Yhteiskunta- ja käyttäytymistieteelliset opinnot (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00BC61-3044
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.06.2018 - 20.08.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2018 - 17.12.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Maija Koivunen
- Ilona Jylhäsalo
- Taina Ojaniemi
- Vastuuhenkilö
- Maija Koivunen
- Opintojakso
- 7K00BC61
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tietää kasvatustieteen, psykologian ja sosiaalipolitiikan tieteenalat ja kiinnostuksen kohteet
- osaa kuvata psyykkisten tekijöiden yhteyttä terveyteen
- tietää eri- ikäisen ihmisen psyykkisestä kehityksestä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteita hoitotyössä kasvatustieteellistä tietoa soveltaen
- tietää sosiaalivakuutusjärjestelmän ja kuntoutuspalvelut siten, että osaa toimia hoitotyön ammattilaisena osana moniammatillista työryhmää
Sisältö (Opintojakso)
- kehityspsykologia
- terveyspsykologia
- ohjausprosessi
- suomalainen sosiaaliturva
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
- ei esitietovaatimuksia
Aika ja paikka
Psykologia: aloitusluennolla läsnäolovelvollisuus
Sosiaaliturva: aloitusluennolla läsnäolovelvollisuus
Ohjausosaaminen: läsnäolovelvollisuus
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Psykologia:tentti tenttiterraariossa erikseen ilmoitettuna ajankohtana. Tentin aineisto määrittyy ensimmäiselle luentokerralla.
Ohjausosaaminen:Ei tenttiä. Hyväksytty suoritus edellyttää 100% läsnäoloa tunneilla ja hyväksytysti suoritettua tehtävää sekä seminaariin osallistumista. Hyväksytty / hylätty.
Orientaatio 15.8 klo 12.30-14.00; seminaari 12.9 klo 8.30-10 (16shper1) sekä 24.9. klo 08.30-11.45 (15shper2).
Tehtävä sisältää pienryhmässä tehdyn seminaariesityksen potilasohjauksesta sekä TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjeen mukaisen raportin tästä esityksestä. Seminaariesityksen suunnitelma lähetetään Ilonalle sähköpostilla (ilona.jylhasalo@tamk.fi) 22.8 mennessä. Raportti sisältää pienryhmässä työstettyä teoreettiseen tietoon perustuvaa pohdintaa potilasohjauksesta sekä opiskelijakohtaisen itsearvioinnin. Kirjallinen tehtävä palautetaan:
16shper1 3.9 mennessä
15shper2 17.9 mennessä
paperisena kuntokatu 4:n postihuoneeseen. Tehtävästä saa palautteen seminaaritapaamisessa.
Sosiaaliturva: tentin / tehtävän ajankohta tarkentuu orientaatiotunnilla
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Psykologia: tentti tenttiterraariossa. Hyväksytysti suoritettu tehtävä. Uusinta tenttiterraariossa yksilötenttinä erikseen ilmoitettuna ajankohtana.
Ohjausosaaminen: hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 100% läsnäoloa tunneilla ja hyväksytysti suoritettua tehtävää. Tehtävä sisältää TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjeen mukaisen raportin potilasohjauksesta sekä seminaariesityksen. Kirjallinen osuus tehtävästä sisältää teoreettiseen tietoon perustuvaa pohdintaa potilasohjauksesta.Tarkemmat ohjeet tehtävästä ensimmäisessä tapaamisessa.
Sosiaaliturva: numeerinen arviointi 0-5, arviointiperusteet tarkentuvat orientaatiotunnilla
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, tehtävät, itsenäinen työskentely verkossa, seminaari
Oppimateriaalit
Psykologia:
Nurmi J-E, Ahonen T, Lyytinen P, Pulkkinen L ja Ruoppila I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. Sivut 1-308. WSOY
Ryttyläinen K ja Valkama S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. s. 43-160. Edita
Seksuaalisuuden portaat: https://www.urpot.fi/vanhemmille/tietoa/seksuaalisuuden-portaat/
Sinkkonen, J. &Kalland, M. 2005 (toim.). Varhaiset ihmissuhteet ja niiden häiriintyminen. s. 13-66. Werner Söderström osakeyhtiö.
Sosiaalipolitiikka:
Niemelä P (toim)2010. Hyvinvointipolitiikka. WSOY
Ihalainen J ja Kettunen T. 2011. Turvaverkko vai tarmpoliini. WSOY
Ohjausosaaminen:
Vänskä K, Laitinen-Väänänen S, Kettunen T ja Mäkelä J.2011. Onnistuuko ohjaus?. Edita
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
Sisällön jaksotus
Osa 1 Ohjausosaaminen 1op
Osa 2 Psykologia 2op
Osa 3 Sosiaaliturva 2op
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- ei tunnista riittävällä laajuudella yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisiin aloihin liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä.
- esittää virheellistä tai arkitietoa
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa tunnistaa ja määritellä yhteiskunta- ja käyttäytymistieteiden alaan kuuluvia ilmiöitä ja osaa käyttää tieteenalojen peruskäsitteitä.
-ymmärtää käsitteiden perussisällön ja eri tieteiden yhteyden hoitotyöhön
- tieto on pinnallista, toistavaa, perustelut vähäisiä
- toteuttaa annetut tehtävät vastuullisesti ryhmän jäsenenä
- osaa suunnitella ammatillisen ohjaustilanteen
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa jäsentää ja yhdistellä yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisten ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- osaa vertailla eri teoriaperinteistä tulevia näkemyksiä
- osaa suhteuttaa teoreettista tietoa tulevan ammattinsa käytäntöihin
- osaa käyttää psykologista ja kasvatustieteellistä tietoa erilaisissa ohjaus- ja ongelmatilanteissa sekä perustella toimintaansa
- opiskelija osaa analysoida kokemuksiaan ja toimintaa teoreettisen tiedon avulla
- osoittaa ammatillisia ohjaus ja vuorovaikutustaitoja ryhmässä
- osaa suunnitella kasvatustieteelliseen tietoon perustuvia erilaisia ohjaustilanteita
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- ymmärtää yhteiskunta- ja käyttäytymistieteteisiin liittyviä laaja-alaisa kokonaisuuksia, teoriaperinteitä ja niiden välisiä suhteita
- kykenee arvioimaan ja analysoimaan tietoa ja sen merkitystä hoitotyön kontekstissa
- osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, sekä perustella valintojaan ja kokeilla luovasti uudenlaisia toimintamalleja
- osaa toimia yhteistyössä joustavasti ja rakentavasti
- osaa sekä suunnitella että analysoida ja reflektoida ohjausta ja vuorovaikutusta hoitotyössä teoriatiedon avulla
- tunnistaa teoreettisen tiedon avulla oman toimintansa merkityksen asiakastyössä ja työyhteisön kehittämisessä
- osaa käyttää tietoa oman ammatillisen kasvunsa tukena