Skip to main content

Nursing of Children and Adolescents, Supervised Clinical Training 2 (9 cr)

Code: 7K00BK57-3003

General information


Enrolment period
26.12.2017 - 12.01.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
05.03.2018 - 15.04.2018
Implementation has ended.
Credits
9 cr
Local portion
9 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Teachers
Anne Mäenpää
Person in charge
Stiina Storvik-Sydänmaa
Course
7K00BK57

Objectives (course unit)

The student
- is independently able to apply knowledge and skills in the nursing of children and adolescents;
- is able to plan, implement and evaluate nursing of children and adolescents in collaboration with the child and family;
- is able to implement children's medication and fluid therapy together with the mentor and knows the ward's medication procedures;
- knows the ward's patient protocols.

Content (course unit)

supervised clinical training

Prerequisites (course unit)

First year and middle phase studies completed, at least 135 credits , including the basic level studies in the field of the optional professional studies. Participation in Nursing of Children and Adolescents 2 4 ects

Location and time

vk 10-15/2018

Exam schedules

-

Evaluation methods and criteria

- Hyväksytty/ hylätty. Osallistuminen ohjatun harjoittelun orientaatio- ja reflektiotunneille. Osallistuminen ohjattuun harjoitteluun määrätyn tuntimäärän mukaisesti, harjoittelun tavoitteiden, itsearvioinnin ja kirjallisten tehtävien tekeminen ohjeiden mukaan. Lääkehoidon passin täyttäminen.
-15shlas1: Taitokoe ja hoitosuunnitelma
-15shlas2: Ohjaustehtävä

Assessment scale

Pass/Fail

Teaching methods

Ohjattu harjoittelu viikot 10-15/2018

Learning materials

Tabula: ohjatun harjoittelun käsikirja

Student workload

Harjoittelun kokonaistuntimäärä 40h x 6viikkoa eli yhteensä 240 tuntia

Completion alternatives

ei ole

International connections

-

Further information

- Opiskelija on varannut harjoittelupaikan 6 viikoksi aikaisemmin Jobstepin kautta.
- 15shlas1: Osaamisen näyttö osastolla ja Oman lapsen ja perheen hoitosuunnitelma; Hoitosuunnitelma tehdään omasta lapsesta/perheestä 1 päivän osalta (tai poliklinikkakäynniltä) rakenteisen kirjaamisen (FinnCC mukaan) mukaan. Itsearvioinnissa pohdi vuorovaikutussuhdettasi lapseen/perheeseen. Hoitosuunnitelma palautetaan viikon kuluessa harjoittelujakson päättymisestä.
- 15shlas2: Ohjaustehtävä kts. Tabulasta ohje
- Täytä lääkehoidon passia jakson aikana.
- Laadi ennen harjoittelujakson alkua alustavat tavoitteet arviointilomakkeelle.
- Laadi harjoitteluohjaajien työvuoroja mukailevat työvuorot harjoittelujaksolle kirjattuna työvuorolomakkeelle. Kirjaa myös ohjaajasi nimikirjaimet kunkin työvuoron kohdalle.
- Lähetä ohjaavalle opettajalle työvuoroehdotukset ja alustavat tavoitteet arviointilomakkeelle kirjattuna, lait ko. sähköposti samalla kopiona myös harjoitteluohjaajille ensimmäisten harjoittelupäivien aikana.
- Ohjaava opettaja antaa sähköpostilla palautetta tavoitteista opiskelijalle sekä ohjaajille ja sopii loppuarviointiajankohdan 15shlas 2 ryhmän opiskelijan kanssa.
- Sovi harjoitteluohjaajan kanssa väliarviointiaika (3 viikolle) heti jakson alussa. Väliarviointi käydään opiskelijan ja ohjaajien kesken. Tarvittaessa (15shlas1) myös opettaja tulee paikalle. Opiskelija valmistautuu väliarviointiin etukäteen kirjaamalla itselleen oppimansa asiat ja kehittämishaasteet. Opiskelija kirjaa käydystä keskustelusta tiivistelmän arviointilomakkeelle ja lähettää sähköpostilla ohjaavalle opettajalle ja ohjaajalle.
- Harjoittelun puolessa välissä pidetään reflektiokeskustelu koululla tai osastolla/harjoittelupaikassa. Reflektiokeskustelu sisältyy harjoittelutunteihin.
- Loppuarviointikeskustelu käydään opiskelijan, ohjaajan ja opettajan kesken. Mikäli kaikille osapuolille sopivaa ajankohtaa ei löydy, sovitaan arviointitavasta erikseen. Opiskelija tekee kirjallisen itsearvioinnin arviointilomakkeelle ja lähettää sen sähköpostilla opettajalle ja ohjaajille kaksi päivää ennen loppuarviointia.
- Opettajaohjaajaan voit olla yhteydessä sähköpostitse/puhelimitse harjoittelun aikana.
- mahdolliset poissaolot korvataan opettajan ja osaston kanssa sovitusti, pääsääntöisesti jakson aikana, toissijaisesti jaksoa pidentämällä tai seuraavalla jaksolla. Lisäpäivistä täytyy tehdä erillinen sopimus harjoittelupaikan kanssa.

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Hyväksytty
- osaa itsenäisesti soveltaa lasten ja nuorten hoitotyön tietoja ja taitoja, tunnistaa tiedon puutteitaan ja etsii aktiivisesti tietoa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida oman lapsipotilaansa hoitotyötä yhteistyössä ohjaajan, lapsen ja perheen kanssa
- osaa toteuttaa lasten lääke- ja nestehoitoa turvallisesti yhdessä ohjaajan kanssa ja tietää osaston lääkehoitokäytännöt
- tietää toimintayksikön merkityksen lapselle ja perheelle osana hoito- ja palveluketjua
- kohtaa lapsen/perheen/työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen lapsen/perheen/työyhteisön jäsenten kanssa
- osaa ohjata ja tukea eri-ikäistä lasta ja perhettä hoitoprosessin eri vaiheissa ohjaajan kanssa
- osaa toimia oman ammattinsa edustajana moniammatillisessa työyhteisössä
- toimii vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat ja osaa toimia turvallisesti lapsen ja perheen kanssa
- noudattaa salassapitovelvoitetta ja potilaan tietosuojaohjeistusta
- noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
- tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta


Hylätty
- lasten ja nuorten hoitotyön teoriatiedoissa ja taidoissa selviä puutteita ohjauskeskusteluiden jälkeenkin, ei hae aktiivisesti itse tietoa eikä tunnista tiedon puutteitaan
- oman lapsipotilaan hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi ovat puutteellisia eivätkä edistä lapsen/perheen hyvinvointia
- tekee virheitä lääkehoidossa toistuvasti ohjauksesta huolimatta
- oman lapsipotilaan ja perheensä hoitopolku ei ole hahmottunut
- kohtelee lapsipotilaita/perhettä/työyhteisön jäseniä epäasiallisesti ja epäkunnioittavasti eikä kykene ammatilliseen vuorovaikutukseen lapsen/perheen tai työyhteisön jäsenten kanssa
- ei tunnista lapsen ja perheen ohjaus/tukemisen tarpeita eikä osoita halukkuutta osallistua niihin
- ei kykene toimimaan oman ammattinsa edustajana moniammatillisessa työyhteisössä
- ei tunnista osaamisensa rajoja, vaarantaa toiminnallaan lapsen turvallisuuden
- rikkoo salassapitovelvollisuutta tai potilaan tietosuojaa
- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä (esim. ei ota vastuuta omasta oppimisestaan, tavoitteet puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan, jakson tuntimäärä ei täyty)
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti eikä pysty vastaanottamaan palautetta

Go back to top of page