Siirry suoraan sisältöön

Metsäneuvonta (6 op)

Toteutuksen tunnus: 6M00BH37-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
28.12.2017 - 19.01.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.01.2018 - 27.04.2018
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jenni Kokkarinen
Eveliina Asikainen
Metsätalous Virtuaalihenkilö
Ari Vanamo
Vastuuhenkilö
Ari Vanamo
Opintojakso
6M00BH37

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija:
- osaa selvittää metsänomistajan tavoitteet ja sovittaa ne yhteen lainsäädännön, suositusten ja edustamansa organisaation tavoitteiden kanssa sekä neuvoa metsäomistajaa metsäomaisuuden hoitoon liittyvissä kysymyksissä
-osaa ohjata metsänomistajaa tekemään metsänhoitoa koskevia päätöksiä ottaen huomioon sosiaalisen, ekologisen ja taloudellisen kestävyyden
-osaa suunnitella ja toteuttaa metsäneuvontatapahtumia erilaisille kohderyhmille
- osaa kirjoittaa yleistajuisia metsäasioihin liittyviä tekstejä
-osaa käyttää sähköisiä viestintäkanavia ja sosiaalista mediaa metsäneuvonnassa
-osaa argumentoida, perustella ja puolustaa omia näkökantojaan

Sisältö (Opintojakso)

Metsätalouteen liittyvän lainsäädännön ja suositusten soveltaminen, neuvontatilanteen suunnittelu ja toteuttaminen sekä siihen liittyvä pedagoginen osaaminen, metsänomistajan arvojen ja tavoitteiden selvittäminen, henkilökohtainen neuvonta ja siihen liittyvät vuorovaikutustaidot.

Aika ja paikka

Alkuinfo opintojaksosta 10.1. klo 9.30-11. Muuten opintojakso ajoittuu välille 14.2. - 24.4.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Metsälainsäädännön verkkotentti 23.2.2018. Uusintatentit sovitaan erikseen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön. Arviointiin vaikuttavat tutoriaalityöskentely 30 %, metsälainsäädäntöosio 10 % (verkkotentti ja ryhmäesitys), henkilökohtainen neuvonta (sis. neuvontakäynti neuvojan mukana ja pelkästään metsänomistajan kanssa) 20 %, talousneuvonnan laskuharjoitukset 10 %, ryhmäneuvontatilanne 30%. Annettujen tehtävien hyväksytty suorittaminen. Tarkempi ohjeistus on Tabulassa

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

PBL, opetuskeskustelut, ryhmätyöt, erilaiset harjoitukset, integrointi viestintä- ja vuorovaikutustaitojen, metsä omaisuutena -opintojakson ja englannin kanssa.

Oppimateriaalit

Tabulassa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetusta n. 90 h (sisältää amk-konferenssin), omaa työtä n. 70 h, yhteensä n.160 h.

Sisällön jaksotus

Opintojakso ajoittuu pääosin välille 14.2.-24.4. Tätä ennen opintojakson yleisesittely ja 4H -toimeksiannon esittely. Opintojakson alussa käydään läpi neuvonnan sisällöllisiä kysymyksiä, viikosta 10 alkaen erilaisia henkilökohtaisen neuvonnan tilanteeseen liittyviä taitoja ja lopuksi ryhmäneuvontatilanteen järjestämistä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Neuvoteltava Ari Vanamon kanssa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Metsäkeskuksen vierailijaluennot ja henkilökohtaisen neuvonnan harjoitukset metsäkeskuksella, neuvontakäynnin seuraaminen, veroneuvontatilaisuuden seuranta, metsänomistajan neuvontatilanne, MTK-seminaari (13.-14.3.), 4H -piirin toimeksianto (koululaisten metsäpäivä)

Kansainvälisyys

Opetustilanteiden järjestäminen IDEEn opiskelijoille

Lisätiedot

Opsia muutettu 2016: lisätty kestävyyden eri näkökulmat, sähköiset viestintäkanavat ja sosiaalinen media neuvonnan välineinä

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei tunne metsätalouteen liittyviä suosituksia eikä lainsäädäntöä. Hän ei osaa suunnitella neuvontatilanteita eikä toimia erilaisissa neuvontatilanteissa. Hän ei ole suorittanut vaadittuja harjoitustehtäviä eikä muita osasuorituksia.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvää lainsäädäntöä ja suosituksia. Niiden käyttö neuvonnan tai omien näkemysten esittelyn perusteena on kaavamaista, eikä osoita metsänomistajan tarpeiden huomioimista. Havainnoi vuorovaikutustilannetta vain vähän eikä juuri muuta toimintaansa vuorovaikutustilanteen mukaan. Tarvitsee huomattavasti ohjausta ja tukea neuvontatilaisuuden järjestelyissä ja ryhmäneuvontatilanteen läpiviemisessä. Harjoitustehtävien palautus on huomattavasti myöhässä.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa käyttää aiheeseen liittyvää lainsäädäntöä, suosituksia ja laskentamalleja näkemystensä ja tavallisten hoitoratkaisuiden perustelemiseen. Osoittaa kykyä ottaa huomioon metsänomistajan tavoitteita ja tarpeita. Havainnoi vuorovaikutustilannetta ja osaa muuttaa toimintaansa tilanteen mukaan. Osaa järjestää tilauksen mukaisen neuvontatilanteen ja viedä ryhmäneuvontatilanteen läpi niin, että olennaiset oppimistavoitteet saavutetaan.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa vuorovaikutustilanteessa yhdistää luontevasti ja kokonaisvaltaisesti metsänomistamiseen liittyvää lainsäädäntöä, suosituksia, laskentamalleja, markkinointiosaamista, ymmärrystä erilaisten ihmistyyppien välisestä vuorovaikutuksesta onnistuneen, metsänomistajan tavoitteet täyttävän vuorovaikutustilanteen rakentamiseen. Neuvontatilaisuuden järjestämisessä ja läpiviennissä osoittaa omatoimisuutta ja luovuutta, jotka mahdollistavat syvällisen oppimisen ryhmän tilanteen huomioiden. Opiskelija on palauttanut kaikki vaadittavat raportoinnit ajallaan ja osannut hyödyntää raporttien sisältöä tutoriaalityöskentelyssä.

Siirry alkuun