Siirry suoraan sisältöön

Laatu- ja erikoispuun tuottaminen ja käyttö (3op)

Toteutuksen tunnus: M1206-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.02.2017 - 13.03.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
06.03.2017 - 28.04.2017
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettajat
Manne Viljamaa
Ari Vanamo
Vastuuhenkilö
Manne Viljamaa
Opintojakso
M1206

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija tuntee erikoispuulajit ja niiden kasvatuksen periaatteet. Hän tietää laatupuukasvatuksen menetelmät. Opiskelija osaa erotella erikoispuut tavanomaisimmista puutavaralajeista sekä ymmärtää laatuvaatimusten merkityksen erikoistuotteiden valmistusprosessin kannalta. Opiskelija on selvillä puuaineen ominaisuuksista ja niiden vaikutuksesta puuta jalostettaessa. Opiskelija tuntee erikoispuiden käyttökohteita ja ymmärtää, miten erilaisilla metsänhoitotoimenpiteillä voidaan vaikuttaa raaka-aineen saatavuuteen ja laatuun. Opiskelija tuntee erikoispuun korjuun ja mittauksen erityispiirteet. Opiskelija tuntee erikoispuihin sovellettavat sahausmenetelmät.

Sisältö (Opintojakso)

Erikoispuiden määritelmä, laadunmääritysperusteita, erikoispuiden ja puuaineen tunnistaminen, laatupuun ja erikoispuun kasvattaminen, erikoispuun korjuu ja mittaus, sahaus, lajittelu, kuivatus ja varastointi sekä erilaisia erikoispuun käyttökohteita

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Puulajien tuntemus, metsän kasvatuksen ja uudistamisen periaatteiden tuntemus, puutavaran mittaus, puunkorjuun perusteiden tuntemus

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Lopputentti 27.4. klo 13-16 (verkkotentti)
1. uusinta 2 viikkoa myöhemmin
2. uusinta 4 viikkoa myöhemmin

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lopputentti 70 %, puulajiesitys (ryhmätyö, vertaisarviointi) 30 %
Retkeilyt ovat pakollisia. Jos retkeilyille ei osallistu korvaavana suorituksena on laaja raportti retkeilyn aihepiiristä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähiopetus|esitelmät|harjoitukset|itsenäinen verkko-opiskelu|kenttätyöskentely (sis. opintoretket)

Oppimateriaalit

Antikainen, M. 1993. Tammimetsien hoito. Helsingin yliopiston metsäekologian julkaisuja 1.
Fagerstedt, K., Pellinen, K, Saranpää, P. ja Timonen, T. 1996. Mikä puu - mistä puusta? Yliopistopaino.
Holm, S. 2000. Haavan kasvatus ja käyttö. Metsälehti kustannus.
Keinänen, E. ja Tahvanainen, V. 1995. Pohjolan jalot puut. Erikoispuiden mitta-, laatu- ja käsittelyopas.
Pirttilä, V. ym. (toim.) 2007. Joulupuukirja.
Rantala, S. ja Anttila, T. 2004. Lehtikuusen kasvatus ja käyttö.
Valkonen, S., Rantala, S. ja Sipilä, A. 1995. Jalojen lehtipuiden ja tervalepän viljely ja kasvattaminen.
Visaseuran kotisivut [http://www.visaseura.com/]
Metlan puulaji -sivut [http://www.metla.fi/metinfo/puulajit/]
Mustilan arboretumin kotisivut [http://www.mustila.com/]
Fiskarsin laatupuu [http://www.fiskarsvillage.fi/laatupuu/]
Joulupuuseuran kotisivut. [http://www.joulupuuseura.fi/]

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetusta 8 h/ op, itsenäistä opiskelua 15 h/op

Sisällön jaksotus

Luentoja/ ryhmäesityksiä/ yhteensä 6x3h, (ks lukujärjestys).
Yksi päivän mittainen retkeilyä (Länsi-Uusimaan suuntaan), yhteensä 10tuntia.
Kaksi puolen päivän lähivierailua yhteensä 8 h
Omatoiminen opiskelu 30 h.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Vierailijaluennoitsijat ja yritysvierailut

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssin aloitusluennot 6.3. klo 13.15 tilassa F1-22

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole osallistunut pakollisiin vierailuihin tai ryhmäesitykseen ja hänellä on korvaavat suortitukset tekemättä tai hänen tenttinsä on hylätty.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija hallitsee pääosin oppimistavoitteet ja osoittaa osaamisensa ryhmäesityksessä ja tentissä. Hän käyttää joitakin tietolähteitä ja sekä ilmaisee osaamisensa suorilla lainauksilla ja käyttää omaa pohdintaa jonkin verran.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija hallitsee oppimistavoitteet hyvin ja osoittaa osaamisensa ryhmäesityksessä ja tentissä hyvin. Hän osaa käyttää eri tietolähteitä ja sekä osaa ilmaista osaamisensa monipuolisesti. Verkkotentin vastauksissa on käsitelty asioita myös omin sanoin ja perustellusti.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija hallitsee oppimistavoitteet kiitettävästi ja osoittaa osaamisensa ryhmäesityksessä ja tentissä erinomaisesti. Hän osaa käyttää eri tietolähteitä ja viitata niihin sekä osaa ilmaista osaamisensa monipuolisesti. Verkkotentin vastauksissa on käsitelty asioita monipuolisesti myös omin sanoin ja perustellusti.

Siirry alkuun