Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät, vaikuttavuustutkimus (sis. SPSS) (5 op)
Toteutuksen tunnus: NY00CV37-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.12.2016 - 28.02.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 09.01.2017 - 16.05.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Osaamisyksiköt
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- Osaa tutkimusprosessin vaiheittaisen etenemisen
- Osaa perustiedot kvantitatiivisistä tutkimusmenetelmistä
- Osaa kvantitatiivisen tutkimuksen eettiset näkökulmat
- Osaa kvantitatiivisen tutkimuksen luotettavuusnäkökulmat
- Osaa kuvata tuloksia monipuolisesti
- Osaa vaikuttavuustutkimuksen etenemisen prosessin
- Osaa arvioida palvelujen vaikuttavuutta tilastollisiin testeihin perustuen
Sisältö (Opintojakso)
Kvantitatiivinen tutkimusprosessi ja -menetelmät
Kyselylomakkeen laadinnan perusteet ja e-lomake-editorin käyttö
Kvantitatiivisen tutkimus eettisyys ja luotettavuus
SPSS-tilastointiohjelman käytön perusteet
Vaikuttavuustutkimuksen perusteet
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1) Tutkimusraportin tai tieteellisen artikkelin arviointitehtävä tiimityönä tiimityönä.
2) SPSS-tilastotieteen osuudesta tentti yksilö- tai tiimityönä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, verkko-opetus, kirjalliset tehtävät, itsenäinen työskentely.
Oppimateriaalit
Metodikirjallisuus suomeksi ja englanniksi esimerkiksi:
Singh, Kultar 2007. Quantitative social research methods (e-kirja)
Cutis, Elizabeth A 2013. Quantitative health research: issues and methods. (e-kirja)
Creswell, John W. 2003. Research design: qualitative, quantitative na dmixed methods approaches.
Fransess, Philip & Paap, Richard 2001. Quantitative models in marketing research. (e-kirja)
Aaltola, Juhani & Valli Raine 2010. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. kurssikirja
Eskelinen, Harri & Karsikas, Sami 2014. Tutkimusmedotiikan perusteet.
Paunonen, Marita & Vehviläinen-Julkunen, Katsi 1997. Hoitotieteen tutkimusmetodiikka.
Tilastollisten menetelmien kirjallisuutta esimerkiksi:
Ernvall R., Ernvall S. & Kaukkila H-S. 2002. Tilastollisia menetelmiä sosiaali- ja terveysalalle. Helsinki: WSOY.
Nummenmaa L. 2004. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki : Tammi.
SPSS-tilasto-ohjelman perustoiminnot. Moniste (TAMK).
Heikkilä, Tarja 2010. Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita.
Muijs, Daniel 2004. Doing quantitative research in education with SPSS. (e-kirja)
Cramer, Suncan 2003. Advenced quantitative data analysis. (e-kirja)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 18 h, tilastotieteen osuudesta tentti 2 h, itsenäinen työskentely ja tiimityöskentely 115 h.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa tutkimusprosessin eri vaiheet ja eri tutkimusmenetelmien perusteet.
Opiskelija osaa keskeiset tilastotieteen käsitteet, mitta-asteikot ja tunnusluvut.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja arvioida tutkimusprosessin eri vaiheita sekä perustella eri menetelmien soveltuvuutta erilaisten ilmiöiden tutkimiseen.
Opiskelija osaa arvioida tilastollisten testien tuloksia ja tehdä niistä johtopäätöksiä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa laaja-alisesti ja kriittisesti arvioida tutkimusprosessin eri vaiheita.
Opiskelija osaa arvioida tilastollisten testien tuloksia laajemmin ja tehdä niistä johtopäätöksiä.