Skip to main content

Competences of Special Education (5cr)

Code: 7S00CW39-3002

General information


Enrolment period
02.07.2017 - 30.12.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2017 - 31.12.2017
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Social Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Annikki Torikka
Raija Yliniemi
Course
7S00CW39

Objectives (course unit)

- osaa nimetä keskeiset tekijät, jotka vaikuttavat yksilön kasvuun ja oppimiseen
- osaa kuvata kasvatustieteen keskeiset käsitteet, lähestymistavat ja teoriat
- osaa analysoida ja perustella kasvatus- ja ohjausnäkemystään
- osaa määritellä erityiskasvatuksen arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sekä merkityksen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää erityisen tuen tarpeita, arviointitapoja, tukitoimia sekä ekokulttuurisen ja moniammatillisen erityiskasvatuksen periaatteita
- osaa jäsentää erityiskasvatuksen periaatteita, ilmiöitä, tukitoimia ja sosionomin roolia elämänkulun eri vaiheissa

Content (course unit)

- Erilaiset oppimiskäsitykset, ihmisen kasvatukseen ja ohjaamiseen liittyvät peruskäsitteet ja teoriat, kasvatus- ja ohjaustoiminta, elinikäinen oppiminen
- Erityiskasvatuksen lähestymistavat ja peruskäsitteet sekä ihmiskäsitys, ihmisarvo, integriteetti, itsemääräämisoikeus, osallisuus, segrekaatio, integraatio, inkluusio
- Sosioemotionaaliset vaikeudet, neuropsykiatriset häiriöt, kielihäiriöt, oppimisvaikeudet, tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät, itsetunnon tukeminen, vertaistuki, ekokulttuurisuus, erityiskasvatuksen moniammatillinen verkostotyö
- Oma toteutus varhaiskasvatuksen erityskasvatuksesta, jossa sisältö keskittyy varhaiskasvatukseen ja päivähoidon toimintaympäristöön.

Location and time

13.11.2017 13.00 - 16.00 H0-29
14.11.2017 09.00 - 12.00 H0-29
15.11.2017 09.00 - 10.30 H0-21
15.11.2017 10.45 - 12.00 H0-21
15.11.2017 13.00 - 16.00 H0-31
17.11.2017 09.00 - 12.00 H0-29 aloitus ja H0-06 jatketaan
15.12.2017 12.00 - 14.30 tentti luokkatilassa joka selviää myöhemmin lukkarista, mahdollisuus tenttiä kevätlukukaudella sähköisessä tenttijärjestelmässä.

Exam schedules

15.12.2017 12.00 - 14.30 tentti luokkatilassa joka selviää myöhemmin lukkarista, mahdollisuus tenttiä kevätlukukaudella sähköisessä tenttijärjestelmässä.
Kevään tentit aikavälillä 8.1.-29.1.2018 tai 3.3.-25.3. 2018 varaa aika examjärjestelmästä.

Assessment methods and criteria

Ointojakson kokonaisuuden arvosana muodostuu kasvatuksen ja erityiskasvatuksen suoritusten arvosanoista.
Kasvatus osuuden tentin arvionnin kriteerit ovat :
1.vastausten rajaus, jäsentyneisyys
2 olennaisten seikkojen valinta kokonaisuudesta ja sisällön monipuolisuus
3 käsitteiden selkeys, alkuperäisen merkityksen esille tuleminen - kattavuus ja tiiviys
4. oma pohdinta ja kriittisyys
...........................

Erityiskasvatusosuuden soveltavan oppimistehtävän arvioinnin kriteerit:

1. oppimistehtävän laadinnan jäsentyneisyys
2 sisällön monipuolisuus ja aiheen monipuolinen käsittely
3 käsitteiden selittäminen kirjallisuuden kautta
4. teorian soveltaminen käytäntöön ja käsitteiden analyysi
5. oma pohdinta ja reflektointi

Assessment scale

0-5

Teaching methods

- lähiopetus teemaviikolla 46
- ennakkotehtävät kasvatuksesta ja erityiskasvatuksesta
- tentti (kasvatus)
- soveltava tehtävä (erityiskasvatus)

Learning materials

Tabulassa 17 ASO -kotisivut

Student workload

Kasvatus 3op= 81 h:
Ennakkotehtävä, artikkelin etsimminen, lukeminen, kommentointi keskustelupalstalla. 6h
Lähiopetus 11 h
Itsenäinen osuus: tenttimateriaaliin paneutuminen 61 h , tentti 3h
Erityiskasvatus 2 op = 54h
Lähiopetus 8h
Ennakkotehtävä:artikkelin etsiminen, lukeminen, koosteen laatiminen ja esittäminen 6 h
Itsenäinen osuus:soveltavan tehtävän laatiminen ja palauttaminen, erityiskasvatuksen teemoihin paneutuminen 40 h

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Kasvatus osuuden tentti:
- asian, ilmiön väärin ymmärtäminen, kuvaaminen
- paljon asiavirheitä
- kokonaisuus sekava ja asiyhteydet eivät ole loogisia
- käsitteiden kuvaus erittäin suppea ja toteavalla tasolla

.............
Erityiskasvatusosuuden soveltavan oppimistehtävän hylätyn (0) arvionnin kriteerit:
Allaolevat arviointikriteerit eivät toteudu :
1. oppimistehtävän laadinnan jäsentyneisyys
2 sisällön monipuolisuus ja aiheen monipuolinen käsittely
3 käsitteiden selittäminen kirjallisuuden kautta
4. teorian soveltaminen käytäntöön ja käsitteiden analyysi
5. oma pohdinta ja reflektointi .

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Kasvatus osuuden tentti:
- ilmiöstä ja/tai asiasta tuotu esille keskeisiä seikkoja tentti materiaalin pohjalta
- vastaus jää hyvin toteavalle tasolle
- asioiden, ilmiöiden avaaminen suppeaa
- teksti jäsentymätöntä
- tekstissä voi esiintyä pienehköjä asiavirheitä

........................
Erityiskasvatusosuuden soveltavan oppimistehtävän tyydyttävän (1-2)arvionnin kriteerit.
Allaolevat arviointikriteerit toteutuvat osittain:
1. oppimistehtävän laadinnan jäsentyneisyys
2 sisällön monipuolisuus ja aiheen monipuolinen käsittely
3 käsitteiden selittäminen kirjallisuuden kautta
4. teorian soveltaminen käytäntöön ja käsitteiden analyysi
5. oma pohdinta ja reflektointi .

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Kasvatus osuuden tentti:
- ilmiöstä ja/tai asiasta tuotu esille oleelliset seikat tentti materiaalin pohjalta
- vastaus jää melko yleiselle tasolle, mutta osittaa asian tietämistä ja tunnistamista
- asioiden, ilmiöiden avaaminen yleisellä tasolla - teksti osittain toteavaa (3)
- ilmiöt kuvattu ja avattu monipuolisesti ( H4) jonkin verran omaa näkemystä

....................................
Erityiskasvatusosuuden soveltavan oppimistehtävän hyvän (3-4 ) arvionnin kriteerit:
Kaikki alaolevat arviointikriteerit toteutuvat kattavasti:
1. oppimistehtävän laadinnan jäsentyneisyys
2 sisällön monipuolisuus ja aiheen monipuolinen käsittely
3 käsitteiden selittäminen kirjallisuuden kautta
4. teorian soveltaminen käytäntöön ja käsitteiden analyysi
5. oma pohdinta ja reflektointi

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Kasvatus osuuden tentti:
- vastaus selkeä ja rajattu kokonaisuus
- oleelliset asiat avattu monipuolisesti ja analyyttisesti
- kokonaisuus osoittaa vastaajan ymmärtävän asiakokonaisuuden
- vastauksessa kriittisyyttä, omaa pohdintaa

.......
Erityiskasvatusosuuden soveltavan oppimistehtävän kiitettävän (5) arvionnin kriteerit.
Kaikki alaolevat arviointikriteerit toteutuvat kiitettävästi:
1. oppimistehtävän laadinnan jäsentyneisyys
2 sisällön monipuolisuus ja aiheen monipuolinen käsittely
3 käsitteiden selittäminen kirjallisuuden kautta
4. teorian soveltaminen käytäntöön ja käsitteiden analyysi
5. oma pohdinta ja reflektointi

Go back to top of page