Competences of Special Education (5cr)
Code: 7S00CW39-3002
General information
- Enrolment period
- 02.07.2017 - 30.12.2017
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2017 - 31.12.2017
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Annikki Torikka
- Raija Yliniemi
- Course
- 7S00CW39
Objectives (course unit)
- osaa nimetä keskeiset tekijät, jotka vaikuttavat yksilön kasvuun ja oppimiseen
- osaa kuvata kasvatustieteen keskeiset käsitteet, lähestymistavat ja teoriat
- osaa analysoida ja perustella kasvatus- ja ohjausnäkemystään
- osaa määritellä erityiskasvatuksen arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sekä merkityksen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää erityisen tuen tarpeita, arviointitapoja, tukitoimia sekä ekokulttuurisen ja moniammatillisen erityiskasvatuksen periaatteita
- osaa jäsentää erityiskasvatuksen periaatteita, ilmiöitä, tukitoimia ja sosionomin roolia elämänkulun eri vaiheissa
Content (course unit)
- Erilaiset oppimiskäsitykset, ihmisen kasvatukseen ja ohjaamiseen liittyvät peruskäsitteet ja teoriat, kasvatus- ja ohjaustoiminta, elinikäinen oppiminen
- Erityiskasvatuksen lähestymistavat ja peruskäsitteet sekä ihmiskäsitys, ihmisarvo, integriteetti, itsemääräämisoikeus, osallisuus, segrekaatio, integraatio, inkluusio
- Sosioemotionaaliset vaikeudet, neuropsykiatriset häiriöt, kielihäiriöt, oppimisvaikeudet, tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät, itsetunnon tukeminen, vertaistuki, ekokulttuurisuus, erityiskasvatuksen moniammatillinen verkostotyö
- Oma toteutus varhaiskasvatuksen erityskasvatuksesta, jossa sisältö keskittyy varhaiskasvatukseen ja päivähoidon toimintaympäristöön.
Location and time
13.11.2017 13.00 - 16.00 H0-29
14.11.2017 09.00 - 12.00 H0-29
15.11.2017 09.00 - 10.30 H0-21
15.11.2017 10.45 - 12.00 H0-21
15.11.2017 13.00 - 16.00 H0-31
17.11.2017 09.00 - 12.00 H0-29 aloitus ja H0-06 jatketaan
15.12.2017 12.00 - 14.30 tentti luokkatilassa joka selviää myöhemmin lukkarista, mahdollisuus tenttiä kevätlukukaudella sähköisessä tenttijärjestelmässä.
Exam schedules
15.12.2017 12.00 - 14.30 tentti luokkatilassa joka selviää myöhemmin lukkarista, mahdollisuus tenttiä kevätlukukaudella sähköisessä tenttijärjestelmässä.
Kevään tentit aikavälillä 8.1.-29.1.2018 tai 3.3.-25.3. 2018 varaa aika examjärjestelmästä.
Assessment methods and criteria
Ointojakson kokonaisuuden arvosana muodostuu kasvatuksen ja erityiskasvatuksen suoritusten arvosanoista.
Kasvatus osuuden tentin arvionnin kriteerit ovat :
1.vastausten rajaus, jäsentyneisyys
2 olennaisten seikkojen valinta kokonaisuudesta ja sisällön monipuolisuus
3 käsitteiden selkeys, alkuperäisen merkityksen esille tuleminen - kattavuus ja tiiviys
4. oma pohdinta ja kriittisyys
...........................
Erityiskasvatusosuuden soveltavan oppimistehtävän arvioinnin kriteerit:
1. oppimistehtävän laadinnan jäsentyneisyys
2 sisällön monipuolisuus ja aiheen monipuolinen käsittely
3 käsitteiden selittäminen kirjallisuuden kautta
4. teorian soveltaminen käytäntöön ja käsitteiden analyysi
5. oma pohdinta ja reflektointi
Assessment scale
0-5
Teaching methods
- lähiopetus teemaviikolla 46
- ennakkotehtävät kasvatuksesta ja erityiskasvatuksesta
- tentti (kasvatus)
- soveltava tehtävä (erityiskasvatus)
Learning materials
Tabulassa 17 ASO -kotisivut
Student workload
Kasvatus 3op= 81 h:
Ennakkotehtävä, artikkelin etsimminen, lukeminen, kommentointi keskustelupalstalla. 6h
Lähiopetus 11 h
Itsenäinen osuus: tenttimateriaaliin paneutuminen 61 h , tentti 3h
Erityiskasvatus 2 op = 54h
Lähiopetus 8h
Ennakkotehtävä:artikkelin etsiminen, lukeminen, koosteen laatiminen ja esittäminen 6 h
Itsenäinen osuus:soveltavan tehtävän laatiminen ja palauttaminen, erityiskasvatuksen teemoihin paneutuminen 40 h
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kasvatus osuuden tentti:
- asian, ilmiön väärin ymmärtäminen, kuvaaminen
- paljon asiavirheitä
- kokonaisuus sekava ja asiyhteydet eivät ole loogisia
- käsitteiden kuvaus erittäin suppea ja toteavalla tasolla
.............
Erityiskasvatusosuuden soveltavan oppimistehtävän hylätyn (0) arvionnin kriteerit:
Allaolevat arviointikriteerit eivät toteudu :
1. oppimistehtävän laadinnan jäsentyneisyys
2 sisällön monipuolisuus ja aiheen monipuolinen käsittely
3 käsitteiden selittäminen kirjallisuuden kautta
4. teorian soveltaminen käytäntöön ja käsitteiden analyysi
5. oma pohdinta ja reflektointi .
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kasvatus osuuden tentti:
- ilmiöstä ja/tai asiasta tuotu esille keskeisiä seikkoja tentti materiaalin pohjalta
- vastaus jää hyvin toteavalle tasolle
- asioiden, ilmiöiden avaaminen suppeaa
- teksti jäsentymätöntä
- tekstissä voi esiintyä pienehköjä asiavirheitä
........................
Erityiskasvatusosuuden soveltavan oppimistehtävän tyydyttävän (1-2)arvionnin kriteerit.
Allaolevat arviointikriteerit toteutuvat osittain:
1. oppimistehtävän laadinnan jäsentyneisyys
2 sisällön monipuolisuus ja aiheen monipuolinen käsittely
3 käsitteiden selittäminen kirjallisuuden kautta
4. teorian soveltaminen käytäntöön ja käsitteiden analyysi
5. oma pohdinta ja reflektointi .
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kasvatus osuuden tentti:
- ilmiöstä ja/tai asiasta tuotu esille oleelliset seikat tentti materiaalin pohjalta
- vastaus jää melko yleiselle tasolle, mutta osittaa asian tietämistä ja tunnistamista
- asioiden, ilmiöiden avaaminen yleisellä tasolla - teksti osittain toteavaa (3)
- ilmiöt kuvattu ja avattu monipuolisesti ( H4) jonkin verran omaa näkemystä
....................................
Erityiskasvatusosuuden soveltavan oppimistehtävän hyvän (3-4 ) arvionnin kriteerit:
Kaikki alaolevat arviointikriteerit toteutuvat kattavasti:
1. oppimistehtävän laadinnan jäsentyneisyys
2 sisällön monipuolisuus ja aiheen monipuolinen käsittely
3 käsitteiden selittäminen kirjallisuuden kautta
4. teorian soveltaminen käytäntöön ja käsitteiden analyysi
5. oma pohdinta ja reflektointi
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kasvatus osuuden tentti:
- vastaus selkeä ja rajattu kokonaisuus
- oleelliset asiat avattu monipuolisesti ja analyyttisesti
- kokonaisuus osoittaa vastaajan ymmärtävän asiakokonaisuuden
- vastauksessa kriittisyyttä, omaa pohdintaa
.......
Erityiskasvatusosuuden soveltavan oppimistehtävän kiitettävän (5) arvionnin kriteerit.
Kaikki alaolevat arviointikriteerit toteutuvat kiitettävästi:
1. oppimistehtävän laadinnan jäsentyneisyys
2 sisällön monipuolisuus ja aiheen monipuolinen käsittely
3 käsitteiden selittäminen kirjallisuuden kautta
4. teorian soveltaminen käytäntöön ja käsitteiden analyysi
5. oma pohdinta ja reflektointi