Sosiaalipedagogiikan ja sosiaalityön työorientaatiot (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00CW66-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2016 - 28.02.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2017 - 02.06.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Juha Santala
- Raija Yliniemi
- Opintojakso
- 7S00CW66
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
- Tietää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia
- Tietää erilaisia sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan työorientaatiota
- Osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen
- Osaa reflektoida omia arvojansa ja omaa toimintaansa suhteessa sosiaalipedagogisen työorientaation lähtökohtiin
- Ymmärtää ja osaa selittää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan yhteiskunnallisen merkityksen
- Ymmärtää sosiaalipedagogiikan merkityksen varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä.
- Osaa selittää eriarvoisuuden synnyn peruslähtökohdat
Sisältö (Opintojakso)
- Sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan perusorientaatiot ja toimintamuodot
- Ennaltaehkäisevä, kuntouttava, yhteisöllinen ja rakenteellinen sosiaalityö
- Sosiaalipedagogiikan lähestymistavat ja peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio
- Sorrettujen pedagogiikka, sosiokulttuurinen innostaminen,
- Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä
- Yhteisöllisyys, osallisuus, dialogi ja toiminnallisuus sosiaalialan työn lähtökohtina
Aika ja paikka
Sosiaalipedagogiikan teemaviikko vk 13 27.3.- 31.3.2017
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti 19.5.17 klo 9.00-11.30
Etätehtävän palautus 2.6. tai 1.9. 2017 mennessä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, dialogiset ryhmät,ryhmätyöt, itsenäinen tehtävä , tentti.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali tulee Tabulaan ja lisäksi teos
Freire Paulo : Sorrettujen pedagogiikka
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op 5x 27h=135h
Kontaktiopetus 23 + 4h tentti = 27h
Itsenäinen opiskelu 108h
Sisällön jaksotus
Sosiaalityö ja sosiaalipedagogiikka Juha Santala
Johdanto sosiaalipedagogiikkaan Raija Yliniemi
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja koko ajattelutapa esitetään virheellisesti.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Suomeksi
Etätehtävä sosiaalipedagogiikka ( Raija):
Kokonaisuus ei ole selkeä, asiat käsitellään, eritellään pinnallisesti, yleisellä tasolla. Paljon lähes suoraa lainausta. Soveltamista ja kommentointia erittäin niukasti
Freire: Käsitteet ja Freiren filosofia osataan kuvata ja keskeiset käsitteet nimetä, mutta ei selittää.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Etätehtävä ( Raija): Keskeiset asiat käsitelty selkeästi. Teksti sujuvaa, mutta melko referoivaa. Omia näkemyksiä ilmaistu jonkin verran. Tekstistä selviää asioiden ymmärtäminen ja soveltaminen.
Freire: Käsitteet ja Freiren filosofia osataan kuvata ja keskeiset käsitteet osataan nimetä ja selittää
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Etätehtävä ( Raija) : Asioita käsitelty jäsentyneesti ja monipuolisesti. Työ on selkeästi rajattu ja vastaa annettuihin aiheisiin, teemoihin. Teksti on analysoivaa. Omia kommentteja, kokemuksia ja näkemyksiä esitellään hyvin. Työssä näkyy oma reflektointi ja teksti on omakohtaista.
Freire: Käsitteet ja Freiren filosofia osataan kuvata ja keskeiset käsitteet osataan nimetä ja selittää niin, että opiskelija osoittaa ymmärtävänsä käsitteiden välisiä yhteyksiä myös käytännössä