Matematiikan jatkokurssi (3 op)
Toteutuksen tunnus: 5B00BL00-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2018 - 10.11.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2018 - 19.12.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Rakennusmestari
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa
- tulkita derivaatan muutosnopeutena
- määrittää derivaatan graafisesti, numeerisesti ja symbolisesti
- soveltaa derivaattaa tekniikan perussovellustehtävissä
- kuvata tilastollisia tietoja ja laskea tilastollisia tunnuslukuja sekä ymmärtää saamiensa tulosten merkityksen
- käyttää tietokonetta tilastollisten laskelmien ja kuvaajien tekoon (Excel).
Sisältö (Opintojakso)
Derivaatta muutosnopeutena, derivaatan laskeminen graafisesti, numeerisesti ja kaavojen avulla, joitakin derivaatan sovelluksia. Tilastojen muodostaminen ja kuvaaminen, tilastollisia tunnuslukuja, korrelaatio, regressio. Tilaston osuudessa työkaluna on Excel.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssin loppukoe on 17.12.2018. Se on pääosin monivalintatentti. 1. uusinnan ajankohta on tammikuussa 2019. Sen ajankohta täsmennetään tammikuun 2019 alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Opintojakso suoritetaan kokeilla ja viikoittain tarkastettavilla harjoitustehtävillä, joiden tekeminen vaikuttaa arvosanaan. Kotitehtäväpisteiden saamiseksi on osallistuttava kotitehtävien tarkistukseen ja oltava valmis esittämään oma ratkaisunsa. Jo arvosanan 0 saaminen edellyttää säännöllistä läsnäoloa koko opintojakson ajan sekä kurssikokeeseen osallistumista.
Harjoitustehtävillä saa lisäpisteitä oheisen taulukon mukaan:
yli 30% : 1
yli 40% : 2
yli 50% : 3
yli 70% : 4
yli 80% : 5
yli 90%: 6
Harjoitustehtäväpisteet eivät vaikuta kurssin läpipääsyyn vaan niillä voi korottaa arvosanaa. Lopullinen arvosana määräytyy kokeen, harjoitustehtäväpisteiden ja osallistumisaktiivisuuden perusteella.
Harjoitustehtäväpisteet vaikuttavat myös uusinnan/ korotuksen tulokseen. Kurssilla on myös läsnäolovelvoite, mikä vaikuttaa arviointiin. Tästä annetaan tarkemmat ohjeet ensimmäisellä opetuskerralla.
Tekemällä ja palauttamalla erikseen annettavia etätehtäviä voi lisäksi tienata maksimissaan 1-3 lisäpistettä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, laskuharjoitukset, etätehtävät, kotitehtävät, esimerkit ja Tabula-materiaali.
Oppimateriaalit
Tunneilla, O365-pilvessä ja Tabulassa jaettava materiaali.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa käyttää opintojaksoon sisältyviä perusasioita ja ratkaista yksinkertaisia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia. Ratkaisujen perusteluissa ja matemaattisissa käsitteissä ja merkinnöissä on vielä haparointia. Opiskelija ottaa vastuun omasta opiskelustaan ja suoriutuu tehtävistä ryhmän tukemana.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa soveltaa opintojakson asioita erilaisiin tilanteisiin ja osaa perustella ratkaisut. Matemaattisia merkintöjä ja käsitteitä käytetään pääsääntöisesti oikein. Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä itsenäisesti ja ottaa vastuun myös ryhmän suoriutumisesta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisut sekä käyttää oikeita matemaattisia merkintöjä. Opiskelija on erittäin motivoitunut ja ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta.