Siirry suoraan sisältöön

Yhteiskunta- ja käyttäytymistieteelliset opinnot (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00BC61-3044

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.06.2018 - 20.08.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2018 - 17.12.2018
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Maija Koivunen
Ilona Jylhäsalo
Taina Ojaniemi
Vastuuhenkilö
Maija Koivunen
Opintojakso
7K00BC61

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- tietää kasvatustieteen, psykologian ja sosiaalipolitiikan tieteenalat ja kiinnostuksen kohteet
- osaa kuvata psyykkisten tekijöiden yhteyttä terveyteen
- tietää eri- ikäisen ihmisen psyykkisestä kehityksestä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteita hoitotyössä kasvatustieteellistä tietoa soveltaen
- tietää sosiaalivakuutusjärjestelmän ja kuntoutuspalvelut siten, että osaa toimia hoitotyön ammattilaisena osana moniammatillista työryhmää

Sisältö (Opintojakso)

- kehityspsykologia
- terveyspsykologia
- ohjausprosessi
- suomalainen sosiaaliturva

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

- ei esitietovaatimuksia

Aika ja paikka

Psykologia: aloitusluennolla läsnäolovelvollisuus
Sosiaaliturva: aloitusluennolla läsnäolovelvollisuus
Ohjausosaaminen: läsnäolovelvollisuus

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Psykologia:tentti tenttiterraariossa erikseen ilmoitettuna ajankohtana. Tentin aineisto määrittyy ensimmäiselle luentokerralla.
Ohjausosaaminen:Ei tenttiä. Hyväksytty suoritus edellyttää 100% läsnäoloa tunneilla ja hyväksytysti suoritettua tehtävää sekä seminaariin osallistumista. Hyväksytty / hylätty.
Orientaatio 15.8 klo 12.30-14.00; seminaari 12.9 klo 8.30-10 (16shper1) sekä 24.9. klo 08.30-11.45 (15shper2).
Tehtävä sisältää pienryhmässä tehdyn seminaariesityksen potilasohjauksesta sekä TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjeen mukaisen raportin tästä esityksestä. Seminaariesityksen suunnitelma lähetetään Ilonalle sähköpostilla (ilona.jylhasalo@tamk.fi) 22.8 mennessä. Raportti sisältää pienryhmässä työstettyä teoreettiseen tietoon perustuvaa pohdintaa potilasohjauksesta sekä opiskelijakohtaisen itsearvioinnin. Kirjallinen tehtävä palautetaan:
16shper1 3.9 mennessä
15shper2 17.9 mennessä
paperisena kuntokatu 4:n postihuoneeseen. Tehtävästä saa palautteen seminaaritapaamisessa.
Sosiaaliturva: tentin / tehtävän ajankohta tarkentuu orientaatiotunnilla

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Psykologia: tentti tenttiterraariossa. Hyväksytysti suoritettu tehtävä. Uusinta tenttiterraariossa yksilötenttinä erikseen ilmoitettuna ajankohtana.
Ohjausosaaminen: hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 100% läsnäoloa tunneilla ja hyväksytysti suoritettua tehtävää. Tehtävä sisältää TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjeen mukaisen raportin potilasohjauksesta sekä seminaariesityksen. Kirjallinen osuus tehtävästä sisältää teoreettiseen tietoon perustuvaa pohdintaa potilasohjauksesta.Tarkemmat ohjeet tehtävästä ensimmäisessä tapaamisessa.
Sosiaaliturva: numeerinen arviointi 0-5, arviointiperusteet tarkentuvat orientaatiotunnilla

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, tehtävät, itsenäinen työskentely verkossa, seminaari

Oppimateriaalit

Psykologia:
Nurmi J-E, Ahonen T, Lyytinen P, Pulkkinen L ja Ruoppila I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. Sivut 1-308. WSOY
Ryttyläinen K ja Valkama S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. s. 43-160. Edita
Seksuaalisuuden portaat: https://www.urpot.fi/vanhemmille/tietoa/seksuaalisuuden-portaat/
Sinkkonen, J. &Kalland, M. 2005 (toim.). Varhaiset ihmissuhteet ja niiden häiriintyminen. s. 13-66. Werner Söderström osakeyhtiö.
Sosiaalipolitiikka:
Niemelä P (toim)2010. Hyvinvointipolitiikka. WSOY
Ihalainen J ja Kettunen T. 2011. Turvaverkko vai tarmpoliini. WSOY
Ohjausosaaminen:
Vänskä K, Laitinen-Väänänen S, Kettunen T ja Mäkelä J.2011. Onnistuuko ohjaus?. Edita

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Osa 1 Ohjausosaaminen 1op
Osa 2 Psykologia 2op
Osa 3 Sosiaaliturva 2op

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- ei tunnista riittävällä laajuudella yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisiin aloihin liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä.
- esittää virheellistä tai arkitietoa

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa tunnistaa ja määritellä yhteiskunta- ja käyttäytymistieteiden alaan kuuluvia ilmiöitä ja osaa käyttää tieteenalojen peruskäsitteitä.
-ymmärtää käsitteiden perussisällön ja eri tieteiden yhteyden hoitotyöhön
- tieto on pinnallista, toistavaa, perustelut vähäisiä
- toteuttaa annetut tehtävät vastuullisesti ryhmän jäsenenä
- osaa suunnitella ammatillisen ohjaustilanteen

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa jäsentää ja yhdistellä yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisten ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- osaa vertailla eri teoriaperinteistä tulevia näkemyksiä
- osaa suhteuttaa teoreettista tietoa tulevan ammattinsa käytäntöihin
- osaa käyttää psykologista ja kasvatustieteellistä tietoa erilaisissa ohjaus- ja ongelmatilanteissa sekä perustella toimintaansa
- opiskelija osaa analysoida kokemuksiaan ja toimintaa teoreettisen tiedon avulla
- osoittaa ammatillisia ohjaus ja vuorovaikutustaitoja ryhmässä
- osaa suunnitella kasvatustieteelliseen tietoon perustuvia erilaisia ohjaustilanteita

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- ymmärtää yhteiskunta- ja käyttäytymistieteteisiin liittyviä laaja-alaisa kokonaisuuksia, teoriaperinteitä ja niiden välisiä suhteita
- kykenee arvioimaan ja analysoimaan tietoa ja sen merkitystä hoitotyön kontekstissa
- osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, sekä perustella valintojaan ja kokeilla luovasti uudenlaisia toimintamalleja
- osaa toimia yhteistyössä joustavasti ja rakentavasti
- osaa sekä suunnitella että analysoida ja reflektoida ohjausta ja vuorovaikutusta hoitotyössä teoriatiedon avulla
- tunnistaa teoreettisen tiedon avulla oman toimintansa merkityksen asiakastyössä ja työyhteisön kehittämisessä
- osaa käyttää tietoa oman ammatillisen kasvunsa tukena

Siirry alkuun