Siirry suoraan sisältöön

KESÄOPINNOT 2017: Sosionomin osaaminen lastensuojelussa (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7S-16-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.03.2017 - 31.05.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.06.2017 - 31.07.2017
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosionomi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Opettajat
Anssi-Pekka Udd
Ryhmät
VAPAA
Vapaasti valittavat opinnot
Opintojakso
7S-16

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa määritellä lastensuojelun arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sekä merkityksen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää lastensuojelua koskevan lainsäädännön keskeisen sisällön
- osaa selittää lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheet ja järjestämisen muodot sekä sosionomin roolin niissä

Sisältö (Opintojakso)

- Kansainväliset sopimukset ja julistukset, lapsen etu ja osallisuus, perhekohtaisuus, syrjäytyminen ja sen ehkäisy
- Lastensuojelulaki, sosiaalihuoltolaki, laki lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta
- Ehkäisevä työ ja perhepalvelut, lastensuojeluilmoitus ja -tarpeen selvitys, asiakassuunnitelma, avohuollon tukitoimet, kiireellinen sijoitus, huostaanotto, sijaishuolto, jälkihuolto, tehtävärakenne

Aika ja paikka

Kesätoteutus aikavälillä 1.6.-31.7.2017

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Raportti kokonaisuudesta palautettuna tabulaan ja verkkokeskustelut sekä tutustumiskäynti suoritettuna 31.7.2017.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytysti suoritetut tabulatehtävät, joista laaditaan raportti. Kokonaisuus arvioidaan asteikolla 1-5 opintojakson tavoitteiden suuntaisesti.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Itsenäisesti suoritettavat verkko-opinnot, tabulassa materiaalit ja ohjeistus: SOSIAALIALAN KESÄOPINNOT: Sosionomin osaaminen lastensuojelussa (3 op)
Verkkokeskustelu
Tutustumiskäynnit

Oppimateriaalit

Tabulamateriaalit sivulta: SOSIAALIALAN KESÄOPINNOT: Sosionomin osaaminen lastensuojelussa (3 op)
Mm. Lastensuojelulaki 417/2007, Sosiaalihuoltolain soveltamisopas

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Koko opintojakso 3 op = 81 h

Sisällön jaksotus

Kesäopinnot 1.6.-31.7.2017. Opintojaksototeutus suunnattu sosionomi-opiskelijoille.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole. Kesäopinto korvaa kokonaan syksyllä toteutettavan lähiopetuksen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintokäynnin sopiminen kesälle lapsiperheiden sosiaalipalveluihin liittyen:
- itseäsi eniten kiinnostava palvelujärjestelmän osa: perhepalvelut/ehkäisevä työ - avohuolto - sijaishuolto;
- palvelun tuottaja voi olla: julkinen - yksityinen - 3. sektori

Kansainvälisyys

Opiskelijan oman kiinnostuksen mukaan.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on tarkoitettu pääasiallisesti 16so-ryhmälle.
Maksimiryhmäkoko 30 opiskelijaa.
Opintojakso suoritetaan joko kokonaan kesällä tai kokonaan syksyn toteutuksessa!

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- osaa nimetä vain joitakin lastensuojelun periaatteita
- ei osaa nimetä lastensuojelun peruskäsitteistöä tai palvelujärjestelmän pääkohtia

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- osaa kuvata lastensuojelun arvolähtökohdat, eettiset periaatteet ja merkityksen yleisellä tasolla
- osaa nimetä lastensuojelua ja perhetyötä koskevan lainsäädännön pääkohdat
- osaa nimetä lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheet ja järjestämisen muodot

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- osaa määritellä lastensuojelun arvolähtökohdat, eettiset periaatteet ja merkityksen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää lastensuojelua ja perhetyötä koskevan lainsäädännön keskeisen sisällön
- osaa selittää lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheet ja järjestämisen muodot sekä sosionomin roolin niissä

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- osaa analysoida ja arvioida lastensuojelun arvolähtökohtien, eettisten periaatteiden ja merkityksen toteutumista sekä haasteita yksilö-, yhteisö-, yhteiskunta- ja aikatasolla
- osaa soveltaa lastensuojelun ja perhetyön lainsäädäntöä
- osaa analysoida ja perustella sosionomin roolia ja merkitystä lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheissa ja järjestämismuodoissa

Siirry alkuun