Metsän eri käyttömuotojen yhteensovittaminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: 6M00BH61-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 24.04.2018 - 01.06.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 03.09.2018 - 20.12.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Metsätalous
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Petri Keto-Tokoi
- Eeva Sundström
- Eveliina Asikainen
- Vastuuhenkilö
- Petri Keto-Tokoi
- Opintojakso
- 6M00BH61
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tuntee menetelmät, joiden avulla metsien kestävän käytön tavoitteita voidaan määritellä ja yhteensovittaa monitavoitteisessa metsien käytön suunnittelussa
- osaa käyttää näitä menetelmiä metsän eri käyttömuotojen yhteensovittamiseen liittyvien ongelmien ratkaisemiseksi
Sisältö (Opintojakso)
Ekosysteemipalvelut ja ekosysteemilähestymistapa. Metsien tuottamat hyödyt ja niiden arvottaminen. Metsien käytön tavoitteiden määritteleminen suunnitteluprosessissa. Osallistavat menetelmät. Paikkatietoanalyysit metsien käytön suunnittelussa. Mukautuva suunnittelu. Monitavoitteinen metsäsuunnittelu. Erityissuunnitelmat. Metsähallituksen luonnonvarasuunnittelu. Monitavoitteinen metsänhoito. Maisemasuunnittelu ja visualisointi. Tuet, korvaukset ja sopimukset yhteensovittamisen keinoina. Vapaaehtoinen metsiensuojelu. Keskeiset kansainväliset metsäsertifiointijärjestelmät ja niiden merkitys metsien käytön ohjaajina
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Opintojaksolle pääsy edellyttää, että opiskelijalla on opintojakson alkaessa vähintään 150 opintopistettä suoritettuna perus- ja ammattiopintoja ja vapaasti valittavia opintoja. Harjoittelun opintopisteitä ei oteta huomioon.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan viikkojen 36-50 aikana TAMKin pääkampuksella ja maastokohteilla.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi tehdään neljän osasuorituksen perusteella seuraavalla painotuksella: kirjallisuuskatsaus ja sen esittäminen (30%), monitavoitteisen metsäsuunnitelman tekeminen ja esittely (30%), raportointi Kauppi-Niihaman suunnitteluprosessista (20%), metsänhoidon etätähtävä (20%).
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, retkeilyt ja harjoitukset, monitavoitteisen metsäsuunnitelman tekeminen ja sen esittely, kirjallisuuskatsaus ja sen esittäminen.
Oppimateriaalit
Kangas, J & Kokko, A. 2001. Metsän eri käyttömuotojen arvottaminen ja yhteensovittaminen. Metsäntutkimuslaitoksen tiedonantoja 800.
Muu materiaali osoitetaan Tabulassa.
Sisällön jaksotus
Monitavoitteista metsänhoitoa ja metsän käytön suunnittelua vvikoilla 36-39 (Petri, Eveliina)
Monitavoitteisen metsäsuunnitelman tekeminen viikoilla 41-42 (Eeva)
Kirjallisuuskatsausten tekoa ja esityksiä. (Eveliina)
Kaupin alueen käytön suunnitteluprosessiin osallistuminen (Eveliina)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vierailuja ja vierailijaluentoja. Kaupin alueen käytön suunnitteluun liittyvä harjoitus.
Kansainvälisyys
Ei kv yhteyksiä
Lisätietoja opiskelijoille
• Kirjallisuuskatsaus (n. 10 sivua) ja sen tärkeimmät asiat esittelevä lyhyt Powerpoint esitys. Jokainen myös lukee yhden kirjallisuuskatsauksen ja valmistautuu esittämään kysymyksiä, kun ko. katsauksesta pidetään esitys.Kirjallisuuskatsauksen suunnitelma palautetaan Tabulaan viimeistään 5.10. Kirjallisuuskatsauksen lopullinen versio palautetaan Tabulaan viimeistään 7.12.
• Luentoihin valmistaudutaan yleensä lukemalla osoitettu kirjallisuus
• Suoritus: parityönä tehtävä osallistamissuunnitelma
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei hahmota metsän eri käyttömuotojen yhteensovittamisen problematiikkaa, eikä hallitse opintojaksolla opiskeltuja yhteensovittamisen välineitä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija suorittaa annetut tehtävät mekaanisesti tai tarvitsee niistä suoritumisessa paljon apua. Kirjallisuuskatsaus on sirpaleinen, teoreettinen tieto ei kytkeydy esimerkkeihin.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija soveltaa oppimiaan käyttömuotojen yhteensovittamisen ja osallistamisen välineitä asianmukaisesti, mutta jossain määrin kaavamaisesti. Kirjallisuuskatsaus muodostaa kokonaisuuden, jossa teoria ja esimerkit kytkeytyvät toisiinsa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija soveltaa ja yhdistelee oppimiaan käyttömuotojen yhteensovittamisen ja osallistamisen välineitä luovasti, kriittisesti ja tilanteeseen sopivasti. Kirjallisuuskatsaus muodostaa yhtenäisen, perustellusti rajautuvan kokonaisuuden.