Skip to main content

Child Welfare and Child Welfare Methods (3 cr)

Code: 7S-16-3013

General information


Enrolment period
01.03.2017 - 31.05.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.06.2017 - 31.07.2017
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Virtual portion
3 cr
Mode of delivery
Online learning
Unit
Social Services
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 30
Teachers
Anssi-Pekka Udd
Course
7S-16

Objectives (course unit)

Students
- are able to define the values and ethical principles of child welfare and its significance on an individual, communal and societal level
- are able to explain the essential contents of legislation on child welfare and family work
- are able to describe the different stages of client process in child welfare, the forms of organizing child welfare, and the role of Bachelor of Social Services in them

Content (course unit)

- Global declarations and ethical principles, the interests and social participation of children, family-oriented approach, the past, present and future of child welfare
- Key legislation on child welfare, services and benefits
- Preventive child welfare, child and family-based child welfare – preventive work, clients in child protection services, forms of support in non-institutional services, family foster care, institutional care, and aftercare

Location and time

Kesätoteutus aikavälillä 1.6.-31.7.2017

Exam schedules

Raportti kokonaisuudesta palautettuna tabulaan ja verkkokeskustelut sekä tutustumiskäynti suoritettuna 31.7.2017.

Assessment methods and criteria

Hyväksytysti suoritetut tabulatehtävät, joista laaditaan raportti. Kokonaisuus arvioidaan asteikolla 1-5 opintojakson tavoitteiden suuntaisesti.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Itsenäisesti suoritettavat verkko-opinnot, tabulassa materiaalit ja ohjeistus: SOSIAALIALAN KESÄOPINNOT: Sosionomin osaaminen lastensuojelussa (3 op)
Verkkokeskustelu
Tutustumiskäynnit

Learning materials

Tabulamateriaalit sivulta: SOSIAALIALAN KESÄOPINNOT: Sosionomin osaaminen lastensuojelussa (3 op)
Mm. Lastensuojelulaki 417/2007, Sosiaalihuoltolain soveltamisopas

Student workload

Koko opintojakso 3 op = 81 h

Content scheduling

Kesäopinnot 1.6.-31.7.2017. Opintojaksototeutus suunnattu sosionomi-opiskelijoille.

Completion alternatives

Ei ole. Kesäopinto korvaa kokonaan syksyllä toteutettavan lähiopetuksen.

Practical training and working life cooperation

Opintokäynnin sopiminen kesälle lapsiperheiden sosiaalipalveluihin liittyen:
- itseäsi eniten kiinnostava palvelujärjestelmän osa: perhepalvelut/ehkäisevä työ - avohuolto - sijaishuolto;
- palvelun tuottaja voi olla: julkinen - yksityinen - 3. sektori

International connections

Opiskelijan oman kiinnostuksen mukaan.

Further information

Opintojakso on tarkoitettu pääasiallisesti 16so-ryhmälle.
Maksimiryhmäkoko 30 opiskelijaa.
Opintojakso suoritetaan joko kokonaan kesällä tai kokonaan syksyn toteutuksessa!

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- osaa nimetä vain joitakin lastensuojelun periaatteita
- ei osaa nimetä lastensuojelun peruskäsitteistöä tai palvelujärjestelmän pääkohtia

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- osaa kuvata lastensuojelun arvolähtökohdat, eettiset periaatteet ja merkityksen yleisellä tasolla
- osaa nimetä lastensuojelua ja perhetyötä koskevan lainsäädännön pääkohdat
- osaa nimetä lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheet ja järjestämisen muodot

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- osaa määritellä lastensuojelun arvolähtökohdat, eettiset periaatteet ja merkityksen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää lastensuojelua ja perhetyötä koskevan lainsäädännön keskeisen sisällön
- osaa selittää lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheet ja järjestämisen muodot sekä sosionomin roolin niissä

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- osaa analysoida ja arvioida lastensuojelun arvolähtökohtien, eettisten periaatteiden ja merkityksen toteutumista sekä haasteita yksilö-, yhteisö-, yhteiskunta- ja aikatasolla
- osaa soveltaa lastensuojelun ja perhetyön lainsäädäntöä
- osaa analysoida ja perustella sosionomin roolia ja merkitystä lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheissa ja järjestämismuodoissa

Go back to top of page