Musiikkipedagogin toimintaympäristöt ja opettajuuden perusta (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2X00CG21-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 13.06.2017 - 11.01.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 11.01.2018 - 19.04.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Musiikki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 6 - 30
- Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
- Opettajat
- Sirpa Levo-Aaltonen
- Kosti Nivalainen
- Opintojakso
- 2X00CG21
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat musiikkipedagogin työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.
Opiskelija osaa
- hahmottaa kasvatustieteen peruskäsitteitä ja -asioita
- huomioida kasvatuksen filosofisia ja historiallisia näkökulmia
- työskentellä vastuullisesti sekä itsenäisesti että ryhmän kanssa erilaiset oppijat huomioon ottaen
- toimia erilaisissa oppimisympäristöissä ja arvioida niitä oppimisen näkökulmasta
- hahmottaa ja kirjoittaa alustavan käyttötietonsa
- kirjoittaa opettajuuden käsikirjaa
- arvioida ja kehittää osaamistaan ja oppimistaitojaan
- laatia itselleen ajankäyttö- ja opiskelusuunnitelman
- arvioida ja antaa palautetta prosessinomaisesti oppijan oppimista tukevalla tavalla
Sisältö (Opintojakso)
Keskeisenä asiana opintojakson opinnoissa on osallistava pedagogiikka ja opiskelijan identiteettityön tukeminen.
Ydinkysymyksiä, joihin etsitään vastauksia:
- miksi musiikkipedagogi tarvitsee kasvatustieteellistä tietoa?
- millaisia filosofisia ja historiallisia lähtökohtia kasvatuksessa on?
- minkälainen on musiikkipedagogin käyttötieto erilaisissa ympäristöissä?
- millaista on rakentava vuorovaikutus?
- miten arvioidaan erilaisia musiikkipedagogin oppimisympäristöjä oppimisen näkökulmasta?
- millaista on rakentava ja kehittävä palaute?
Aika ja paikka
Opetusaika on torstaisin 11.1.-19.4.2018 klo 9-12.15 luokassa B6-34b (Kuntokatu 3).
Mahdolliset muutokset merkitään lukujärjestykseen (esim. tiloissa).
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itse-, vertais- ja opettajan arviointi. Aktiivinen osallistuminen työskentelyyn lähitunneilla ja Tabula-oppimisympäristössä, ennakkotehtävien ja oppimistehtävien tekeminen sekä aktiivinen itsenäinen työskentely ja ryhmä/parityöskentely. Arviointi perustuu opintojakson tavoitteiden saavuttamiseen.
TAMKin opettajankoulutuksen Opetussuunnitelman 2016 arviointitaulukkoa soveltuvin osin. Arviointi perustuu opettajan ydinosaamisiin: arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen, hyvinvointosaaminen.
Jos poissaoloja kontaktipäivistä yli puolet, opintojakso pitää pääsääntöisesti käydä uudestaan.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luentoa, pienryhmätyöskentelyä, itsenäistä työskentelyä ja tiedon hankintaa, opintokäyntejä ja opiskelua Tabula-oppimisympäristössä.
Oppimateriaalit
Opettajan ja opiskelijoiden valitsemia kirjoja ja artikkeleita. Mahdollisesti opintokäynti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on yhteensä 5 op ja jakaantuu kahteen osaan:
- opettajana toiminen 3 op eli 81 tuntia opiskelijan työtä sekä
- KaTi1 eli Kasvatuksen filosofia ja historia 2 op eli 54 tuntia opiskelijan työtä.
Sisällön jaksotus
11.1.2018 Opintojakson sisältö ja tavoitteet. Tabula-pohja ja orientoituminen opintojakson sisältöön. Opetuksen aloitus.
Tarkemmat aikataulutiedot opintojakson Tabula-pohjassa
Lisäksi 19.4.2018 lisäohjausta/-tuke opiskelijoille ja rästiin jääneiden suoritusten tekemistä (rästitunnit) - pakollinen niille, jotka eivät ole tehneet kaikkia suorituksia hyväksytysti 10.4.2018 mennessä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksilukua kasvatustieteellisillä perusopinnoilla ja/ tai aikaisempien pedagogisten opintojen perusteella.
Lisätietoja opiskelijoille
Jos poissaoloja kontaktipäivistä yli puolet, opintojakso pitää pääsääntöisesti käydä uudestaan.
Jokainen poissaolokerta korvataan kirjallisella tehtävällä hyväksytysti. Kaikki muut tehtävät on myös tehtävä hyväksytysti.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty: Opiskelija osallistunut aktiivisesti opetukseen ja loppukeskusteluun, suorittanut annetut tehtävät tasokkaasti arviointiosaamiskriteereihin tarkasteltuna, refletoinut omaa oppimistaan näyttämällä osaamisen kehittymisen sekä opettajuuden käsikirjan hyväksytty suoritus.
Hylätty: Opiskelija ei ole suorittanut vaadittavia osuuksia opintojaksosta.