Siirry suoraan sisältöön

Rakennuspiirustukset ja CAD suunnittelu (3 op)

Toteutuksen tunnus: 5B00BK93-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2017 - 15.02.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2018 - 31.07.2018
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Rakennusmestari
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jaakko Aumala
Vastuuhenkilö
Jaakko Aumala
Opintojakso
5B00BK93

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

opiskelija saavuttaa perusvalmiudet viestintään rakennuspiirustusten avulla.

Sisältö (Opintojakso)

Käsitellään rakennuspiirustusten tuottamista ja tulkintaa varten kuvaustavat, piirrosmerkit sekä näihin liittyen rakennusalalla vallitsevat käytännöt.
Käsitellään AutoCAD ohjelman perusteet.

Aika ja paikka

Erillisen aikataulun mukaisesti

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Jokaisen lähitunnin alussa on pieni välitentti. Välitentti sulkeutuu tabulassa aina 10 min. tunnin alkamisajan jälkeen. Ei siis kannata myöhästyä tunnilta, mikäli aikoo välitenteillä saada hyvät pisteet! Kurssin lopuksi on uusintatentti, jolla voi korvata / korottaa välitenteillä saadut suorituspisteet. Jos välitenttejä jää suorittamatta 1/3 kaikista tai enemmän, joutuu aina tekemään uusintatentin, vaikka tulokset olisivat muuten erinomaisia.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Välitenttien (tai uusintatentin) osuus n. 40%, harjoitustyön osuus n. 60% arvosanasta.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Videopohjaista virtuaaliopetusta noin puolet ja tavanomaista luokkaopetusta puolet kurssista. Demonstaraatioita, ohjattua työskentelyä, materiaalin itseopiskelua, tuntiharjoitteita, virtuaaliharjoituksia ja laajempia harjoitustöitä.

Oppimateriaalit

Tabulassa on pdf-materiaaleja ja videoita. Muu materiaali voi olla käytössä oman harkinnan mukaan, mutta ei ole välttämätöntä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kuorma on pyritty jakamaan tasaisesti kurssin ajalle, joten ole aktiivisesti mukana alusta saakka. Kunkin yksilökohtainen etenemisnopeus on erilainen, joten on vaikea sanoa yleissitovaa kokonaisajan käyttöä. Varaa reilusti aikaa omaehtoiselle harjoittelulle, erityisesti harjoitustyölle.

Sisällön jaksotus

AutoCAD-ohjelma käydään aluksi perusteellisesti läpi. Kurssin edetessä painopistettä siirretään rakennuspiirustusten merkintöjen ja geometristen ominaisuuksien suuntaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tapauskohtaisesti harkittavissa, mikäli on erityisiä perusteita.

Lisätietoja opiskelijoille

Tabulan seuraaminen on välttämätöntä heti kurssin alusta lähtien. Kurssille on hieman huono tulla myöhässä mukaan, kun heti alkuun käydään aivan oleellisimmat perusasiat AutoCAD-ohjelmasta läpi.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on jättänyt palauttamatta vaaditun harjoitustyön tai palautettu työ ei ole ollut asianmukaisesti tehty. Esimerkiksi se on keskeneräinen. Tai opiskelija ei ole saanut merkintää suoritetusta tentistä / välitenteistä. Opiskelijalla ei ole perusvalmiuksia työelämään rakennuspiirustusten ja CAD-taitojen suhteen.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on saanut kaikki pakolliset suoritteet hyväksyttävän tasoisesti läpi, eli harjoitustyöt ja välitentit/uusintatentti ovat kaikki hyväksytyn minimitason läpäiseviä. 2 edellyttää jo jonkinverran minimivaatimuksia parempaa osaamista. Opiskelija tarvii suoriutuakseen kurssiin liittyvistä tehtävistä kohtuullisen paljon apua.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on suoriutunut tentissä ja harjoitustöissä keskitasoisesti (3) tai keskitasoista paremmin (4) painotukset huomioiden. Opiskelija ei tarvi paljoakaan apua suoriutuakseen kurssiin liittyvistä tehtävistä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on osoittanut osaavansa jakson asiat teoriassa ja käytännössä kiitettävän hyvin. Opiskelija on tehnyt lähes virheettömän harjoitustyön. Tarkempia pisterajoja ei vielä voi julkaista, kun ne muuttuvat joka vuosi. Opiskelija on hyvä ratkaisemaan tehtäviin liittyviä ongelmia ja voi näin toimia apuna myös muille opiskelijoille.

Siirry alkuun