua
- kohtaa lapsen/perheen/työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen lapsen/perheen/työyhteisön jäsenten kanssa
- osaa ohjata ja tukea eri-ikäistä lasta ja perhettä hoitoprosessin eri vaiheissa ohjaajan kanssa
- osaa toimia oman ammattinsa edustajana moniammatillisessa työyhteisössä
- toimii vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat ja osaa toimia turvallisesti lapsen ja perheen kanssa
- noudattaa salassapitovelvoitetta ja potilaan tietosuojaohjeistusta
- noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
- tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
Hylätty
- lasten ja nuorten hoitotyön teoriatiedoissa ja taidoissa selviä puutteita ohjauskeskusteluiden jälkeenkin, ei hae aktiivisesti itse tietoa eikä tunnista tiedon puutteitaan
- oman lapsipotilaan hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi ovat puutteellisia eivätkä edistä lapsen/perheen hyvinvointia
- tekee virheitä lääkehoidossa toistuvasti ohjauksesta huolimatta
- oman lapsipotilaan ja perheensä hoitopolku ei ole hahmottunut
- kohtelee lapsipotilaita/perhettä/työyhteisön jäseniä epäasiallisesti ja epäkunnioittavasti eikä kykene ammatilliseen vuorovaikutukseen lapsen/perheen tai työyhteisön jäsenten kanssa
- ei tunnista lapsen ja perheen ohjaus/tukemisen tarpeita eikä osoita halukkuutta osallistua niihin
- ei kykene toimimaan oman ammattinsa edustajana moniammatillisessa työyhteisössä
- ei tunnista osaamisensa rajoja, vaarantaa toiminnallaan lapsen turvallisuuden
- rikkoo salassapitovelvollisuutta tai potilaan tietosuojaa
- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä (esim. ei ota vastuuta omasta oppimisestaan, tavoitteet puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan, jakson tuntimäärä ei täyty)
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti eikä pysty vastaanottamaan palautetta