Laatu- ja erikoispuun tuottaminen ja käyttö (3op)
Toteutuksen tunnus: M1206-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.02.2017 - 13.03.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 06.03.2017 - 28.04.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Metsätalous
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija tuntee erikoispuulajit ja niiden kasvatuksen periaatteet. Hän tietää laatupuukasvatuksen menetelmät. Opiskelija osaa erotella erikoispuut tavanomaisimmista puutavaralajeista sekä ymmärtää laatuvaatimusten merkityksen erikoistuotteiden valmistusprosessin kannalta. Opiskelija on selvillä puuaineen ominaisuuksista ja niiden vaikutuksesta puuta jalostettaessa. Opiskelija tuntee erikoispuiden käyttökohteita ja ymmärtää, miten erilaisilla metsänhoitotoimenpiteillä voidaan vaikuttaa raaka-aineen saatavuuteen ja laatuun. Opiskelija tuntee erikoispuun korjuun ja mittauksen erityispiirteet. Opiskelija tuntee erikoispuihin sovellettavat sahausmenetelmät.
Sisältö (Opintojakso)
Erikoispuiden määritelmä, laadunmääritysperusteita, erikoispuiden ja puuaineen tunnistaminen, laatupuun ja erikoispuun kasvattaminen, erikoispuun korjuu ja mittaus, sahaus, lajittelu, kuivatus ja varastointi sekä erilaisia erikoispuun käyttökohteita
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Puulajien tuntemus, metsän kasvatuksen ja uudistamisen periaatteiden tuntemus, puutavaran mittaus, puunkorjuun perusteiden tuntemus
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Lopputentti 27.4. klo 13-16 (verkkotentti)
1. uusinta 2 viikkoa myöhemmin
2. uusinta 4 viikkoa myöhemmin
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lopputentti 70 %, puulajiesitys (ryhmätyö, vertaisarviointi) 30 %
Retkeilyt ovat pakollisia. Jos retkeilyille ei osallistu korvaavana suorituksena on laaja raportti retkeilyn aihepiiristä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus|esitelmät|harjoitukset|itsenäinen verkko-opiskelu|kenttätyöskentely (sis. opintoretket)
Oppimateriaalit
Antikainen, M. 1993. Tammimetsien hoito. Helsingin yliopiston metsäekologian julkaisuja 1.
Fagerstedt, K., Pellinen, K, Saranpää, P. ja Timonen, T. 1996. Mikä puu - mistä puusta? Yliopistopaino.
Holm, S. 2000. Haavan kasvatus ja käyttö. Metsälehti kustannus.
Keinänen, E. ja Tahvanainen, V. 1995. Pohjolan jalot puut. Erikoispuiden mitta-, laatu- ja käsittelyopas.
Pirttilä, V. ym. (toim.) 2007. Joulupuukirja.
Rantala, S. ja Anttila, T. 2004. Lehtikuusen kasvatus ja käyttö.
Valkonen, S., Rantala, S. ja Sipilä, A. 1995. Jalojen lehtipuiden ja tervalepän viljely ja kasvattaminen.
Visaseuran kotisivut [http://www.visaseura.com/]
Metlan puulaji -sivut [http://www.metla.fi/metinfo/puulajit/]
Mustilan arboretumin kotisivut [http://www.mustila.com/]
Fiskarsin laatupuu [http://www.fiskarsvillage.fi/laatupuu/]
Joulupuuseuran kotisivut. [http://www.joulupuuseura.fi/]
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta 8 h/ op, itsenäistä opiskelua 15 h/op
Sisällön jaksotus
Luentoja/ ryhmäesityksiä/ yhteensä 6x3h, (ks lukujärjestys).
Yksi päivän mittainen retkeilyä (Länsi-Uusimaan suuntaan), yhteensä 10tuntia.
Kaksi puolen päivän lähivierailua yhteensä 8 h
Omatoiminen opiskelu 30 h.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vierailijaluennoitsijat ja yritysvierailut
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssin aloitusluennot 6.3. klo 13.15 tilassa F1-22
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole osallistunut pakollisiin vierailuihin tai ryhmäesitykseen ja hänellä on korvaavat suortitukset tekemättä tai hänen tenttinsä on hylätty.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija hallitsee pääosin oppimistavoitteet ja osoittaa osaamisensa ryhmäesityksessä ja tentissä. Hän käyttää joitakin tietolähteitä ja sekä ilmaisee osaamisensa suorilla lainauksilla ja käyttää omaa pohdintaa jonkin verran.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija hallitsee oppimistavoitteet hyvin ja osoittaa osaamisensa ryhmäesityksessä ja tentissä hyvin. Hän osaa käyttää eri tietolähteitä ja sekä osaa ilmaista osaamisensa monipuolisesti. Verkkotentin vastauksissa on käsitelty asioita myös omin sanoin ja perustellusti.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija hallitsee oppimistavoitteet kiitettävästi ja osoittaa osaamisensa ryhmäesityksessä ja tentissä erinomaisesti. Hän osaa käyttää eri tietolähteitä ja viitata niihin sekä osaa ilmaista osaamisensa monipuolisesti. Verkkotentin vastauksissa on käsitelty asioita monipuolisesti myös omin sanoin ja perustellusti.