Siirry suoraan sisältöön

Sosionomin osaaminen kasvatuksessa ja erityiskasvatuksessa (5op)

Toteutuksen tunnus: 7S00CW39-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2017 - 30.12.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2017 - 31.12.2017
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Annikki Torikka
Raija Yliniemi
Opintojakso
7S00CW39

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

- osaa nimetä keskeiset tekijät, jotka vaikuttavat yksilön kasvuun ja oppimiseen
- osaa kuvata kasvatustieteen keskeiset käsitteet, lähestymistavat ja teoriat
- osaa analysoida ja perustella kasvatus- ja ohjausnäkemystään
- osaa määritellä erityiskasvatuksen arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sekä merkityksen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää erityisen tuen tarpeita, arviointitapoja, tukitoimia sekä ekokulttuurisen ja moniammatillisen erityiskasvatuksen periaatteita
- osaa jäsentää erityiskasvatuksen periaatteita, ilmiöitä, tukitoimia ja sosionomin roolia elämänkulun eri vaiheissa

Sisältö (Opintojakso)

- Erilaiset oppimiskäsitykset, ihmisen kasvatukseen ja ohjaamiseen liittyvät peruskäsitteet ja teoriat, kasvatus- ja ohjaustoiminta, elinikäinen oppiminen
- Erityiskasvatuksen lähestymistavat ja peruskäsitteet sekä ihmiskäsitys, ihmisarvo, integriteetti, itsemääräämisoikeus, osallisuus, segrekaatio, integraatio, inkluusio
- Sosioemotionaaliset vaikeudet, neuropsykiatriset häiriöt, kielihäiriöt, oppimisvaikeudet, tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät, itsetunnon tukeminen, vertaistuki, ekokulttuurisuus, erityiskasvatuksen moniammatillinen verkostotyö
- Oma toteutus varhaiskasvatuksen erityskasvatuksesta, jossa sisältö keskittyy varhaiskasvatukseen ja päivähoidon toimintaympäristöön.

Aika ja paikka

13.11.2017 13.00 - 16.00 H0-29
14.11.2017 09.00 - 12.00 H0-29
15.11.2017 09.00 - 10.30 H0-21
15.11.2017 10.45 - 12.00 H0-21
15.11.2017 13.00 - 16.00 H0-31
17.11.2017 09.00 - 12.00 H0-29 aloitus ja H0-06 jatketaan
15.12.2017 12.00 - 14.30 tentti luokkatilassa joka selviää myöhemmin lukkarista, mahdollisuus tenttiä kevätlukukaudella sähköisessä tenttijärjestelmässä.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

15.12.2017 12.00 - 14.30 tentti luokkatilassa joka selviää myöhemmin lukkarista, mahdollisuus tenttiä kevätlukukaudella sähköisessä tenttijärjestelmässä.
Kevään tentit aikavälillä 8.1.-29.1.2018 tai 3.3.-25.3. 2018 varaa aika examjärjestelmästä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ointojakson kokonaisuuden arvosana muodostuu kasvatuksen ja erityiskasvatuksen suoritusten arvosanoista.
Kasvatus osuuden tentin arvionnin kriteerit ovat :
1.vastausten rajaus, jäsentyneisyys
2 olennaisten seikkojen valinta kokonaisuudesta ja sisällön monipuolisuus
3 käsitteiden selkeys, alkuperäisen merkityksen esille tuleminen - kattavuus ja tiiviys
4. oma pohdinta ja kriittisyys
...........................

Erityiskasvatusosuuden soveltavan oppimistehtävän arvioinnin kriteerit:

1. oppimistehtävän laadinnan jäsentyneisyys
2 sisällön monipuolisuus ja aiheen monipuolinen käsittely
3 käsitteiden selittäminen kirjallisuuden kautta
4. teorian soveltaminen käytäntöön ja käsitteiden analyysi
5. oma pohdinta ja reflektointi

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- lähiopetus teemaviikolla 46
- ennakkotehtävät kasvatuksesta ja erityiskasvatuksesta
- tentti (kasvatus)
- soveltava tehtävä (erityiskasvatus)

Oppimateriaalit

Tabulassa 17 ASO -kotisivut

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kasvatus 3op= 81 h:
Ennakkotehtävä, artikkelin etsimminen, lukeminen, kommentointi keskustelupalstalla. 6h
Lähiopetus 11 h
Itsenäinen osuus: tenttimateriaaliin paneutuminen 61 h , tentti 3h
Erityiskasvatus 2 op = 54h
Lähiopetus 8h
Ennakkotehtävä:artikkelin etsiminen, lukeminen, koosteen laatiminen ja esittäminen 6 h
Itsenäinen osuus:soveltavan tehtävän laatiminen ja palauttaminen, erityiskasvatuksen teemoihin paneutuminen 40 h

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kasvatus osuuden tentti:
- asian, ilmiön väärin ymmärtäminen, kuvaaminen
- paljon asiavirheitä
- kokonaisuus sekava ja asiyhteydet eivät ole loogisia
- käsitteiden kuvaus erittäin suppea ja toteavalla tasolla

.............
Erityiskasvatusosuuden soveltavan oppimistehtävän hylätyn (0) arvionnin kriteerit:
Allaolevat arviointikriteerit eivät toteudu :
1. oppimistehtävän laadinnan jäsentyneisyys
2 sisällön monipuolisuus ja aiheen monipuolinen käsittely
3 käsitteiden selittäminen kirjallisuuden kautta
4. teorian soveltaminen käytäntöön ja käsitteiden analyysi
5. oma pohdinta ja reflektointi .

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kasvatus osuuden tentti:
- ilmiöstä ja/tai asiasta tuotu esille keskeisiä seikkoja tentti materiaalin pohjalta
- vastaus jää hyvin toteavalle tasolle
- asioiden, ilmiöiden avaaminen suppeaa
- teksti jäsentymätöntä
- tekstissä voi esiintyä pienehköjä asiavirheitä

........................
Erityiskasvatusosuuden soveltavan oppimistehtävän tyydyttävän (1-2)arvionnin kriteerit.
Allaolevat arviointikriteerit toteutuvat osittain:
1. oppimistehtävän laadinnan jäsentyneisyys
2 sisällön monipuolisuus ja aiheen monipuolinen käsittely
3 käsitteiden selittäminen kirjallisuuden kautta
4. teorian soveltaminen käytäntöön ja käsitteiden analyysi
5. oma pohdinta ja reflektointi .

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kasvatus osuuden tentti:
- ilmiöstä ja/tai asiasta tuotu esille oleelliset seikat tentti materiaalin pohjalta
- vastaus jää melko yleiselle tasolle, mutta osittaa asian tietämistä ja tunnistamista
- asioiden, ilmiöiden avaaminen yleisellä tasolla - teksti osittain toteavaa (3)
- ilmiöt kuvattu ja avattu monipuolisesti ( H4) jonkin verran omaa näkemystä

....................................
Erityiskasvatusosuuden soveltavan oppimistehtävän hyvän (3-4 ) arvionnin kriteerit:
Kaikki alaolevat arviointikriteerit toteutuvat kattavasti:
1. oppimistehtävän laadinnan jäsentyneisyys
2 sisällön monipuolisuus ja aiheen monipuolinen käsittely
3 käsitteiden selittäminen kirjallisuuden kautta
4. teorian soveltaminen käytäntöön ja käsitteiden analyysi
5. oma pohdinta ja reflektointi

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kasvatus osuuden tentti:
- vastaus selkeä ja rajattu kokonaisuus
- oleelliset asiat avattu monipuolisesti ja analyyttisesti
- kokonaisuus osoittaa vastaajan ymmärtävän asiakokonaisuuden
- vastauksessa kriittisyyttä, omaa pohdintaa

.......
Erityiskasvatusosuuden soveltavan oppimistehtävän kiitettävän (5) arvionnin kriteerit.
Kaikki alaolevat arviointikriteerit toteutuvat kiitettävästi:
1. oppimistehtävän laadinnan jäsentyneisyys
2 sisällön monipuolisuus ja aiheen monipuolinen käsittely
3 käsitteiden selittäminen kirjallisuuden kautta
4. teorian soveltaminen käytäntöön ja käsitteiden analyysi
5. oma pohdinta ja reflektointi

Siirry alkuun