Forestry Extension (6 cr)
Code: 6M00BH37-3004
General information
- Enrolment period
- 28.12.2017 - 19.01.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 08.01.2018 - 27.04.2018
- Implementation has ended.
- Credits
- 6 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Forestry
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Forestry
- Teachers
- Jenni Kokkarinen
- Eveliina Asikainen
- Metsätalous Virtuaalihenkilö
- Ari Vanamo
- Person in charge
- Ari Vanamo
- Course
- 6M00BH37
Objectives (course unit)
The student:
- is able to find out the forest owner´s aims and match them with legislation, guidelines and with the aims of the organisation he or she represents
-can advise the forest owner in questions concerning management of forest property
-can help the forest owner to make decisions concerning forest management so that sustainability aspects (social, ecological, economic) are taken into account
- can plan and implement forestry extension events for variable target groups
- is able to write popular texts on forest issues
- can use electronic communication channels and social media in forestry extension
-can argue, explain and defend his/her opinions.
Content (course unit)
Application of legislation and guidelines concerning forestry, planning and realization of extension events and related pedagogic skills, finding out the forest owner's values and aims, personal counselling and related interpersonal communication skills.
Location and time
Alkuinfo opintojaksosta 10.1. klo 9.30-11. Muuten opintojakso ajoittuu välille 14.2. - 24.4.
Exam schedules
Metsälainsäädännön verkkotentti 23.2.2018. Uusintatentit sovitaan erikseen
Assessment methods and criteria
Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön. Arviointiin vaikuttavat tutoriaalityöskentely 30 %, metsälainsäädäntöosio 10 % (verkkotentti ja ryhmäesitys), henkilökohtainen neuvonta (sis. neuvontakäynti neuvojan mukana ja pelkästään metsänomistajan kanssa) 20 %, talousneuvonnan laskuharjoitukset 10 %, ryhmäneuvontatilanne 30%. Annettujen tehtävien hyväksytty suorittaminen. Tarkempi ohjeistus on Tabulassa
Assessment scale
0-5
Teaching methods
PBL, opetuskeskustelut, ryhmätyöt, erilaiset harjoitukset, integrointi viestintä- ja vuorovaikutustaitojen, metsä omaisuutena -opintojakson ja englannin kanssa.
Learning materials
Tabulassa
Student workload
Lähiopetusta n. 90 h (sisältää amk-konferenssin), omaa työtä n. 70 h, yhteensä n.160 h.
Content scheduling
Opintojakso ajoittuu pääosin välille 14.2.-24.4. Tätä ennen opintojakson yleisesittely ja 4H -toimeksiannon esittely. Opintojakson alussa käydään läpi neuvonnan sisällöllisiä kysymyksiä, viikosta 10 alkaen erilaisia henkilökohtaisen neuvonnan tilanteeseen liittyviä taitoja ja lopuksi ryhmäneuvontatilanteen järjestämistä.
Completion alternatives
Neuvoteltava Ari Vanamon kanssa.
Practical training and working life cooperation
Metsäkeskuksen vierailijaluennot ja henkilökohtaisen neuvonnan harjoitukset metsäkeskuksella, neuvontakäynnin seuraaminen, veroneuvontatilaisuuden seuranta, metsänomistajan neuvontatilanne, MTK-seminaari (13.-14.3.), 4H -piirin toimeksianto (koululaisten metsäpäivä)
International connections
Opetustilanteiden järjestäminen IDEEn opiskelijoille
Further information
Opsia muutettu 2016: lisätty kestävyyden eri näkökulmat, sähköiset viestintäkanavat ja sosiaalinen media neuvonnan välineinä
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei tunne metsätalouteen liittyviä suosituksia eikä lainsäädäntöä. Hän ei osaa suunnitella neuvontatilanteita eikä toimia erilaisissa neuvontatilanteissa. Hän ei ole suorittanut vaadittuja harjoitustehtäviä eikä muita osasuorituksia.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvää lainsäädäntöä ja suosituksia. Niiden käyttö neuvonnan tai omien näkemysten esittelyn perusteena on kaavamaista, eikä osoita metsänomistajan tarpeiden huomioimista. Havainnoi vuorovaikutustilannetta vain vähän eikä juuri muuta toimintaansa vuorovaikutustilanteen mukaan. Tarvitsee huomattavasti ohjausta ja tukea neuvontatilaisuuden järjestelyissä ja ryhmäneuvontatilanteen läpiviemisessä. Harjoitustehtävien palautus on huomattavasti myöhässä.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa käyttää aiheeseen liittyvää lainsäädäntöä, suosituksia ja laskentamalleja näkemystensä ja tavallisten hoitoratkaisuiden perustelemiseen. Osoittaa kykyä ottaa huomioon metsänomistajan tavoitteita ja tarpeita. Havainnoi vuorovaikutustilannetta ja osaa muuttaa toimintaansa tilanteen mukaan. Osaa järjestää tilauksen mukaisen neuvontatilanteen ja viedä ryhmäneuvontatilanteen läpi niin, että olennaiset oppimistavoitteet saavutetaan.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa vuorovaikutustilanteessa yhdistää luontevasti ja kokonaisvaltaisesti metsänomistamiseen liittyvää lainsäädäntöä, suosituksia, laskentamalleja, markkinointiosaamista, ymmärrystä erilaisten ihmistyyppien välisestä vuorovaikutuksesta onnistuneen, metsänomistajan tavoitteet täyttävän vuorovaikutustilanteen rakentamiseen. Neuvontatilaisuuden järjestämisessä ja läpiviennissä osoittaa omatoimisuutta ja luovuutta, jotka mahdollistavat syvällisen oppimisen ryhmän tilanteen huomioiden. Opiskelija on palauttanut kaikki vaadittavat raportoinnit ajallaan ja osannut hyödyntää raporttien sisältöä tutoriaalityöskentelyssä.