Puukauppa ja puunkorjuun suunnittelu (13 op)
Toteutuksen tunnus: 6M00BG67-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 16.12.2017 - 09.02.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 02.04.2018 - 09.06.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 13 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Metsätalous
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Miia Seilonen
- Jenni Kokkarinen
- Manne Viljamaa
- Vastuuhenkilö
- Manne Viljamaa
- Opintojakso
- 6M00BG67
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
-tuntee puukauppatavat, mukaanlukien sähköinen puukauppa, sekä puumarkkinoiden olosuhteet Suomessa ja niiden merkityksen puunhankinnassa
-tuntee puukaupan markkinointimenetelmiä ja asiakkuuden hallinnan perusteet
-osaa hyödyntää puustotietoja, hinnoitella leimikoita ja tehdä puukauppaan liittyvät asiakirjat
-tuntee puunhankinnan osalta talousmetsien käyttöä ohjaavat lait , metsäsertifioinnin vaatimukset sekä erilaiset suositukset ja osaa soveltaa tätä tietoa puunhankinnan eri vaiheissa
-tunnistaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt
-osaa arvioida korjuukohteen puuston määrän, kertymän määrän ja rakenteen
-osaa laatia puukaupan ja korjuun suunnitelmia ja ohjata operaatioita hyödyntämällä paikkatietojärjestelmiä
-osaa arvioida toteutettujen toimenpiteiden onnistumista
Sisältö (Opintojakso)
Arvokkaiden elinympäristöjen tunnistaminen, puukaupan ja puunkorjuun suunnitteluharjoitukset leimikkotasolle, paikkatietolaitteiden ja -järjestelmien hyödyntäminen, leimikoiden ketjuttaminen ja resurssisuunnitelman teko, turvemaiden erityispiirteiden huomioiminen, puuvirtaharjoitukset, korjuujäljen arviointiharjoitus, luontolaadun arviointiharjoitus, maisematyölupa ja maiseman huomiointi operaatioissa
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Verkkotentti 24.5. - 28.5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakko- ja etätehtävät 50%: Setrifiointitehtävä 20 % ja puunkorjuun suunnittelun tehtävä 30 %.
Verkkotentti 50%
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähi- ja verkko-opetus, ennakko- ja etätehtävät, harjoitustyöt,itseopiskelu,verkkotentti.
Oppimateriaalit
Luonnonhoito:
Karhunruohosta sudenmarjaan metsäkasviopas, Veli Haikonen, Seppo Vuokko ja Markku Meriluoto, TAPIO
Kasvintunnistusopas (esim. Suomen ja pohjolan kasvit, Bo Nylén, Wsoy)
Liito-orava ja metsän käsittely, TAPIO 2004
Metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt, Markku Meriluoto ja Timo Soininen, TAPIO
Talousmetsien luonnonhoito – metsäammattilaisen käsikirja, TAPIO 2009
Metsätalous ja vesiensuojelu, Metsäteho, soveltuvin osin
Petolinnut ja metsätalous, Kontkanen&Nevalainen 2002
Lainsäädäntö soveltuvin osin
Hyvän metsänhoidon suositukset
Puukauppa:
Maisematyölupa kaavoitetuilla metsäalueilla, Tenhola, 2002 TAPIO
Metsäteknologian perusteet, Jori Uusitalo, Metsälehti kustannus, soveltuvin osin
Näin se on: Metsänomistajan lakiopas, Kiviniemi M., 2011
Matti Kiviniemi 2006, Puukauppa, soveltuvat osat
Maastotaulukot
Tapion taskukirja, soveltuvat osat
Maastotaulukot
Puunkorjuu:
Metsäteho Oy:n Puuhuolto-opas, http://www.metsateho.fi/puuhuolto-opas
Metsätehon muut oppaat (mm. Puunkorjuun suunnittelu 2005, säästöpuut –esite, rantametsien käsittelysuositus, ojitusalueiden puunkorjuu) – löytyvät Metsätehon inter-netsivuilta (www.metsateho.fi)
Metsäteknologian perusteet, Jori Uusitalo, Metsälehti kustannus, soveltuvin osin
Muu luennoilla osoitettu materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta noin 55h, josta maasto-opetusta noin 25h ja omatoimista opiskelua 270h.
Sisällön jaksotus
Puukauppatavat, puunmyyntisuunnitelman laatiminen, leimikon puumäärän arvioiminen, puukaupan tekeminen ja hinnoittelu, puukaupan ja puunkorjuun kannalta keskeisimmät lait, sertifiointikriteerit ja suositukset talousmetsissä, erityisen tärkeät elinympäristöt ja luonnonhoito puunkorjuukohteilla, korjuun suunnittelu ja työsuojelu, GPS-laitteiden hyödyntäminen korjuun suunnittelussa, korjuun ketjutus, suometsien korjuun erityispiirteet, kunnostusojitus ja vesiensuojelutoimenpiteet puunkorjuussa ja korjuujäljen arviointi.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vierailija metsäyhtiöstä ja Mhy:ltä. Käytännön harjoituksia todellisilla leimikoillla. Tutustuminen Puuvirtaan eli virtuaaliseen puunhankintaympäristöön. Verkkotentissä hyödynnetään virtuaalikuvaympäristöjä.
Lisätietoja opiskelijoille
Lähiopetuspäivien (4 kertaa) ohjelmat ja vastuuopettajat mainittu lukkarikoneessa. Kurssin etätehtävien listaus on Tabulassa. Poissaolot lähipäivistä voivat vaikuttaa arviointiin alentavasti ja poissaoloista on hyvä ilmoittaa etukäteen. Pakolliset tehtävät tulee tehdä, ja jos on pois ohjatusta tehtävästä, opiskelijan tulee olla omatoiminen ja ottaa selvää tehtävänannosta ja tehdä tehtävä omalla ajallaan.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jos opiskelijalla jää suorittamatta tai hän saa hylätyn tentistä tai jättää suorittamatta tai suorittaa hylätysti etätehtävän, hän saa koko kurssista hylätyn.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa kertoa pääasiat luonnonhoitoon, puukauppaan ja puunkorjuun suunnitteluun sisältyvistä asioista mm. metsän arvokkaista elinympäristöistä ja metsäluonnonhoidosta, puukauppatavoista, puukaupan markkinoinnista, puun hinnoittelusta ja leimikon puustomäärän arvioinnista sekä korjuun suunnittelusta. Opiskelija ei kuitenkaan osaa kurssin sisältöön liittyviä asioita syvällisemmin, ei osaa nähdä niiden yhteyksiä toisiinsa osana puunhankinnan kokonaisuutta eikä osaa tehdä asioita käytännössä. Opiskelija osoittaa osaavansa pääasiat saavuttamalla vähintään 50 % näiden asioihin liittyvistä tenttikysymyksistä ja harjoitustehtävistä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa kertoa hyvin luonnonhoitoon, puukauppaan ja puunkorjuun suunnitteluun sisältyvistä asioista mm. metsän arvokkaista elinympäristöistä ja metsäluonnonhoidosta, puukauppatavoista, puukaupan markkinoinnista, puun hinnoittelusta ja leimikon puustomäärän arvioinnista sekä korjuun suunnittelusta. Hän näkee asioiden yhteyden toisiinsa ja osana puunhankinnan kokonaisuutta sekä osaa tämän lisäksi soveltaa hallitsemaansa tietoa käytännössä mm. osaamalla itsenäisesti kartottaa maastossa leimikolla olevat luontokohteet, arvioimalla itsenäisesti poistettavan puuston puutavaralajeittain, osaamalla täyttää puukaupan asiakirjat, selviytymällä itsenäisesti tai työparin/ pienryhmän kanssa leimikon rajauksesta ja suunnittelemalla leimikon puunkorjuuta varten. Hän osaa myös käyttää työparin/ pienryhmän kanssa apuna paikkatiedon hallintaan liittyviä laitteita ja ohjelmistoja työtehtävissä, joissa niistä on apua.
Opiskelija osoittaa osaavansa hyvän arvosanan edellyttämän tason olemalla aktiivisesti mukana luennoilla ja maastoharjoituksissa ja saavuttamalla vähintään 70 % asioihin liittyvistä tenttikysymyksistä ja harjoituksista.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa kertoa yksityiskohtaisesti luonnonhoitoon, puukauppaan ja puunkorjuun suunnitteluun sisältyvistä asioista mm. metsän arvokkaista elinympäristöistä ja metsäluonnonhoidosta, puukauppatavoista, puukaupan markkinoinnista, puun hinnoittelusta ja leimikon puustomäärän arvioinnista sekä korjuun suunnittelusta. Hän osaa tämän lisäksi soveltaa itsenäisesti hallitsemaansa tietoa mm. osaamalla kartottaa maastossa leimikolla olevat luontokohteet, arvioimalla tarkasti poistettavan puuston puutavaralajeittain, osaamalla täyttää puukaupan asiakirjat, selviytymällä itsenäisesti leimikon rajauksesta ja suunnittelemalla leimikon puunkorjuuta varten. Hän osaa myös käyttää itsenäisesti apuna paikkatiedon hallintaan liittyviä laitteita ja ohjelmistoja työtehtävissä, joissa niistä on apua.
Opiskelija osoittaa osaavansa kiitettävän arvosanan edellyttämän tason olemalla aktiivisesti mukana luennoilla ja maastoharjoituksissa ja saavuttamalla vähintään 90 % asioihin liittyvistä tenttikysymyksistä ja harjoituksista.