Siirry suoraan sisältöön

Pedagoginen praktikum 1 (3 op)

Toteutuksen tunnus: 2X00CG30-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
12.06.2017 - 07.09.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.09.2017 - 10.04.2018
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Musiikki
Opetuskielet
suomi
Paikat
6 - 50
Koulutus
Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettajat
Matti Ruippo
Mirja Kopra
Maiju Kopra
Petri Antikainen
Silja Raitio-Heikinheimo
Jari Salmela
Pekka Ahonen
Sini Vahervuo
Markus Yli-Jokipii
Opintojakso
2X00CG30

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija hahmottaa musiikin hahmotusaineiden ja verkko-opetuksen mahdollisuuksia musiikinopetuksessa. Hän tutustuu rytmiikkaan, oman musiikin tekemiseen, improvisaatioon ja säveltämiseen sekä osaa tunnistaa niiden mahdollisuuksia opetuksessa.
Hän tutustuu oman substanssinsa opetukseen liittyviin periaatteisiin ja opetuksessa käytettäviin materiaaleihin.

Sisältö (Opintojakso)

Musiikin perusteet:
Rytmiikka ja luovuus musiikin peruskäsitteiden opetuksessa erityisesti taiteen perusopetuksessa.
Verkko-opetus:
Verkko-opetuksen mahdollisuudet opetuksessa.
Substanssipedagogiikka:
Oman substanssin opetuksen pääperiaatteet ja niiden soveltaminen opetuksessa.

Aika ja paikka

Opintojakso jakautuu kolmeen osaan:
1. Maiju Kopran osuus:8.9., 22.9., 29.9. ja 6.10. klo 12.30-15 luokassa P2-02. Tässä osuudessa ovat kaikki 1.vuoden pedagogisia opintoja suorittavat yhdessä.
2. Matti Ruipon osuudessa opiskelijat jaetaan kahteen ryhmään.
Matti Ruipon osuus (ryhmä 1): 9.2.; 16.2.; 23.2. ja 9.3. klo 13.00–15.30, P2-01
Matti Ruipon osuus (ryhmä 2): 20.3.; 27.3.; 3.4. ja 10.4. klo 13.00–15.30, P2-01
3. Substanssipedagogiikka: opettajien määrittelemien aikataulujen mukaan syyslukukaudella.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tenttejä ei pidetä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointia tapahtuu koko opintojakson ajan. Opiskelijan läsnäolo tunneilla ja mahdollisten etätehtävien suorttaminen riittää hyväksyttyyn suoritukseen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, demonstraatiot, harjoitteet, omat tehtävät.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali sovitaan erikseen opettajan kanssa opintojakson alussa. Verkkomateriaalia käytetään runsaasti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetusta 36 h, omakohtaista työtä 45 h.

Sisällön jaksotus

Opetuksessa on kolme osaa:
1. Maiju Kopran osuus: rytmiikka, instrumenttiopetuksen ja musiikin perusteiden opetuksen yhteys.
8.9. Musiikin kokonaisvaltainen opettaminen ja kehollinen lähestyminen oppimiseen
22.9. Taiteen perusopetuksen uudet opetussuunnitelman perusteet ja mitä yhteistyötä ne tuovat opettajien välille? Mikä on musiikin hahmotusopintojen ja instrumenttiopintojen välinen yhteys? Rytmiikkaa, oma keho liikkumaan.
29.9.Improvisaatio, säveltäminen, erilaisten materiaalien integraatio oppimisen auttamiseen. Etätehtävien ohjeistus.
6.10. Yhteenveto, etätehtävien purku, opintojakson osan loppukeskustelu.
2. Matti Ruipon osuus: Johdatus verkko-opetukseen.
3. Substanssipedagogiikka (eri opettajia): opetuksen alkeet, pedagogiset materiaalit, substanssikohtaiset materiaalit

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi osoittaa aiemmin hankitun osaamisensa AHOT-järjestelyjen kautta. Asiasta pitää keskustella opettajien kanssa.

Kansainvälisyys

Materiaali on kansainvälistä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osallistuu opetukseen välttävästi. Hän ei tunne verkko-opetuksessa käytettäviä tieto- ja viestintätekniikan välineitä. Opintotehtävät on tehty välttävästi.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osallistuu opetukseen hyvin ja osallistuu keskusteluun pedagogisista mahdollisuuksista. Hän toteuttaa hyvin annetut työtehtävät.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osallistuu opetukseen kiitettävästi ja osallistuu uutta luoden keskusteluun pedagogisista mahdollisuuksista. Hän toteuttaa kiitettävästi annetut työtehtävät.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty: opiskelija on osallistunut opetukseen, suorittanut mahdolliset etätehtävät ja reflektoinut omaa oppimistaan esim. keskusteluissa.
Hylätty: opiskelija ei osallistu opetukseen ja/tai tekee annetut tehtävät puutteellisesti.

Siirry alkuun