Social and Behavioural sciences (5 cr)
Code: 7K00BC61-3044
General information
- Enrolment period
- 04.06.2018 - 20.08.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2018 - 17.12.2018
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
- Teachers
- Maija Koivunen
- Ilona Jylhäsalo
- Taina Ojaniemi
- Person in charge
- Maija Koivunen
- Course
- 7K00BC61
Objectives (course unit)
The student
-knows the focus of educational sciences, psychology and social policy;
-is able to describe psychological factors related to health;
-knows psychological development at different ages;
-is able to plan, implement and evaluate educational sessions by using pedagogical knowledge;
-knows the social security system and rehabilitation services and is able to work as a professional in interdisciplinary teams.
Content (course unit)
-developmental psychology
-health psychology
-guidance process
-Finnish social security system
Prerequisites (course unit)
None
Location and time
Psykologia: aloitusluennolla läsnäolovelvollisuus
Sosiaaliturva: aloitusluennolla läsnäolovelvollisuus
Ohjausosaaminen: läsnäolovelvollisuus
Exam schedules
Psykologia:tentti tenttiterraariossa erikseen ilmoitettuna ajankohtana. Tentin aineisto määrittyy ensimmäiselle luentokerralla.
Ohjausosaaminen:Ei tenttiä. Hyväksytty suoritus edellyttää 100% läsnäoloa tunneilla ja hyväksytysti suoritettua tehtävää sekä seminaariin osallistumista. Hyväksytty / hylätty.
Orientaatio 15.8 klo 12.30-14.00; seminaari 12.9 klo 8.30-10 (16shper1) sekä 24.9. klo 08.30-11.45 (15shper2).
Tehtävä sisältää pienryhmässä tehdyn seminaariesityksen potilasohjauksesta sekä TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjeen mukaisen raportin tästä esityksestä. Seminaariesityksen suunnitelma lähetetään Ilonalle sähköpostilla (ilona.jylhasalo@tamk.fi) 22.8 mennessä. Raportti sisältää pienryhmässä työstettyä teoreettiseen tietoon perustuvaa pohdintaa potilasohjauksesta sekä opiskelijakohtaisen itsearvioinnin. Kirjallinen tehtävä palautetaan:
16shper1 3.9 mennessä
15shper2 17.9 mennessä
paperisena kuntokatu 4:n postihuoneeseen. Tehtävästä saa palautteen seminaaritapaamisessa.
Sosiaaliturva: tentin / tehtävän ajankohta tarkentuu orientaatiotunnilla
Evaluation methods and criteria
Psykologia: tentti tenttiterraariossa. Hyväksytysti suoritettu tehtävä. Uusinta tenttiterraariossa yksilötenttinä erikseen ilmoitettuna ajankohtana.
Ohjausosaaminen: hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 100% läsnäoloa tunneilla ja hyväksytysti suoritettua tehtävää. Tehtävä sisältää TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjeen mukaisen raportin potilasohjauksesta sekä seminaariesityksen. Kirjallinen osuus tehtävästä sisältää teoreettiseen tietoon perustuvaa pohdintaa potilasohjauksesta.Tarkemmat ohjeet tehtävästä ensimmäisessä tapaamisessa.
Sosiaaliturva: numeerinen arviointi 0-5, arviointiperusteet tarkentuvat orientaatiotunnilla
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Lähiopetus, pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, tehtävät, itsenäinen työskentely verkossa, seminaari
Learning materials
Psykologia:
Nurmi J-E, Ahonen T, Lyytinen P, Pulkkinen L ja Ruoppila I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. Sivut 1-308. WSOY
Ryttyläinen K ja Valkama S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. s. 43-160. Edita
Seksuaalisuuden portaat: https://www.urpot.fi/vanhemmille/tietoa/seksuaalisuuden-portaat/
Sinkkonen, J. &Kalland, M. 2005 (toim.). Varhaiset ihmissuhteet ja niiden häiriintyminen. s. 13-66. Werner Söderström osakeyhtiö.
Sosiaalipolitiikka:
Niemelä P (toim)2010. Hyvinvointipolitiikka. WSOY
Ihalainen J ja Kettunen T. 2011. Turvaverkko vai tarmpoliini. WSOY
Ohjausosaaminen:
Vänskä K, Laitinen-Väänänen S, Kettunen T ja Mäkelä J.2011. Onnistuuko ohjaus?. Edita
Student workload
5op tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
Content scheduling
Osa 1 Ohjausosaaminen 1op
Osa 2 Psykologia 2op
Osa 3 Sosiaaliturva 2op
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
- ei tunnista riittävällä laajuudella yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisiin aloihin liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä.
- esittää virheellistä tai arkitietoa
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
- osaa tunnistaa ja määritellä yhteiskunta- ja käyttäytymistieteiden alaan kuuluvia ilmiöitä ja osaa käyttää tieteenalojen peruskäsitteitä.
-ymmärtää käsitteiden perussisällön ja eri tieteiden yhteyden hoitotyöhön
- tieto on pinnallista, toistavaa, perustelut vähäisiä
- toteuttaa annetut tehtävät vastuullisesti ryhmän jäsenenä
- osaa suunnitella ammatillisen ohjaustilanteen
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
- osaa jäsentää ja yhdistellä yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisten ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- osaa vertailla eri teoriaperinteistä tulevia näkemyksiä
- osaa suhteuttaa teoreettista tietoa tulevan ammattinsa käytäntöihin
- osaa käyttää psykologista ja kasvatustieteellistä tietoa erilaisissa ohjaus- ja ongelmatilanteissa sekä perustella toimintaansa
- opiskelija osaa analysoida kokemuksiaan ja toimintaa teoreettisen tiedon avulla
- osoittaa ammatillisia ohjaus ja vuorovaikutustaitoja ryhmässä
- osaa suunnitella kasvatustieteelliseen tietoon perustuvia erilaisia ohjaustilanteita
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
- ymmärtää yhteiskunta- ja käyttäytymistieteteisiin liittyviä laaja-alaisa kokonaisuuksia, teoriaperinteitä ja niiden välisiä suhteita
- kykenee arvioimaan ja analysoimaan tietoa ja sen merkitystä hoitotyön kontekstissa
- osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, sekä perustella valintojaan ja kokeilla luovasti uudenlaisia toimintamalleja
- osaa toimia yhteistyössä joustavasti ja rakentavasti
- osaa sekä suunnitella että analysoida ja reflektoida ohjausta ja vuorovaikutusta hoitotyössä teoriatiedon avulla
- tunnistaa teoreettisen tiedon avulla oman toimintansa merkityksen asiakastyössä ja työyhteisön kehittämisessä
- osaa käyttää tietoa oman ammatillisen kasvunsa tukena